GreenStar rakentaa aurinkovoimalat Jyväskylän ja Joensuun hotelleihinsa

Ympäristöystävällinen GreenStar Hotels rakentaa aurinkovoimalat kahteen hotelliinsa tämän kesän aikana. Jyväskylän ja Joensuun hotellien katoille tulevat järjestelmät ovat Suomen ensimmäisiä hotellien aurinkovoimaloita.

”Olemme odottaneet, että järjestelmien tuotto, toimintavarmuus ja investointikustannus ovat tasolla, jolla paneelit ovat oikeasti ympäristöä säästäviä eivätkä aiheuta nousupainetta hintoihimme”,GreenStar Hotelsin toimitusjohtaja Kristian Ikonen kertoo. GreenStarin hotellit pystyvät käyttämään kaiken järjestelmien tuottaman energian, rahaa ei kulu siirtomaksuihin eikä energiaa siirtoihin.

GreenStarin voimaloiden toimittaja on Solnet, jonka älykäs järjestelmä tuottaa hyvän tehosuhteen. Järjestelmä on myös käyttövarma: kun kennoon tulee vika, vain yksittäinen kenno pimenee. Painoltaan kevyt järjestelmä on hyvä myös kattorakenteille.

Solnetin myyntijohtajan Antti Lehmuskosken mukaan GreenStar on aurinkovoiman käytössä edelläkävijä, sillä Suomessa hotellit eivät vielä juurikaan käytä aurinkoenergiaa. Hän kuitenkin uskoo, että viiden vuoden kuluessa tilanne on jo toinen.

”Järjestelmän digitalisaatio on viety pitkälle, se toimii etäseurannalla ja hyvin itsenäisesti. Järjestelmän älykkyys auttaa toiminnan varmistamisessa, se esimerkiksi pystyy ohittamaan varjostuneen komponentin.”

Lehmuskoski korostaa myös turvallisuutta. Älykkäässä järjestelmässä katolla olevan paneelikentän saa jännitteettömäksi.

Jyväskylän järjestelmän teho on 17 kWh ja Joensuun 23 kWh. Jyväskylän hotellin katolle tulee noin 50 ja Joensuun noin 70 paneelia. Jyväskylän voimala tuottaa täysin päästötöntä sähköä noin 15 megawattituntia vuodessa, mikä on 5-10 prosenttia hotellin vuotuisesta sähkönkulutuksesta.

Vertailukohtana hotellivoimaloiden tehoon voi käyttää esimerkiksi omakotitalon keskimäärin viiden kWh:n, supermarkettien 100-200 kWh:n tai isojen markettien noin tuhannen kWh:n voimaloita. Kerrostalomaisissa hotelleissa paneelien rakentamiseen on käytettävissä pieni kattopinta-ala verrattuna esimerkiksi marketeihin.

GreenStar Hotels painottaa toiminnassaan ympäristöystävällistä ja kustannustehokasta palvelua ja se näkyy toiminnassa monella tavoin:

-      sai Itä-Suomen ensimmäisen Joutsenmerkin hotellille, ja Suomen ensimmäisen uusien, tiukimpien kriteerien mukaisen Joutsenmerkin 2016. Sitä haetaan myös Jyväskylän hotellille.

-      vedenkulutus on Joensuussa noin 100 litraa henkilöä ja vuorokautta kohden, mikä on noin puolet hotellien keskimääräisestä kulutuksesta.

-      energiankulutus on noin neljänneksen alhaisempaa kuin hotellien kulutus keskimäärin.

-      asensi Joensuun hotelliin Pohjois-Karjalan ensimmäiset sähköautojen latauspisteet vuonna 2014

-      muunsi diesel-smartin sähköautoksi 2010

-      tekee tiivistä yhteistyötä ENO-ympäristöverkkokoulun ja Unescon MAB:in kanssa

-      kehitti maailman ensimmäisen natiivisti pilvipohjaisen varausautomaatin yhdessä varausjärjestelmätoimittajan kanssa 2017

-      toi Suomeen ensimmäisen varaus-check-in automaatin 2008 sekä yhdisti automaatin taloautomaatioon

Toimitusjohtaja Kristian Ikonen
050 522 2000

GreenStar Hotels on ympäristöystävällisesti toimiva hotelli, jolla on hotelli Joensuussa ja toinen avautuu kesällä Jyväskylään. GreenStar on laajentumassa hotelliketjuksi keskeisiin suomalaisiin kaupunkeihin.