Grannenfelt Finance vahvistaa toimintaansa EU:n tarjoamissa rahoitusmahdollisuuksissa

Pk-yritykset ovat Suomen talouden ja yhteiskunnan selkäranka. Yritysten kasvu ja kansainvälistyminen edellyttävät toimivia rahoitusmarkkinoita talouden suhdanteista riippumatta. Rahoitusmarkkinoiden eri toimijoiden yhteisenä tavoitteena tulee olla pullonkaulojen poistaminen pk-yritysten rahoituksen mahdollisuuksista #suominousuun -hengessä. Tässä työssä rahoitusmarkkinoiden toimijat eivät saa epäonnistua, vaan kaikki mahdollisuudet toimivien markkinoiden ylläpitämiseksi on hyödynnettävä.

EU:n uusi, vuoteen 2017 tähtäävä, rahoitusohjelmakausi ”The InvestEu programme” alkaa vuonna 2021. Uuden ohjelmakauden myötä myös Suomen talouden ja työllisyyden kasvun mahdollisuudet paranevat merkittävästi ennen kaikkea siksi, että EU budjetoi uuteen ohjelmakauteen merkittävästi aiempia vuosia enemmän. Sen tavoitteena on kiihdyttää investointeja ja innovaatioita sekä luoda työllisyyttä ja sitä myöden saada EU:ssa aikaan jopa 650 miljardin euron lisäinvestoinnit kasvuun ja työllisyyteen. Kyseessä on siis erityisesti EU:n talouden kasvuun tähtäävä tulevaisuuden budjettikausi.

Suunnitteilla oleva ohjelmakausi selkeyttää ja laajentaa EU:n rahoitusohjelmia merkittävästi. Tämä luo jokaiselle EU:n jäsenmaalle mahdollisuuden hyödyntää rahoitusmahdollisuuksia yhä tehokkaammin. Suomessa tarvitaan kuitenkin määrätietoisia toimia, jotta nämä kasvavat mahdollisuudet saadaan täysimääräisesti hyödynnettyä.

Suomen tulevassa hallitusohjelmassa tulisi omana asiakokonaisuutena olla EU:n uuden ohjelmakauden täysimääräinen hyödyntäminen. Kysymys kuuluu miten Suomen kasvua ja työllisyyttä voidaan kiihdyttää EU:n uudella ohjelmakaudella ja mitä eri ministeriöiden tulisi saada aikaan seuraavan vuoden aikana, jotta Suomi olisi valmis ottamaan käyttöön eri rahoitusmahdollisuudet vuonna 2021?

EU:n tarjoamat rahoitus- ja riskinjako-ohjelmat ovat alihyödynnettyjä mahdollisuuksia suomalaisissa ja pohjoismaisissa finanssialan yrityksissä

Euroopan Keskuspankki teki 7.3.2019 rahapolitiikassaan elvyttävän käännöksen ja päätti tuoda markkinoille pidempiaikaisen rahoitusoperaation. Pankeilla ei kuitenkaan ole likviditeettiongelmaa, eikä EKP:n toimet ratkaise pk-yritysten rahoituksen saatavuutta. Pk-yritysten rahoituksen saatavuuden suurin haaste on saada markkinoille enemmän riskisijoittajia ja riskinjakajia.

Rahoitusmarkkinoiden toimivuutta voidaan, ja pitää, tehostaa merkittävästi hyödyntämällä paremmin ja enemmän EU:n tarjoamia rahoitus- ja riskinjakomahdollisuuksia. Ohjelmat ovat suunnattu laajasti finanssialan toimioille, kuten pankeille, vakuutus-, rahoitus- ja rahastoyhtiöille sekä erilaisille pääoma- ja lainarahastoille. Eri ohjelmia yhdistävä tavoite on parantaa pk-yritysten kasvurahoitusten saatavuutta. Tuloksia syntyy myös huomattavasti paremmin kuin ainoastaan likviditeettiin keskittyvistä operaatioista.

Grannenfelt Financen kokeneen tiimin tavoitteena on tuoda EU:n rahoitusinstrumentit kiinteäksi osaksi eri toimijoiden liiketoimintaa. Tahtotilamme on edistää entistä voimakkaammin finanssialan toimijoiden kykyä laaja-alaisemmin hyödyntää EU:n rahoitusmahdollisuuksia. Jotta pystyisimme auttamaan tätä yhä laajenevaa asiakasjoukkoamme, olemme kasvattaneet osaamistamme finanssialan huippuasiantuntijalla.

Pasi Kämäri on aloittanut Grannenfelt Finance yhtiössä. Pasi Kämärillä on yli 35 vuoden kokemus rahoitusmarkkinoista ja finanssiyrityksistä Suomessa. Viime aikoina hän on vastannut erityisesti kasvuyritysten rahoituksesta. Pasi tulee Grannenfelt Finance -tiimiin kiihdyttämään EU:n rahoitusinstrumenttien ja riskinjakomallien täysimääräistä hyödyntämistä pohjoismaisissa finanssiyrityksissä.

Grannenfelt Finance Oy on vuonna 2015 perustettu riippumaton pk-yritysten kasvun rahoittamisen huippuosaaja ja mahdollistaja. Toimimme proaktiivisesti suomalaisessa finanssialan ekosysteemissä ja tarjoamme erikoisosaajana strategista ohjausta rahoitusmarkkinoiden toimijoille. Rahoitusmahdollisuudet ovat monipuolistuneet ja hajautuneet tavanomaisen pankkisektorin ulkopuolelle yksityisiin, valtion ja EU:n rahoitusratkaisuihin. Me yhdistämme näitä rahoitusmahdollisuuksia vastaamaan tehokkaasti asiakkaidemme yksilöllisiin tarpeisiin. Tavoitteemme on tarjota elinkaarirahoitusta ja siten mahdollistaa yritysten liiketoiminta ilman jatkuvaa huolta rahoituksen saatavuudesta.

Pasi Kämärillä on 35 vuoden vahva finanssialan kokemus eri vastuualueista finanssialan näköalapaikoilla. Ennen Grannenfelt Financea Pasi rakensi Talent Vectia Oy:n kasvurahoituspalvelua, jonka puitteissa järjestettiin kasvuhakuisille pk-yrityksille julkista rahoitusta, oman pääoman ehtoista rahoitusta ja velkarahoitusta. Sitä ennen Pasi rakensi Säästöpankkiryhmästä Suomen neljänneksi suurimman pankkiryhmän toimien Säästöpankkiliiton ja Säästöpankkiryhmän keskusyhteisön toimitusjohtajana. Lisäksi hän toimi lukuisissa finanssialan hallitustehtävissä Säästöpankkiryhmän sisällä ja ulkopuolella. Tätä aiemmin Pasi toimi pitkään OP ryhmässä vastuullisissa johtotehtävissä mm. talousjohtajana, group controllerina, yrityssuunnittelujohtajana ja strategiajohtajana.