Haapaniemenkatu 5:n uusi elämä – separaattoritehtaasta ”luovan alan keitaaksi”

Sörnäisiin Haapaniemenkatu 5:een jalostuu uusi luovan alan toimitila, kun historiallinen, holvikaarellinen punatiilitalo saneerataan täydellisesti uusia käyttäjiä varten. Alun perin separaattoritehtaaksi rakennettu suojeltu 7 350 m² talo muuntuu luovaksi ja yhteisölliseksi co-working tilaksi.

Sörnäisissä sijaitseva historiallinen punatiilitalo saneerataan vuorovaikutusta tukevaksi, yhteisölliseksi monitoimitilaksi ja siitä kuoriutuu uusi luovan alan keidas, kertoo projektijohtaja Antti Pyötsiä.

– Haapaniemenkatu 5 saa kolmannen elämänsä tehtaan ja pääkonttorikausien jälkeen. Rakennus saneerataan vuorovaikutusta tukevaksi, yhteisölliseksi monitoimitilaksi ja siitä kuoriutuu uusi luovan alan keidas. Talon saneeraus on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä tulevien käyttäjien kanssa. Sörnäisten alue on uudessa kehitysvaiheessa, esimerkiksi naapurikortteliin on rakenteilla uusia tiloja Taideyliopistolle, kertoo työeläkeyhtiö Elon projektijohtaja Antti Pyötsiä.

Punatiilinen kaunis toimitalo on toimistokäytössä viimeksi tunnettu muun muassa verohallinnon toimitalona. Se on arkkitehtonisesti ja kaupunkikuvallisesti arvokas suojeltu rakennus.

Haapaniemenkadulle muuttavat kesällä 2019 uudet vuokralaiset. Suurin osa tiloista vuokrataan strategisen konsulttitoimisto Milttonin käyttöön, joka etsi yritykselleen uudenlaista luovuuden kohtaamispaikkaa ja yhteisöllistä coworking-tilaa.

– Investointi Miltton Houseen edustaa seuraavaa vaihetta Milttonin kasvutarinassa. Työn tekeminen on murroksessa, ja parhaat oivallukset syntyvät kohtaamisista. Miltton House on fyysinen alusta kohtaamisille, keskustelulle ja luovuudelle. Lisäksi se on coworking-tila, joka tuottaa uutta ajattelua saattamalla yhteen erilaisia ihmisiä yhteiskunnan eri siiloista, sanoo Miltton Groupin toimitusjohtaja Mathias Järnström.

Separaattoritehtaasta mediamaailmaan

Elon omistama, Haapaniemenkatu 5:ssä sijaitseva näyttävä rakennus on alun perin rakennettu Wärtsilä yhtymä Oy Kone ja Sillan separaattoritehtaaksi vuonna 1916. Rakennuksen tunnistettavin erityispiirre on Sörnäisten rantatien päädyssä sijaitseva komea porttikongi, joka on mahdollistanut junanvaunun pysäköinnin rakennuksen ”sisälle”. Vuonna 1916 valmistuneen rakennuksen ovat suunnitelleet arkkitehdit Armas Lindgren ja Bertel Liljequist ja se on paikalla sijainneen suuren tehdaskorttelin ainoa säilytetty rakennus.

1980-luvun alussa rakennus muutettiin toimistokäyttöön, jossa se on ollut nyt jo lähes 40 vuotta.

– Talo on kulttuurihistoriallisesti arvokas ja modernisoinnissa on otettu huomioon talon henki. Tilojen muuntuvuus erilaisiin työtapoihin, digitalisaatio ja työkulttuurin muuttuminen ovat olleet lähtökohtana suunnittelulle. Yllättävää oli, kuinka korkeat vanhat teollisuustilat jalostuvat moderniksi monitilatoimistoksi, ajan patinan säilyttäen, kertoo Pyötsiä.

– Vaikka toimistotilojen uudisrakentaminen pääkaupunkiseudulla on lisääntynyt huomattavasti ja tyhjän tilan määrä tulee sen seurauksena pienen vähenemisen jälkeen taas kasvamaan, hyvällä sijainnilla olevat laadukkaat työtilat ovat entistä kysytympiä ja vajaakäyttö siirtyy yhä enemmän laadultaan heikompaan tilakantaan, toteaa Pyötsiä.

