Guinnessin maailmanennätyskirjassa pohditaan ilmastonmuutoksen torjuntaa – suomalaissaavutuksissa maistuu laku ja koetellaan fyysisiä voimia

Huippusuosittu Guinness World Records 2022 -kirja on täynnä toinen toistaan uskomattomampia ennätyksiä meiltä ja maailmalta. 16.9. julkaistavaan teokseen lähetettiin 41 959 ennätysyritystä, mikä tarkoittaa yli 800 hakemusta viikossa. Suomalaisten ennätysten tekijöiden joukosta löytyy tänäkin vuonna tuttuja nimiä: mukana on muun muassa formulakuski Kimi Räikkönen.

Jussi Kallioniemi rikkomassa Guinnessin maailmanennätystä. Kuva: Nokian Renkaat.

Uusi Guinness World Records -ennätyskirja kokoaa jälleen yksiin kansiin uusimmat, jännittävimmät, oudoimmat, huikaisevimmat ja uskomattomimmat ennätykset kaikkialta maailmasta. Luvassa on ainutlaatuinen sekoitus ilmiömäisiä ihmisiä, taitavia lemmikkejä, uskomattomia koneita, vaikuttavia urheilulegendoja ja tiedemaailman edistysharppauksia.

Maailman suurin makeispussi painaa viiden täysikasvuisen poron verran

Mitä syntyy, kun yhdistää oikeassa suhteessa melassia, sokeria, siirappia, vettä ja vehnäjauhoa? Vastaus on tietenkin lakritsi! Erityisen paljon noita aineksia tarvitsi uuden ja herkullisen Guinnessin maailmanennätyksen saavuttanut suomalainen makeistehdas Kouvolan Lakritsi, kun sen linjastolla syntyi maailman suurin karkkipussi. Kahdeksan Kouvolan Lakritsi Oy:n työntekijää valmisti 6. toukokuuta 2020 lakritsipussillisen, joka painoi 829,1 kiloa eli saman verran kuin viisi täysikasvuista poroa.

”Minusta poikkeusaikoina tarvitaan iloisia uutisia. Siksi päätimme ryhtyä ennätysyritykseen", makeistehtaan toimitusjohtaja Timo Nisula kertoo.

Kun ennätys oli tehty, jättipussiin käytetyt lakritsit ohjattiin hyväntekeväisyyteen uuden kampanjan kautta. Uudelleenpussitetut makeiset myytiin edelleen, ja niiden myyntituotot sekä kampanjaan varattu lisärahoitus käytettiin Uusi alku Kouvolassa -projektiin.

”Guinness-ennätyksestämme syntyneen kampanjan avulla pystyimme antamaan yhdelle henkilölle työpaikan Kouvolan Lakritsilta sekä hänen omien toivomustensa mukaisesti remontoidun omistusasunnon Kouvolasta”, Nisula iloitsee.

Nopeimmin työnnetyn auton ennätys Suomeen

Tämän vuoden ennätyksistä ei puutu vauhtia ja voimaa! Jussi Kallioniemi työnsi autoa 1,6 kilometriä 13 minuutissa ja 26 sekunnissa, eli kyseessä oli nopeimmin työnnetty auto yhden mailin matkalla. Se on Kallioniemen toinen Guinnessin maailmanennätys.

”Idea tuli personal traineriltani, joka auttoi minua selkävaivojeni kuriin saamisessa kehittämällä raskaita, mutta selkää tukevia treenejä. Aluksi työnsin salilla crossfit-boksia, sitten crossfit-boksia ja personal traineriani, sitten crossfit-boksia, personal traineriani ja levypainoja”, Kallioniemi kertoo.

Kallioniemi kaipasi lisähaastetta, ja sellaisen tarjosi hänen oma, 2170-kiloinen Saab-autonsa, jota kutsutaan Röhköksi. Kallioniemi työnsi Röhköä Nokian Renkaiden testiradalla 24. lokakuuta 2020.

”Ennätyksen harjoittelemiseen meni kaksi vuotta. Nyt pohdinnassa on seuraava mahdollinen ennätysyritys, jonka haluaisin voiman ja kestävyyden lisäksi haastavan nopeuttani ja reaktiokykyäni!”

Muita kirjan suomalaisennätyksiä ovat muun muassa eniten Formula 1 Grand Prix -lähtöjä (Kimi Räikkönen), maailman suurin muumimuseo, nopein nyrkkeilijän reaktioaika sekä eniten ”perhosia” kolmessa minuutissa.

Guinness World Recordsin vuoden 2022 teema on ilmastonmuutos

Toinen toistaan ihmeellisemmät ennätykset ovat mahdollistaneet myös maailman ja ympäristön tilan tutkailemisen aivan uudenlaisesta näkökulmasta. Kirjan teemaksi valikoituikin hyvin ajankohtaisesti ilmastonmuutos ja se, miten voimme pyrkiä torjumaan tai hidastamaan sitä. Guinnessin ennätyskirjan tekijät ovat asettaneet ilmastoon liittyvät suoritukset etusijalle tämän vuoden ennätyksiä kirjaan valitessaan.

Ennätyksiin mahtuu esimerkiksi suurin vuosittainen rannikonsiivoushanke, suurin tuleva vähähiilinen kaupunki ja ensimmäinen päästötön napatutkimusasema. Guinness World Records tekee myös yhteistyötä kansainvälisen Earthwatch-ympäristöjärjestön kanssa.

Haastattelupyynnöt, kuva- ja videopyynnöt sekä arvostelukappaleet: anni.gullichsen@otava.fi.

Mauri Kunnas palaa Koirien Kalevalan maisemiin – Kuka kaappasi auringon? kertoo ahneudesta ja luonnonvoimien pysäyttämättömyydestä17.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Väinölässä nautitaan kultaisen auringon loisteesta ja puhtaasta luonnosta. Mutta Pohjolan loputtoman ahne Louhi keksii: entäpä jos auringon takoisikin kultakolikoiksi? Kalevelasta tuttu tarina auringon ryöstöstä saa Mauri Kunnaksen käsittelyssä omat koiramaiset käänteensä, jotka kiehtovat ja ihastuttavat kaikenikäisiä. Tule mukaan Suomalaisen Kirjakahvilaan kuulemaan, kun Kunnas kertoo uutuuskirjastaan perjantaina 24.9. klo 14.

Täältä tulee Alfie, kissa, joka mullistaa koko naapuruston arjen – Rachel Wellsin hurmaava sarja ihmisten ongelmia ratkovasta kissasta alkaa16.9.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

Alfie – kissa kynnyksellä on tarina kodittomaksi jääneestä kissasta, joka löytää uudeksi kodikseen kokonaisen naapuruston. Samalla herkuille ja hellinnälle perso kehrääjä auttaa kotikatunsa asukkaita löytämään seuraa toisistaan. Sunday Timesin bestselleriksi ja hyvän mielen hitiksi muodostunut Alfie-sarja valloittaa nyt suomalaiset kissafanit.