Grocerant-ilmiö kasvaa inflaatiosta huolimatta – Suomalainen menestysresepti -voittaja sinkosi valmisruokatilaston kärkeen

Vaikka hinta on tällä hetkellä merkittävin ruoan ostamiseen vaikuttava asia, ovat muita tämän hetken merkittävimpiä trendejä helppous ja hyvinvointi. Helppous näkyy paitsi valmisruokien, myös erilaisten aterianosien kuten kastikkeiden, pakasteiden ja take away -tuotteiden suosiossa.
Laadukkaan valmisruoan kysyntä kasvaa ja valikoimiin tulee koko ajan uusia tuotteita, jotka hätyyttelevät suosituimpien tuotteiden paikkoja kuluttajien ostoskoreissa. Esimerkiksi Suomalainen menestysresepti -kilpailun helmikuun alussa voittaneen Mattila Brosin kaikki kolme Smokehouse-valmisateriaa sinkosivat ensimmäisen myyntiviikon aikana TOP 5 myydyimpien valmisruokatuotteiden listalle.
– Ensimmäisen myyntikuukauden aikana Smokehouse-tuotteita on myyty yli 300 000 kappaletta. Uutuustuotteella nouseminen myydympien tuotteiden joukkoon on hyvin poikkeuksellista, myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta painottaa.
Laadukas valmisruoka korvaa ravintolakokemusta
Laadukkaiden valmisruokien suosio lähti kiitoon pandemian myötä – niillä korvattiin työpaikkaruokailuja ja ravintolakäyntejä.
– Valikoimiin tuli kovaa vauhtia uusia laadukkaita valmisruokatuotteita, mikä edelleen kiihdytti suosion kasvua. Tarjonta onkin monipuolistunut merkittävästi erityisesti erityisruokavalioihin ja eri maanosien makumaailmoihin. Ihmisten asenteet valmisruokaa kohtaan ovat muuttuneet ja koronan jälkeen laadukas valmisruoka on jäänyt yhä useamman arkeen, Kovalainen kertoo.
Korkealaatuiset valmisruoat erottuvat perinteisemmistä vierustovereista muun muassa laadukkailla raaka-aineilla, tuoreustasolla sekä erilaisilla makuprofiileilla.
– Inflaation myötä laadukkaista valmisruoista on selvästi tullut suosittu vaihtoehto ravintoloiden annoksille, Kovalainen kuvaa.
Rosson pasta on uusi musta?
Grocerant-ilmiö hälventää kaupan ja ravintolan rajaa. Kauppojen sisälle on tullut ravintoloita ja kaupasta voi ostaa myös kotiin kaupassa tehtyä, ravintolatasoista ruokaa. Ravintoloista tutut brändit näkyvät nyt erityisesti kuluttajia kiinnostavissa valmiissa pasta-annoksissa.
– Pasta-annosten myyntimäärät ovat kasvaneet reilut 30 prosenttia viimeisen neljän vuoden aikana. Myydyimpiä pasta-annoksia ovat perinteiset tuotteet kuten spaghetti bolognese, lasagne ja carbonara-tyyliset pekonipasta-annokset. Muutaman viime vuoden aikana markkinoille on tullut myös kanasta valmistettuja pastoja. Myös erilaisten kalapastojen kysyntä on ollut tasaisessa kasvussa, Mikko Kovalainen kertoo.
Kysynnän kasvua vastaamaan valikoimiin on tullut muun muassa uudet Rosso-ravintoloiden makumaailmasta kehitetyt pasta-ateriat ja sekä risotto. Tuotteet ovat jatkumoa keväällä 2022 lanseeratuille Rosso-tuorepizzoille.
– Ravintoloista tuttujen brändien uutuustuotteet kiinnostavat kuluttajia. Esimerkiksi Rosson keittiömestareiden suunnittelemilla pastoilla ja risotolla saa loihdittua ravintolatunnelmaa kotiin, Kovalainen vinkkaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko Kovalainen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, mikko.kovalainen@sok.fi, p. 010 76 86261
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2022 on julkaistu: ”Toimintaympäristön turbulenssista huolimatta on tärkeää katsoa pidemmälle”23.3.2023 14:09:47 EET | Tiedote
Huoltovarmuus, huoli toimeentulosta ja energiakriisi leimasivat poikkeuksellista vuotta 2022. Samalla S-ryhmä jatkoi vastuullisuusohjelmansa pitkän aikavälin tavoitteiden edistämistä. S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2022 on nyt julkaistu.
Suomalaiset arvioivat S-ryhmän ketjuineen jälleen alojensa vastuullisimmiksi brändeiksi21.3.2023 12:33:43 EET | Tiedote
S-ryhmä ja sen ketjubrändit pärjäsivät hienosti Sustainable Brand Index -tutkimuksessa. Kun suomalaisilta kysytään, S-ryhmä koetaan vastuullisimmaksi brändiksi kuluttajatuotteiden parissa toimivista yrityksistä ja myös ABC, Prisma, Sokos Hotellit ja S-Pankki äänestettiin ykkösiksi omilla toimialoillaan. Vuosittainen Sustainable Brand Index on Euroopan laajin kuluttajien vastuullisuusmielikuvia kartoittava tutkimus.
Nyt laskee ruoan hinta – S-ryhmän myymälöissä uudet halvemmat hinnat lähes 400 Xtra-tuotteelle21.3.2023 08:00:08 EET | Tiedote
Ruoan hinnan nousu on koskettanut suomalaisia ja moni on joutunut muuttamaan ostokäyttäytymistään säästääkseen arkisissa ruokamenoissa. S-ryhmä haluaa tiukassakin taloustilanteessa mahdollistaa asiakasomistajilleen mahdollisimman edullisen ostoskorin, ja tässä kaupan omilla merkeillä on tärkeä rooli. Huomisesta alkaen kaikkien lähes neljännsadan jo ennestään edullisen Xtra-tuotteen hintaa lasketaan.
Lakimuutos sai aikaan ostoryntäyksen Prismoissa – kodin jätelajittelujärjestelmien myynti tuplaantui ja yksi tuote nousi selväksi hitiksi16.3.2023 08:30:00 EET | Tiedote
Asteittain voimaan tuleva jätelain muutos on saanut suomalaiset ostamaan jätelajittelujärjestelmiä kiihtyvällä tahdilla, selviää Prisman tuoreesta myyntidatasta. Lajittelutuotteet ovat tällä hetkellä voimakkaimmin kasvava tuoteryhmä koko Prisman kodin tuotteissa ja joidenkin lajittelujärjestelmien myynti on tuplaantunut verrattuna viime vuoden samaan ajankohtaan.
Yhteishyvä-lehden saa jatkossa S-ryhmän kaupoista16.3.2023 08:00:00 EET | Tiedote
Yhteishyvä- ja Samarbete-lehdet siirtyvät myymäläjakeluun toukokuusta alkaen. Jatkossa kaikki S-ryhmän asiakasomistajat voivat ottaa lehden mukaansa ilmaiseksi S-ryhmän kaupoista ja ruoan verkkokaupasta kautta maan. Luvassa on lisää satsauksia digisisältöihin sekä uudistunut lukupaketti printtilehtenä myymälöistä mukaan napattavaksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme