GreenStar Hotel metsittää Indonesiaa yhdessä ENO-kouluverkon kanssa - Hotelliketju tähtää hiilineutraaliksi

Tämä pilotti tarjoaa tietoa, jota hyödynnetään istutusalueiden laajentamisessa Indonesiassa sekä mahdollisesti muissa kehittyvissä maissa, joissa metsää on hakattu. Deli Serdang kuuluu ENO-kouluverkon Green Cities -verkostoon, jossa on yli 40 kuntaa tai kaupunkia 23 maassa.

Istutetut puut merkitään suomalaislähtöiseen Envirate-ympäristön arviointisovellukseen (www.envirate.net), johon tallennetaan puiden sijainti, määrä, lajike sekä ympäröivän ympäristön tila. Näin todennetaan istutustieto verkkoon ja kohde löytyy tarkasti GPS-lokaation avulla.

”Sitoutumisemme kestävään kehitykseen ja päästöjemme jatkuvaan vähentämiseen vaatii aktiivisia toimenpiteitä. Voimme vaikuttaa suureen osaan toimintamme päästöistä: mm. älykkäilla aurinkovoimaloilla, Joutsenmerkillä, resurssiviisaalla toimintakonseptilla, kierrätysjärjestelmällä, vähäisellä vedenkulutuksella sekä tärkeillä kumppanuuksilla. Nämä toimet eivät kuitenkaan riitä.

Tavoitteenamme on olla täysin hiilineutraali hotelliketju. Tavoitteemme saavuttamisessa meitä auttaa mm. Suomen Ympäristökeskus, Joensuun Kaupungin EU-hanke Ilmastokortteli sekä kompensaatiomalleihin perehtynyt opiskelija Matias Sivonen Itä-Suomen Yliopistolta”, kertoo Kristian Ikonen, GreenStar Hotelin perustaja.

GreenStar on tukemassa myös maailman koulujen ilmastosopimuksen käynnistämistä. Maailman koululaisten ilmastokokous pidetään Suomessa 29.5. – 5.6. Sopimuksen tavoitteena on, että koulut istuttavat puita ja sitovat 3 miljoonaa tonnia hiilidioksidia 2019-2025. Suomeen odotetaan koululaisia sadasta maasta ja kokousta suojelee tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Kristian Ikonen
p. 050 522 2000
www.greenstar.fi

Mika Vanhanen, toiminnanjohtaja
ENO Schoolnet ry
mika.vanhanen@enoprogramme.org
www.enoprogramme.org

GreenStar Hotel on hotellialan yritys, jonka tavoitteena on laajentua noin 10 hotellin ketjuksi. GreenStarin hotellit toimivat nyt Joensuussa ja Jyväskylässä. Hotelli painottaa toiminnassaan kustannustehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä.