Guinnessin maailmanennätyskirjassa pohditaan ilmastonmuutoksen torjuntaa – suomalaissaavutuksissa maistuu laku ja koetellaan fyysisiä voimia

Huippusuosittu Guinness World Records 2022 -kirja on täynnä toinen toistaan uskomattomampia ennätyksiä meiltä ja maailmalta. 16.9. julkaistavaan teokseen lähetettiin 41 959 ennätysyritystä, mikä tarkoittaa yli 800 hakemusta viikossa. Suomalaisten ennätysten tekijöiden joukosta löytyy tänäkin vuonna tuttuja nimiä: mukana on muun muassa formulakuski Kimi Räikkönen.
Jussi Kallioniemi rikkomassa Guinnessin maailmanennätystä. Kuva: Nokian Renkaat.

Uusi Guinness World Records -ennätyskirja kokoaa jälleen yksiin kansiin uusimmat, jännittävimmät, oudoimmat, huikaisevimmat ja uskomattomimmat ennätykset kaikkialta maailmasta. Luvassa on ainutlaatuinen sekoitus ilmiömäisiä ihmisiä, taitavia lemmikkejä, uskomattomia koneita, vaikuttavia urheilulegendoja ja tiedemaailman edistysharppauksia.

Maailman suurin makeispussi painaa viiden täysikasvuisen poron verran

Mitä syntyy, kun yhdistää oikeassa suhteessa melassia, sokeria, siirappia, vettä ja vehnäjauhoa? Vastaus on tietenkin lakritsi! Erityisen paljon noita aineksia tarvitsi uuden ja herkullisen Guinnessin maailmanennätyksen saavuttanut suomalainen makeistehdas Kouvolan Lakritsi, kun sen linjastolla syntyi maailman suurin karkkipussi. Kahdeksan Kouvolan Lakritsi Oy:n työntekijää valmisti 6. toukokuuta 2020 lakritsipussillisen, joka painoi 829,1 kiloa eli saman verran kuin viisi täysikasvuista poroa.

”Minusta poikkeusaikoina tarvitaan iloisia uutisia. Siksi päätimme ryhtyä ennätysyritykseen", makeistehtaan toimitusjohtaja Timo Nisula kertoo.

Kun ennätys oli tehty, jättipussiin käytetyt lakritsit ohjattiin hyväntekeväisyyteen uuden kampanjan kautta. Uudelleenpussitetut makeiset myytiin edelleen, ja niiden myyntituotot sekä kampanjaan varattu lisärahoitus käytettiin Uusi alku Kouvolassa -projektiin.

”Guinness-ennätyksestämme syntyneen kampanjan avulla pystyimme antamaan yhdelle henkilölle työpaikan Kouvolan Lakritsilta sekä hänen omien toivomustensa mukaisesti remontoidun omistusasunnon Kouvolasta”, Nisula iloitsee.

Nopeimmin työnnetyn auton ennätys Suomeen

Tämän vuoden ennätyksistä ei puutu vauhtia ja voimaa! Jussi Kallioniemi työnsi autoa 1,6 kilometriä 13 minuutissa ja 26 sekunnissa, eli kyseessä oli nopeimmin työnnetty auto yhden mailin matkalla. Se on Kallioniemen toinen Guinnessin maailmanennätys.

”Idea tuli personal traineriltani, joka auttoi minua selkävaivojeni kuriin saamisessa kehittämällä raskaita, mutta selkää tukevia treenejä. Aluksi työnsin salilla crossfit-boksia, sitten crossfit-boksia ja personal traineriani, sitten crossfit-boksia, personal traineriani ja levypainoja”, Kallioniemi kertoo.

Kallioniemi kaipasi lisähaastetta, ja sellaisen tarjosi hänen oma, 2170-kiloinen Saab-autonsa, jota kutsutaan Röhköksi. Kallioniemi työnsi Röhköä Nokian Renkaiden testiradalla 24. lokakuuta 2020.

