#hackthefood - tulevaisuuden ruokatuulet

#Hackthefood -tapahtuma huipentui sunnuntai-iltana finaaliin ja palkintojenjakoon. Tapahtuman tavoitteena oli ratkoa ruuan verkko-ostamisen logistiikkaan, markkinointiin ja kansainvälistymiseen liittyviä haasteita. Joukkueet esittelivät finaalissa ratkaisunsa, ja tuomaristo palkitsi parhaat ideat.

Kilpailussa mukana olleilla seitsemällä joukkueella oli viisi minuuttia aikaa esitellä ratkaisunsa valitsemansa teeman haasteisiin. Joukkueilta kuultiin erityyppisiä ideoita ja ratkaisuja, esimerkiksi juomavaihtoehto alkoholittomalle oluelle, jota tuomaristo ja yleisö sai maistaa. Yksi ryhmä oli keskittynyt logistiikkaongelmien ratkaisemiseen, joka oli kehittänyt lennokkien avulla toimivan ruokajakelun syrjäisille seuduille. Toinen jakeluun liittyvä innovaatio suomalaisten kylmäkuljetusta vaativien herkkujen myyntiin Ruokaasuomesta.fi alustalta Amazonin kautta ympäri Eurooppaa esim. Uberia hyödyntämällä.

Myös lähiruoka oli tapetilla, ja lähiruokajakelua haluttiin edistää tuottajien ja kuluttajien välisellä verkostolla. Toinen lähiruokaan keskittyvä ratkaisu tarjosi alkutuottajille markkinointityökalua tarinallistamiseen. Liha- ja maitotuotteiden hiilijalanjäljen kompensointiin oli mietitty uutta pakkausmerkintää. Tilaisuudessa kuultiin myös vaihtoehtoisesta ruokapalvelusta eläkeläisten valmisaterioiden toimitukseen.

Tuomariston arviointi perustui ratkaisujen innovaatioon, ymmärtävyyteen, kustannustehokkuuteen sekä toteutusasteeseen. Tuomaristoon kuului Anni-Mari Syväniemi (MTK), Janne Mäkikalli (OP), Marko Jäppinen (Suppilog), Matti Santala (A21), Jose Jacome (Founder Institute) ja Päivi Heikinheimo (ProLocalis). Kokonaisvaltaisesti paras joukkue oli My Healthy Joy, jonka ideana oli eläkeläisille suunnattu ruokapalvelu. Tuomariston mielestä joukkueella oli valmis liikeidea huomisen markkinoille. Toiseksi sijoittui Rågflö, joka toisi markkinoille vaihtoehtoisen alkoholittoman, leivästä valmistetun oluenkaltaisen juoman. Tiimi sijoittui toiseksi parhaan tiimityön, parhaan brändin ja parhaan esityksen ansiosta. Kolmanneksi sijoittunut Small Stories oli suunnitellut tuottajalle tarkoitettua markkinointityökalua ja neljäs sija meni Pedegrine -tiimille, joka ratkoisi logistiikkaongelman automaattiohjattujen lennokkien avulla.

Kaikki voittajat listattuna alla.

Producer supporting concept

1. Finnduce

2. Small stories

3. Tuotteita teille

Most Disruptive idea

1. Button Program

2. Finnduce

3. Pedegrine

Overall competition

3rd runner-up team: Pedegrine (let the drone’s fly high!/innovation)

2nd runner-up team: (identified a problem that many producers face) Small Stories

1st runner-up team: Rågflö (maybe the best team, maybe one of the best brand, and overall presentation of the concept)

Personal Awards

There’s still hope: Heikki Penttilä

Never give up: Heikki Huhtanen

Surprise award/ Most active mentor: Richard

Passion for people: Minerva

Best overall team

My Healthy Joy (Tomorrows business, total package)

Leena Markiet,

Leena.markiet@mtk.fi , 0400871622

Vetoomus ministeri Annika Saarikolle maatalousyrittäjien oikeusturvan puolesta15.10.2018 16:04Tiedote

Maatalousyrittäjien oikeusturvassa etenkin sosiaali-, terveys- ja työttömyysturva-asioissa sekä lomituksessa on epäkohtia, jotka vaikuttavat suoraan yrittäjien jaksamiseen ja toimeentuloon. Osin jopa dramaattisesti. MTK-liittojen hyvinvointihankkeissa työskentelevät Maija Pispa Pirkanmaalta, Riitta Seppälä Satakunnasta ja Niina Suorsa Pohjois-Savosta luovuttivat yhteisen vetoomuksen ongelmien ratkaisemiseksi ministeri Saarikolle.

Metsänhoitoyhdistykset työllistävät kymmeniä uusia metsureita4.10.2018 10:34Tiedote

Metsänhoitoyhdistyksissä on tällä hetkellä noin 40 avointa metsurin paikkaa auki TöitäSuomesta.fi-sivustolla. Halu palkata ammattitaitoisia metsureita on metsänhoitoyhdistyksissä kova. – Metsuripula on pahenemassa lähivuosina ja tilannetta parantaviin koulutuspolittiisiin ja työllistämistä helpottaviin toimenpiteisiin on ryhdyttävä välittömästi, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola vaatii.