#hackthefood - tulevaisuuden ruokatuulet

#Hackthefood -tapahtuma huipentui sunnuntai-iltana finaaliin ja palkintojenjakoon. Tapahtuman tavoitteena oli ratkoa ruuan verkko-ostamisen logistiikkaan, markkinointiin ja kansainvälistymiseen liittyviä haasteita. Joukkueet esittelivät finaalissa ratkaisunsa, ja tuomaristo palkitsi parhaat ideat.

Kilpailussa mukana olleilla seitsemällä joukkueella oli viisi minuuttia aikaa esitellä ratkaisunsa valitsemansa teeman haasteisiin. Joukkueilta kuultiin erityyppisiä ideoita ja ratkaisuja, esimerkiksi juomavaihtoehto alkoholittomalle oluelle, jota tuomaristo ja yleisö sai maistaa. Yksi ryhmä oli keskittynyt logistiikkaongelmien ratkaisemiseen, joka oli kehittänyt lennokkien avulla toimivan ruokajakelun syrjäisille seuduille. Toinen jakeluun liittyvä innovaatio suomalaisten kylmäkuljetusta vaativien herkkujen myyntiin Ruokaasuomesta.fi alustalta Amazonin kautta ympäri Eurooppaa esim. Uberia hyödyntämällä.

Myös lähiruoka oli tapetilla, ja lähiruokajakelua haluttiin edistää tuottajien ja kuluttajien välisellä verkostolla. Toinen lähiruokaan keskittyvä ratkaisu tarjosi alkutuottajille markkinointityökalua tarinallistamiseen. Liha- ja maitotuotteiden hiilijalanjäljen kompensointiin oli mietitty uutta pakkausmerkintää. Tilaisuudessa kuultiin myös vaihtoehtoisesta ruokapalvelusta eläkeläisten valmisaterioiden toimitukseen.

Tuomariston arviointi perustui ratkaisujen innovaatioon, ymmärtävyyteen, kustannustehokkuuteen sekä toteutusasteeseen. Tuomaristoon kuului Anni-Mari Syväniemi (MTK), Janne Mäkikalli (OP), Marko Jäppinen (Suppilog), Matti Santala (A21), Jose Jacome (Founder Institute) ja Päivi Heikinheimo (ProLocalis). Kokonaisvaltaisesti paras joukkue oli My Healthy Joy, jonka ideana oli eläkeläisille suunnattu ruokapalvelu. Tuomariston mielestä joukkueella oli valmis liikeidea huomisen markkinoille. Toiseksi sijoittui Rågflö, joka toisi markkinoille vaihtoehtoisen alkoholittoman, leivästä valmistetun oluenkaltaisen juoman. Tiimi sijoittui toiseksi parhaan tiimityön, parhaan brändin ja parhaan esityksen ansiosta. Kolmanneksi sijoittunut Small Stories oli suunnitellut tuottajalle tarkoitettua markkinointityökalua ja neljäs sija meni Pedegrine -tiimille, joka ratkoisi logistiikkaongelman automaattiohjattujen lennokkien avulla.

Kaikki voittajat listattuna alla.

Producer supporting concept

1. Finnduce

2. Small stories

3. Tuotteita teille

Most Disruptive idea

1. Button Program

2. Finnduce

3. Pedegrine

Overall competition

3rd runner-up team: Pedegrine (let the drone’s fly high!/innovation)

2nd runner-up team: (identified a problem that many producers face) Small Stories

1st runner-up team: Rågflö (maybe the best team, maybe one of the best brand, and overall presentation of the concept)

Personal Awards

There’s still hope: Heikki Penttilä

Never give up: Heikki Huhtanen

Surprise award/ Most active mentor: Richard

Passion for people: Minerva

Best overall team

My Healthy Joy (Tomorrows business, total package)

Leena Markiet,

Leena.markiet@mtk.fi , 0400871622

MTK haluaa, että Suomi on jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa16.8.2018 08:39Tiedote

Maa- ja metsätalousministeriö tiedotti annettujen lausuntojen perusteella tehdyistä muutoksista eläinten hyvinvointilakiesitykseen. Esitys laiksi eläinten hyvinvoinnista tullaan antamaan eduskunnalle alkusyksyn aikana. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry näkee lakiesityksen vahvistavan edelleen Suomen roolia edelläkävijänä eläinten hyvinvoinnissa, mutta huomauttaa, että kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuus ja kilpailukyky muuttuvassa ympäristössä tulee turvata. MTK korostaa, että uusi laki tulee vaikuttamaan tilojen kannattavuuteen ja näin myös maatalousyrittäjien hyvinvointiin.

MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä2.8.2018 08:29Tiedote

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.

MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla30.7.2018 09:18Tiedote

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.