Antti Pyötsiä
Projektijohtaja, Elo p. 0400 4076 26
antti.pyotsia@elo.fi

Maria Vaismaa
Viestintäjohtaja, Miltton Group p. 040 75 29 198
maria.vaismaa@miltton.fi

Työeläkeyhtiö Elo huolehtii asiakkaidensa lakisääteisestä työeläketurvasta. Lisäksi autamme asiakkaitamme menestymään ja vastaamaan muuttuvan työelämän haasteisiin. Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä yli 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastuullisuus on kiinteä osa Elon toimintaa. Vastaamme yhteensä noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä sekä huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta. Elo on merkittävä sijoittaja, ja yhtiön sijoitusomaisuuden arvo on noin 23 miljardia euroa. Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Miltton Group on Pohjoismaiden nopeimmin kasvava markkinoinnin, vaikuttamisen ja viestinnän asiantuntijatalo jonka missiona on olla luotetuin neuvonantaja pohjoismaisille yrityksille sekä kansainvälisille organisaatioille New Nordics -alueella. Miltton-ryhmän palveluksessa on lähes 400 henkilöä, ja sen liikevaihto oli vuonna 2017 noin 23 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuodesta 20 %.

Työkyvyttömyyseläkkeiden nousu: Elossa mielenterveyssyihin perustuvat työkyvyttömyyseläkkeet korostuvat nuorilla ja yli 60-vuotiailla16.1.2019 08:39Tiedote

Työkyvyttömyyseläkehakemusten ja uusien myönnettyjen työkyvyttömyyseläkkeiden määrä lähti vuonna 2018 kasvuun. Yhteensä työeläkealalla myönnettiin tammi–syyskuun välisenä aikana 7,4 prosenttia enemmän työkyvyttömyyseläkkeitä kuin vuonna 2017. Jopa kolmasosa uusista työkyvyttömyyseläkkeistä johtuu mielenterveydellisistä sairauksista.

Kolme uutta työhyvinvoinnin kehittämispäällikköä Eloon15.1.2019 08:34Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon työhyvinvoinnin kehittämistiimiin on nimitetty kolme uutta asiantuntijaa. Työhyvinvoinnin kehittämispäällikkö Anneli Holmberg aloitti tehtävässään joulukuussa. Työhyvinvoinnin kehittämispäälliköt Kirsi Mäkelä ja Noora Poussu aloittivat tehtävissään tammikuun alussa. Holmberg siirtyi Eloon Selekta Henkilöstöpalvelut Oy:stä ja hän on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri. Mäkelä siirtyi Eloon Teknologiateollisuudelta, jossa hän työskenteli projektipäällikkönä. Hän on koulutukseltaan terveystieteen maisteri. Lisäksi hänellä on johtamisen erikoisammattitutkinto. Poussu puolestaan työskenteli Ilmarisessa markkinointipäällikkönä ennen siirtymistä Eloon. Hänellä on filosofian maisterin ja kauppatieteiden maisterin tutkinnot. Holmbergin, Mäkelän ja Poussun päätoimipaikka on Espoo. Holmberg ja Mäkelä työskentelevät Elon suurasiakkaiden kanssa, kun taas Poussu keskittyy Elon pk-asiakkaisiin. He raportoivat tehtävissään työhyvinvointijohtaja Anu Suutela-Vuoriselle. ”Anneli,

Elo sijoittaa lisää tuulivoimaan Suomessa4.12.2018 12:50Tiedote

Elo kasvatti sijoituksiaan tuulivoimaan ostamalla 30.11.2018 LähiTapiola-ryhmän osuudet tuulivoimapuistoihin sijoittavassa rahastossa. Elo on ollut mukana rahastossa jo vuodesta 2012, jolloin tuulivoimapuistojen kehittäminen aloitettiin. Rahasto omistaa ja hallinnoi kahta toimivaa tuulivoimapuistoa. Toinen sijaitsee Lappeenrannassa ja toinen Pohjanmaalla Siikajoella. Puistojen kuudentoista turbiinin vuotuinen sähköntuotanto on noin 112 GWh, joka riittää n. 6 000 omakotitalon lämmittämiseen ja taloussähkön tarpeisiin. Tässä vaiheessa rahasto on investoinut puistojen rakentamiseen n. 70 miljoonaa euroa ja tutkii useamman uuden hankkeen ostamista. Rahastoon on tarkoitus ottaa mukaan muita sijoittajia. ”Tuulivoimaloiden elinkaari on jopa 25 vuotta ja niiden tuottama kassavirta on varsin tasainen ja hyvin ennustettavissa. Nämä ominaisuudet sopivat hyvin eläkeyhtiön pitkäjänteiseen sijoitusstrategiaan”, toteaa salkunhoitaja Jan Schulman. Tulevaisuudessa Elon tavoitteena on lisätä sijoituksia