#hackthefood - tulevaisuuden ruokatuulet

#Hackthefood -tapahtuma huipentui sunnuntai-iltana finaaliin ja palkintojenjakoon. Tapahtuman tavoitteena oli ratkoa ruuan verkko-ostamisen logistiikkaan, markkinointiin ja kansainvälistymiseen liittyviä haasteita. Joukkueet esittelivät finaalissa ratkaisunsa, ja tuomaristo palkitsi parhaat ideat.

Kilpailussa mukana olleilla seitsemällä joukkueella oli viisi minuuttia aikaa esitellä ratkaisunsa valitsemansa teeman haasteisiin. Joukkueilta kuultiin erityyppisiä ideoita ja ratkaisuja, esimerkiksi juomavaihtoehto alkoholittomalle oluelle, jota tuomaristo ja yleisö sai maistaa. Yksi ryhmä oli keskittynyt logistiikkaongelmien ratkaisemiseen, joka oli kehittänyt lennokkien avulla toimivan ruokajakelun syrjäisille seuduille. Toinen jakeluun liittyvä innovaatio suomalaisten kylmäkuljetusta vaativien herkkujen myyntiin Ruokaasuomesta.fi alustalta Amazonin kautta ympäri Eurooppaa esim. Uberia hyödyntämällä.

Myös lähiruoka oli tapetilla, ja lähiruokajakelua haluttiin edistää tuottajien ja kuluttajien välisellä verkostolla. Toinen lähiruokaan keskittyvä ratkaisu tarjosi alkutuottajille markkinointityökalua tarinallistamiseen. Liha- ja maitotuotteiden hiilijalanjäljen kompensointiin oli mietitty uutta pakkausmerkintää. Tilaisuudessa kuultiin myös vaihtoehtoisesta ruokapalvelusta eläkeläisten valmisaterioiden toimitukseen.

Tuomariston arviointi perustui ratkaisujen innovaatioon, ymmärtävyyteen, kustannustehokkuuteen sekä toteutusasteeseen. Tuomaristoon kuului Anni-Mari Syväniemi (MTK), Janne Mäkikalli (OP), Marko Jäppinen (Suppilog), Matti Santala (A21), Jose Jacome (Founder Institute) ja Päivi Heikinheimo (ProLocalis). Kokonaisvaltaisesti paras joukkue oli My Healthy Joy, jonka ideana oli eläkeläisille suunnattu ruokapalvelu. Tuomariston mielestä joukkueella oli valmis liikeidea huomisen markkinoille. Toiseksi sijoittui Rågflö, joka toisi markkinoille vaihtoehtoisen alkoholittoman, leivästä valmistetun oluenkaltaisen juoman. Tiimi sijoittui toiseksi parhaan tiimityön, parhaan brändin ja parhaan esityksen ansiosta. Kolmanneksi sijoittunut Small Stories oli suunnitellut tuottajalle tarkoitettua markkinointityökalua ja neljäs sija meni Pedegrine -tiimille, joka ratkoisi logistiikkaongelman automaattiohjattujen lennokkien avulla.

Kaikki voittajat listattuna alla.

Producer supporting concept

1. Finnduce

2. Small stories

3. Tuotteita teille

Most Disruptive idea

1. Button Program

2. Finnduce

3. Pedegrine

Overall competition

3rd runner-up team: Pedegrine (let the drone’s fly high!/innovation)

2nd runner-up team: (identified a problem that many producers face) Small Stories

1st runner-up team: Rågflö (maybe the best team, maybe one of the best brand, and overall presentation of the concept)

Personal Awards

There’s still hope: Heikki Penttilä

Never give up: Heikki Huhtanen

Surprise award/ Most active mentor: Richard

Passion for people: Minerva

Best overall team

My Healthy Joy (Tomorrows business, total package)

Leena Markiet,

Leena.markiet@mtk.fi , 0400871622

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.