”Ennätyksen harjoittelemiseen meni kaksi vuotta. Nyt pohdinnassa on seuraava mahdollinen ennätysyritys, jonka haluaisin voiman ja kestävyyden lisäksi haastavan nopeuttani ja reaktiokykyäni!”

Muita kirjan suomalaisennätyksiä ovat muun muassa eniten Formula 1 Grand Prix -lähtöjä (Kimi Räikkönen), maailman suurin muumimuseo, nopein nyrkkeilijän reaktioaika sekä eniten ”perhosia” kolmessa minuutissa.

Guinness World Recordsin vuoden 2022 teema on ilmastonmuutos

Toinen toistaan ihmeellisemmät ennätykset ovat mahdollistaneet myös maailman ja ympäristön tilan tutkailemisen aivan uudenlaisesta näkökulmasta. Kirjan teemaksi valikoituikin hyvin ajankohtaisesti ilmastonmuutos ja se, miten voimme pyrkiä torjumaan tai hidastamaan sitä. Guinnessin ennätyskirjan tekijät ovat asettaneet ilmastoon liittyvät suoritukset etusijalle tämän vuoden ennätyksiä kirjaan valitessaan.

Ennätyksiin mahtuu esimerkiksi suurin vuosittainen rannikonsiivoushanke, suurin tuleva vähähiilinen kaupunki ja ensimmäinen päästötön napatutkimusasema. Guinness World Records tekee myös yhteistyötä kansainvälisen Earthwatch-ympäristöjärjestön kanssa.

Haastattelupyynnöt, kuva- ja videopyynnöt sekä arvostelukappaleet: anni.gullichsen@otava.fi.

Tervetuloa Otavan ja Liken Jännäri-iltaan 24.4.!28.3.2024 11:14:09 EET | Tiedote

Vuoden jännittävimmässä kirjallisessa illassa Baba Lybeckin haastateltavina ovat kansainväliset jännäritähdet Jens Lapidus ja Chris Carter. Kotimaisista huippudekkaristeista mukana ovat Elina Backman, Tuomas Niskakangas, Jari Salonen ja Saila-Mari Kohtala. Otavalla järjestettävään iltaan on vapaa pääsy, tilaa on rajoitetusti. Varmista paikkasi kevään kovimpaan rikoskirjallisuuden tapahtumaan ilmoittautumalla tästä linkistä: https://forms.gle/UEjmtizJogu4Vt1T6.

Suomeen saapuvan Andrei Kurkovin Kuolleen miehen kaveri on tragikoominen tarina nuoren miehen elämäntuskasta neuvostoajan jälkeisessä Kiovassa27.3.2024 12:45:00 EET | Tiedote

Toukokuussa Helsinki Litiin saapuva Andrei Kurkov on palkittu ja arvostettu ukrainalainen kirjailija ja toimittaja. Yli 40 kielelle käännettyjen, mustanpuhuvan huumorin sävyttämien romaaniensa lisäksi hänet tunnetaan kansainvälisen median aktiivisena Ukraina-kommentaattorina. Kuolleen miehen kaveri on Kurkovin kolmas suomennettu romaani.

Anna-Sofia Bernerin uutuuskirja vie lukijan syvälle Yhdysvaltoihin ja valottaa, mitä maassa oikeasti tapahtuu22.3.2024 12:26:00 EET | Tiedote

Anna-Sofia Bernerin Kymmenen haavaa Amerikan sydämessä vie lukijan amerikkalaisten olohuoneisiin ja baaritiskeille, mielenosoituksiin ja kirkkoihin, Keskilännen ruostevyöhykkeelle ja Louisianan suistomaalle. Teos koostuu kymmenestä eri teemoihin keskittyvästä luvusta, joista kukin valaisee amerikkalaista kipukohtaa. Käsitellyiksi tulevat niin uskonto, rasismi, väestökehitys kuin puolueetkin.