Haasteellisesta koronavuodesta huolimatta asiakas- ja potilasturvallisuutta ja laadunhallintaa kehitetty merkittävästi
Keusoten ensimmäinen moniammatillisesti laadittu raportti laadunhallinnan sekä asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumisesta on julkaistu. Raporttia käsiteltiin yhtymähallituksen kokouksessa 17.5.22.
Raportissa kuvataan Keusoten vuoden 2021 laadun, asiakas- ja potilasturvallisuuden tilaa ja kehittämistä, valittujen toimenpiteiden ja mittarien valossa. Tietoja hyödynnetään eri toiminnoissa sekä yhtymätasolla asetettaessa laadun ja turvallisuuden toiminnallisia kehittämistavoitteita.
Ensimmäistä raportointikautta on leimannut koronapandemia, ja sillä on ollut merkittäviä vaikutuksia henkilöstöresursseihin ja väestön palveluntarpeeseen. Epidemia on vaikuttanut palvelujen saatavuuteen ja kerryttänyt hoitovelkaa sekä lisännyt vaaratapahtumien ja muistutusten määrää. Haasteellisista epidemiavuosista huolimatta asiakas- ja potilasturvallisuutta ja laadun hallintaa on saatu kehitettyä merkittävästi vuoden 2021 aikana.
- Henkilökunta on tehnyt erittäin hyvää ja laadukasta työtä, lämmin kiitos siitä, toteaa yhtymähallituksen puheenjohtaja Jaakko Rainio.
ISO 9001-laatustandardi käyttöön Keusotessa
Keusoten laatujärjestelmä kokonaisuus muodostuu kansainvälisesti akkreditoidusta SHQS-laatuohjelmasta (Social and Health Quality Service) sekä laadunhallintaa tukevasta IMS-järjestelmästä (Integrated Management System), joka pohjautuu ISO 9001-laatustandardiin.
Vuoden 2021 aikana SHQS-laatuohjelma otettiin koko organisaation käyttöön. Osana laatuohjelmaa toteutettiin ensimmäiset sisäiset auditoinnit pätevöityneiden auditoijien toimesta.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden osalta on vuonna 2021 kehitetty erityisesti vaaratapahtumien ilmoittamiseen liittyviä toimintakäytäntöjä niin järjestelmäkehittämisen kuin toimintaprosessienkin näkökulmasta. Ilmoitusaktiivisuus on noussut ja läheltä piti -tilanteiden raportointi lisääntynyt. Tieto tunnistetuista riskeistä on tärkeää ja lisää mahdollisuuksia asiakas- ja potilasturvallisuuden aktiiviseen parantamiseen.
Turvallinen ja laadukas asiakas- ja potilastyö ovat Keusoten toiminnan tärkeimpiä periaatteita. Nyt ensimmäistä kertaa laadittu ja jatkossa vuosittain julkaistava raportti pohjautuu yhtymähallituksen hyväksymään laatu, asiakas- ja potilasturvallisuussuunnitelmaan 2021–2022.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jaakko RainioYhtymähallituksen puheenjohtaja
Puh:040 741 0911jaakko.rainio@hyvinkaa.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan sote on edelläkävijä sote-palveluiden kehittämisessä. Kuntayhtymään kuuluvat Hyvinkää, Järvenpää, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen ja Tuusula.
Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä muuttuu Keski-Uudenmaan hyvinvointialueeksi 1.1.2023. Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa jatkossa sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastuspalveluiden järjestämisestä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä (Keusote)
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue valmistautuu HUS-yhtymän ensimmäiseen yhtymäkokoukseen30.6.2022 10:38:46 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus valmistautui kevätkauden viimeisessä kokouksessaan 28.6.2022 HUS-yhtymän historian ensimmäiseen yhtymäkokoukseen.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus hyväksyi vuoden 2023 talousarvion kehyksen22.6.2022 13:42:47 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus päätti kokouksessaan 21.6.2022 vuoden 2023 talousarvion raameista: aluehallitus hyväksyi talousarvion kehyksen sekä laadintaohjeen virkamiesvalmistelun pohjaksi. Vuosi 2023 on ensimmäinen, jolloin hyvinvointialue vastaa Keski-Uudenmaan sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluista.
Aluevaltuusto valitsi jäsenet pelastuslaitoksen pelastuslautakuntaan ja päätti talousarviomuutoksesta16.6.2022 20:13:58 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto kokoontui torstaina 16.6. kevään viimeiseen kokoukseen. Kokouksessa käsiteltiin muun muassa valinnat pelastuslaitoksen pelastuslautakuntaan ja hyvinvointialueen talousarviomuutosta.
Yhtymähallituksen katsauksessa asiakaskokemus Keusotessa15.6.2022 14:43:00 EEST | Tiedote
Kuntayhtymän asiakaspalautteen keräämisen keskeisin tavoite on sen laaja hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä ja palveluiden laadun parantamisessa. Näin kertoi Keusoten asiakkuustiimi yhtymähallituksen kevään viimeisessä kokouksessa 14.6.22. Kokouskatsauksessa saatiin kattavasti tietoa muun muassa siitä, miten asiakaskokemusta Keusotessa kehitetään ja millaisia tuloksia on saavutettu.
Kolottaako polvi tai olkapää? Omaolon oirearvio auttaa15.6.2022 11:00:00 EEST | Tiedote
Keusoten Omaolon oirearvio auttaa, kun tuki- ja liikuntaelinten kipu vaivaa. Omaolon oirearvio kannattaa ensisijaisesti tehdä, kun kipu, jäykkyys tai vamma haastavat arkea. Keusote ottaa käyttöön 15.6. uudet oirearviot alaselän, olkapään ja polven kipu- tai vammatilanteisiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme