Haettavana rahoitusta porotalouden ja luontaiselinkeinojen sekä koltta-alueen kehittämistoimintaa koskevien tutkimusten ja selvitysten tekemiseen (Lappi, Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu)

Lapin ELY-keskus ottaa vastaan tutkimushankehakemuksia, jotka edistävät porotaloutta ja luontaiselinkeinoja sekä koltta-alueen kehittämistoimintaa tai tuottavat tietoa päätöksenteon tueksi. Tutkimusmäärärahat myönnetään maatilatalouden kehittämisrahastosta (Makera).

Tutkimusrahoitusta voidaan myöntää porotaloutta ja luontaiselinkeinoja koskevien taloudellisten, sosiaalisten, teknisten, ympäristöllisten, hallinnollisten ja oikeudellisten kysymysten tutkimukseen ja selvittelyyn. Samoin rahoitusta voidaan myöntää kilpailu- ja koerakennustoimintaan sekä koltta-alueen kehittämistoimintaa koskevien tutkimusten ja selvitysten tekemiseen.

Rahoitusta voidaan myöntää yksityis- ja julkisoikeudelliselle yhteisölle ja säätiölle. Rahoitusta voidaan myöntää poikkeustapauksessa luonnolliselle henkilölle (esimerkiksi vähäisenä apurahana). Tutkimusrahoitusta ei myönnetä sellaiseen toimenpiteeseen, jonka toteuttaminen on jo aloitettu.

Porotaloudella tarkoitetaan poronhoitolaissa tarkoitettua poronhoitoa. Luontaiselinkeinolla tarkoitetaan porotaloutta sekä muuta maataloutta. Muuksi maataloudeksi katsotaan tällöin muun luontaiselinkeinon ohella pienimuotoisesti harjoitettu tavanomainen maataloustuotanto, ammattimainen metsästys, marjastus ja sienestys sekä, lukuun ottamatta kalastusta ja metsätaloutta, muu luonnon jatkuvaan tuottokykyyn perustuvien luonnonvarojen hyödyntäminen.

Tutkimuksen painopisteet vuonna 2022 ovat:

1. Porojen terveyteen ja hyvinvointiin kohdistuvien uhkien hallinta.
  2. Muun maankäytön aiheuttamat haasteet porotalouden kannattavuudelle ja riskien hallinta.
  3. Porotalouden hallinnollisten ja toiminnallisten rakenteiden kehittämistarpeet yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon mahdollistajana/näkökulmasta.
  4. Kolttakulttuurin ja koltta-alueen elinvoimaisuus sekä perinteiset elinkeinot ja muun maankäytön luomat haasteet.

Hakulomakkeelle laaditut hakemukset on toimitettava Lapin ELY-keskukseen viimeistään torstaina 31.3.2022 klo 16.15 mennessä. Määräajan jälkeen jätetyt hakemukset jätetään tutkimatta.

Allekirjoitetut hakemukset tulee toimittaa ensisijaisesti sähköisesti pdf-tiedostona osoitteeseen kirjaamo.lappi@ely-keskus.fi. Viestin otsikkoon hankkeen nimi. Hakemus voidaan toimittaa myös osoitteeseen Lapin ELY-keskus, PL 8060, 96101 Rovaniemi. Hakemuslomakkeeseen tulee liittää sivunumeroitu tutkimussuunnitelma liitteineen.

Hankkeita rahoitetaan, mikäli Makeran käyttösuunnitelmasta myönnetään rahoitusta vuodelle 2022.

Alempana Liitteet-otsikon alla linkit hakuohjeisiin ja -lomakkeisiin. Hakulomakkeita saa myös Lapin ELY-keskuksesta.

Lapin ELY-keskus:

ryhmäpäällikkö Anne Ristioja, puh. 0295 037 118
ylitarkastaja Inka Ahonen, puh. 0295 037 096

sähköpostiosoitteet muotoa etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Man har tagit itu med utmaningarna med vattenskyddet inom jordbruket (Egentliga Finland, Satakunta)20.1.2022 10:14:07 EET | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har utrett utmaningarna med vattenskyddet inom jordbruket som en del av Skärgårdshavets hot spot-vägkartprojekt. Utmaningarna har sammanställts i rapporten Maatalouden vesiensuojelun pullonkaulat som publicerades i slutet av 2021. I utredningen av utmaningarna med anknytning till vattenskyddet inom jordbruket deltog områdets jordbrukare och myndigheter.