#hackthefood - tulevaisuuden ruokatuulet

#Hackthefood -tapahtuma huipentui sunnuntai-iltana finaaliin ja palkintojenjakoon. Tapahtuman tavoitteena oli ratkoa ruuan verkko-ostamisen logistiikkaan, markkinointiin ja kansainvälistymiseen liittyviä haasteita. Joukkueet esittelivät finaalissa ratkaisunsa, ja tuomaristo palkitsi parhaat ideat.

Kilpailussa mukana olleilla seitsemällä joukkueella oli viisi minuuttia aikaa esitellä ratkaisunsa valitsemansa teeman haasteisiin. Joukkueilta kuultiin erityyppisiä ideoita ja ratkaisuja, esimerkiksi juomavaihtoehto alkoholittomalle oluelle, jota tuomaristo ja yleisö sai maistaa. Yksi ryhmä oli keskittynyt logistiikkaongelmien ratkaisemiseen, joka oli kehittänyt lennokkien avulla toimivan ruokajakelun syrjäisille seuduille. Toinen jakeluun liittyvä innovaatio suomalaisten kylmäkuljetusta vaativien herkkujen myyntiin Ruokaasuomesta.fi alustalta Amazonin kautta ympäri Eurooppaa esim. Uberia hyödyntämällä.

Myös lähiruoka oli tapetilla, ja lähiruokajakelua haluttiin edistää tuottajien ja kuluttajien välisellä verkostolla. Toinen lähiruokaan keskittyvä ratkaisu tarjosi alkutuottajille markkinointityökalua tarinallistamiseen. Liha- ja maitotuotteiden hiilijalanjäljen kompensointiin oli mietitty uutta pakkausmerkintää. Tilaisuudessa kuultiin myös vaihtoehtoisesta ruokapalvelusta eläkeläisten valmisaterioiden toimitukseen.

Tuomariston arviointi perustui ratkaisujen innovaatioon, ymmärtävyyteen, kustannustehokkuuteen sekä toteutusasteeseen. Tuomaristoon kuului Anni-Mari Syväniemi (MTK), Janne Mäkikalli (OP), Marko Jäppinen (Suppilog), Matti Santala (A21), Jose Jacome (Founder Institute) ja Päivi Heikinheimo (ProLocalis). Kokonaisvaltaisesti paras joukkue oli My Healthy Joy, jonka ideana oli eläkeläisille suunnattu ruokapalvelu. Tuomariston mielestä joukkueella oli valmis liikeidea huomisen markkinoille. Toiseksi sijoittui Rågflö, joka toisi markkinoille vaihtoehtoisen alkoholittoman, leivästä valmistetun oluenkaltaisen juoman. Tiimi sijoittui toiseksi parhaan tiimityön, parhaan brändin ja parhaan esityksen ansiosta. Kolmanneksi sijoittunut Small Stories oli suunnitellut tuottajalle tarkoitettua markkinointityökalua ja neljäs sija meni Pedegrine -tiimille, joka ratkoisi logistiikkaongelman automaattiohjattujen lennokkien avulla.

Kaikki voittajat listattuna alla.

Producer supporting concept

1. Finnduce

2. Small stories

3. Tuotteita teille

Most Disruptive idea

1. Button Program

2. Finnduce

3. Pedegrine

Overall competition

3rd runner-up team: Pedegrine (let the drone’s fly high!/innovation)

2nd runner-up team: (identified a problem that many producers face) Small Stories

1st runner-up team: Rågflö (maybe the best team, maybe one of the best brand, and overall presentation of the concept)

Personal Awards

There’s still hope: Heikki Penttilä

Never give up: Heikki Huhtanen

Surprise award/ Most active mentor: Richard

Passion for people: Minerva

Best overall team

My Healthy Joy (Tomorrows business, total package)

Leena Markiet,

Leena.markiet@mtk.fi , 0400871622

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.