Hajasijoitettuihin raha-automaatteihin täystunnistautuminen 2023 alkaen

Suomalaisten peliyhteisöjen yhdistyminen 1.1.2017 tähtäsi entistä tehokkaampaan peliongelmien ehkäisemiseen. Uusi Veikkaus on rakentanut vuoden aikana käytäntöjä, joissa vastuullisuustoimenpiteet ja -ratkaisut on huomioitu entistä kattavammin.

Nyt Veikkaus on päättänyt heti käynnistyvästä strategisesta hankkeesta, joka tähtää hajasijoitettujen raha-automaattien täystunnistautumiseen ja pelaamisen hallintaan 1.1.2023 alkaen.

– Siirtymä tehdään hallitusti, asiakaskokemus ja edunsaajien asema tarkasti huomioiden, kertoo vastuullisuusjohtaja Pekka Ilmivalta.

– Tunnistautuminen on toimivin tapa yhdistää laaja pelitarjonta asiakasta suojelevaan ja vastuulliseen pelaamisen hallintaan.

Investointien kustannusarvio on tällä hetkellä viiden vuoden ajalle noin 50–100 miljoonaa.

THL:n marraskuussa 2017 julkaiseman selvityksen mukaan pelihaittojen vähentämisessä tehokkaimpia keinoja ovat pakollinen tunnistautuminen, pelaajan itse asettamat pelirajat ja itselleen hakema pelikielto.

Hajasijoitettuja raha-automaatteja on Suomessa nyt noin 18 000. Yleisimmät sijoituspaikat ovat marketeissa, kioskeissa ja huoltoasemilla.

– Näissä paikoissa sijaitsevissa automaateissa valtaosassa voi tunnistautua jo nyt. Syksyllä 2017 tuodun uuden Veikkaus-kortin myötä raha-automaattipelaamisen tunnistautumisaste on noussut nopeasti noin kolmesta prosentista kahdeksaan prosenttiin, Ilmivalta sanoo.

Jo yli 300 000 asettanut itselleen rajoituksen

Veikkauksen verkkopelien rajoitukset yhtenäistyivät ja tiukentuivat 12.12. alkaen, kun asiakkaiden pelipalvelun pelitilit yhdistettiin.

Tuoreet tilastot ensimmäiseltä viikolta kertovat, että kaikkiaan 333 000 asiakasta on asettanut itselleen jonkun rajoituksen. Heistä 280 000 asiakasta on asettanut joko vuorokausi- tai kuukausikohtaisen rahansiirtorajan.

– Asiakkaalla on nyt enemmän mahdollisuuksia hallita pelaamistaan. Pelirajoituskokonaisuutemme on myös selvästi aiempaa tiukempi, sanoo vastuullisuusjohtaja Pekka Ilmivalta.

Asiakas voi myös estää kaiken verkkopelaamisensa pysyvästi. Tuon päätöksen jälkeen asiakas voi pyytää Veikkaukselta pelitilinsä avaamista aikaisintaan vuoden kuluttua. Sen jälkeenkin pyyntöön tulee automaattisesti vielä kolmen kuukauden harkinta-aika ennen pelitilin avautumista. Ensimmäisen viikon aikana tuota mahdollisuutta on käyttänyt 50 asiakasta.

Lisätiedot:

Haastattelupyynnöt Pekka Ilmivallalle tiistaina 19.12. Veikkauksen viestinnän kautta (09 4370 7000) tai viestintäpäällikkö Tomi Auremaa (040 5651 576).

Eurojackpotin 22,7 miljoonan euron päävoitto Ruotsiin ensimmäistä kertaa pelin historiassa - Suomeen kaksi 582 528 euron voittoa20.7.2018 22:56Tiedote

Eurojackpotin päävoitto meni perjantain arvonnassa Ruotsiin ensimmäistä kertaa pelin historiassa. Kierroksella 29/2018 löytyi yksi 5+2 -täysosuma, jolla 22,7 miljoonan euron voitto matkaa naapurimaahan. Suomeen saatiin kaksi 582 528 euron voittoa 5+1 -tuloksilla. Suomen voitot menivät jyväskyläläiselle mobiilipelaajalle sekä Espooseen Laajalahden Alepan viiden osuuden porukalle. Ensi viikolla Eurojackpotin potissa on noin 10 miljoonaa euroa.

Kenosta 200 000 euron voitot Ylivieskaan ja Euraan17.7.2018 16:11Tiedote

Veikkauksen Kenosta on tullut viime päivinä suuria voittoja. Sunnuntaina euralaispelaaja voitti ilta-arvonnassa euron panoksella 200 000 euron voiton Kenon tasolta 10. Hän oli tehnyt kahden viikon kestopelinä kaksi euron riviä Veikkaus.fi :ssä. 200 000 euron voitto saatiin Kenosta myös maanantaihin, kun Ylivieskan Sale Kaisaniemeen jätetty peli toi euron panoksella voiton ilta-arvonnasta Kenon tasolta 10. Ylivieskassa tehdyssä pelissä oli kolme euron panoksella tehtyä riviä.