Hajasijoitettuihin raha-automaatteihin täystunnistautuminen 2023 alkaen

Suomalaisten peliyhteisöjen yhdistyminen 1.1.2017 tähtäsi entistä tehokkaampaan peliongelmien ehkäisemiseen. Uusi Veikkaus on rakentanut vuoden aikana käytäntöjä, joissa vastuullisuustoimenpiteet ja -ratkaisut on huomioitu entistä kattavammin.

Nyt Veikkaus on päättänyt heti käynnistyvästä strategisesta hankkeesta, joka tähtää hajasijoitettujen raha-automaattien täystunnistautumiseen ja pelaamisen hallintaan 1.1.2023 alkaen.

– Siirtymä tehdään hallitusti, asiakaskokemus ja edunsaajien asema tarkasti huomioiden, kertoo vastuullisuusjohtaja Pekka Ilmivalta.

– Tunnistautuminen on toimivin tapa yhdistää laaja pelitarjonta asiakasta suojelevaan ja vastuulliseen pelaamisen hallintaan.

Investointien kustannusarvio on tällä hetkellä viiden vuoden ajalle noin 50–100 miljoonaa.

THL:n marraskuussa 2017 julkaiseman selvityksen mukaan pelihaittojen vähentämisessä tehokkaimpia keinoja ovat pakollinen tunnistautuminen, pelaajan itse asettamat pelirajat ja itselleen hakema pelikielto.

Hajasijoitettuja raha-automaatteja on Suomessa nyt noin 18 000. Yleisimmät sijoituspaikat ovat marketeissa, kioskeissa ja huoltoasemilla.

– Näissä paikoissa sijaitsevissa automaateissa valtaosassa voi tunnistautua jo nyt. Syksyllä 2017 tuodun uuden Veikkaus-kortin myötä raha-automaattipelaamisen tunnistautumisaste on noussut nopeasti noin kolmesta prosentista kahdeksaan prosenttiin, Ilmivalta sanoo.

Jo yli 300 000 asettanut itselleen rajoituksen

Veikkauksen verkkopelien rajoitukset yhtenäistyivät ja tiukentuivat 12.12. alkaen, kun asiakkaiden pelipalvelun pelitilit yhdistettiin.

Tuoreet tilastot ensimmäiseltä viikolta kertovat, että kaikkiaan 333 000 asiakasta on asettanut itselleen jonkun rajoituksen. Heistä 280 000 asiakasta on asettanut joko vuorokausi- tai kuukausikohtaisen rahansiirtorajan.

– Asiakkaalla on nyt enemmän mahdollisuuksia hallita pelaamistaan. Pelirajoituskokonaisuutemme on myös selvästi aiempaa tiukempi, sanoo vastuullisuusjohtaja Pekka Ilmivalta.

Asiakas voi myös estää kaiken verkkopelaamisensa pysyvästi. Tuon päätöksen jälkeen asiakas voi pyytää Veikkaukselta pelitilinsä avaamista aikaisintaan vuoden kuluttua. Sen jälkeenkin pyyntöön tulee automaattisesti vielä kolmen kuukauden harkinta-aika ennen pelitilin avautumista. Ensimmäisen viikon aikana tuota mahdollisuutta on käyttänyt 50 asiakasta.

Lisätiedot:

Haastattelupyynnöt Pekka Ilmivallalle tiistaina 19.12. Veikkauksen viestinnän kautta (09 4370 7000) tai viestintäpäällikkö Tomi Auremaa (040 5651 576).

Eurojackpotatessa kimppa on kannattanut: porukkapelivoitot lähestyvät 300:aa miljoonaa17.10.2018 08:45Tiedote

Suomen Eurojackpot-voitoista yli neljännes on osunut porukoille. Kaikkiaan 14 täysosumasta yli kolmannes eli viisi on tullut porukkapeleihin, ja viidestä suurimmasta hirviöpotista kolme on mennyt jakoon kimpoille. Eurojackpottaamista voi siis hyvällä syyllä sanoa joukkuepeliksi, jossa Suomi on pärjännyt. Yksi tämänvuotisista onnistujista on runsaat 100 000 euroa voittanut nuori nainen, jonka voitto sai astelemaan asuntokaupoille.

Pikkuharavalla 300 000 voittanut jyväskyläläinen: ”Unohda viivotinrivit - pelaa vastakarvaan!”12.10.2018 20:04Tiedote

Eipä tiennyt mies, millaiseen kultasuoneen iski, kun jätti Vakion 4,50 euron haravarivinsä Seppälän Prismassa Jyväskylässä kesäkuun alussa. Hänen pelaamansa ainut täysosuma oli kertaistettu kahdella. Voitto-osuus olisi ollut ilman kesäbonusta kaksi kertaa 74 908,20 euroa eli 149 814,40 euroa, koska sama rivi oli pelattu kahteen kertaan. Veikkaus maksoi silti ainoalle täysosumalle luvatun 300 000 euron kesäbonuksen. – Kyllä siinä meni yö pyöriessä, mies muistelee yllätystä, kun voittosumma kasvoikin tuplaan odotetusta.