Hajautus suojasi markkinamyllerryksessä – vakavaraisuus säilyi vahvana

Sijoitusten tuotto jäi alkuvuonna lievästi negatiiviseksi, mutta hajauttaminen eri omaisuuslajeihin suojasi Varman sijoituksia epävakailla osakemarkkinoilla. Vakavaraisuus säilyi vahvana.

– Vuoden ensimmäisinä kuukausina markkinoiden heilunta lisääntyi, mikä painoi hieman Varman sijoitustuottoja. Hajauttaminen vaihtoehtoisiin sijoituksiin auttoi hankalassa sijoitusympäristössä, sanoo Varman toimitusjohtaja Risto Murto.

– Markkinoille on nyt ilmaantunut uusia riskejä, kuten kytevä Kiinan ja Yhdysvaltain välisen kauppasodan uhka ja voimakas talouspoliittinen elvyttäminen Yhdysvalloissa, jatkaa Risto Murto.

Varman sijoitukset tuottivat -0,4 (2,7) % vaativassa markkinaympäristössä, ja sijoitusten arvo oli maaliskuun lopussa 45,7 (44,4) miljardia euroa. Vakavaraisuus oli vahva 11,1 (11,5 vuoden alussa) miljardia euroa.

Osakemarkkinat säikähtivät ensin korkojen nousua, sitten kauppasotaa

Pitkään nousussa olleeseen osakemarkkinaan tuli käänne helmikuun alussa.

– Markkinat heräsivät unestaan, ja volatiliteetti palasi. Inflaatiopelko sai korot nousemaan, mihin osakemarkkinat reagoivat terävällä korjausliikkeellä. Pelko kauppasodasta puolestaan piti osakemarkkinan varpaillaan maaliskuussa, kertoo Varman sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä.

Hedgerahastot toivat turvaa ja tuottoa suuntaa hakevilla markkinoilla

Alkuvuonna sijoittajalle turvaa tarjosivat vaihtoehtoiset omaisuuslajit kuten hedge- ja pääomarahastot sekä kiinteistöt, jotka eivät reagoineet samalla tavalla markkinaliikkeisiin.

Hedgerahastopositiosta oli Varmalle hajautushyötyä haastavassa sijoitusympäristössä. Parhaiten tuottivat juuri hedgesijoitukset, 1,9 (1,6) %. Myös kiinteistösijoitukset tuottivat hyvin, 1,2 (1,5) %. Osakesijoitusten tuotto oli -1,4 (4,3) % ja korkosijoitusten -0,3 (1,4) %.

Maailmantalouden kasvaneista riskeistä huolimatta talouskasvu on pysynyt positiivisena, vaikkakin kasvuvauhti on hieman hidastunut.

– Markkinoilla eletään nyt suvantovaihetta, ja nähtäväksi jää, kumpaan suuntaan tästä lähdetään. Osakemarkkina saattaa hyvinkin vielä jatkaa nousu-uralla, mutta syklin loppu alkaa jo häämöttää horisontissa, Reima Rytsölä arvioi.

Asiakashankinnassa menestystä

Varmalla oli maaliskuun lopussa 544 000 (537 000 vuoden alussa) vakuutettua työntekijää ja yrittäjää. Alkuvuoden siirtokierroksen tulos oli erittäin hyvä, ja Varmaan siirtyi 17 miljoonaa euroa lisää maksutuloa.

Varma maksoi 342 000 (343 000 vuoden alussa) eläkkeensaajalle 1,33 (1,26) miljardia euroa eläkkeitä.

Kauppasodassa seuraavat askeleet ratkaisevat

USA:n ja Kiinan kauppasota on ottanut alkuvuonna ensimmäisiä askeleitaan, ja rankaisutulleja ollaan nostamassa. Toistaiseksi Eurooppa on kyennyt olemaan sivussa kauppasodan keskiöstä.

– Tilanne ei ole kuitenkaan riskitön Suomen tai Euroopan kannalta, toteaa Risto Murto.

– Seuraavat askeleet ovat ratkaisevia. Jos kauppasota kärjistyy, sillä voi olla nopeasti vaikutuksia myös Suomessa. Erityisesti yritysten investoinnit maailmalla reagoisivat nopeasti, jos luottamus viennin ja tuonnin sujuvuuteen horjuisi. Suomessakin on toivottava, ettei vapaa maailmankauppa saa kolhuja, Risto Murto jatkaa.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 885 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2017 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,5 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli maaliskuun 2018 lopussa 45,7 miljardia euroa.

Varma on suomalaisen työn eläkevakuuttaja ja työkykyjohtamisen edelläkävijä. Tehtävämme on turvata eläkkeet nyt ja tulevaisuudessa. Varma on myös vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja.

Efficiency at record level, the last quarter pushed investment return into the negative15.2.2019 09:39:27Tiedote

The unstable performance of global equity markets in the final quarter of the year pushed Varma’s investment returns for the full year into negative territory. At year-end, the market value of Varma’s investments stood at EUR 44.0 (45.4) billion. Efficiency improved further to an all-time record high. Varma used 60% (67%) of the insurance contributions meant for operating expenses.

Effektiviteten på rekordnivå, svagt sista kvartal resulterade i negativ avkastning15.2.2019 09:31:12Tiedote

Osäkerheten på den globala aktiemarknaden under årets sista kvartal drog ned avkastningen på Varmas placeringar för hela året på minus. Marknadsvärdet på Varmas placeringar vid årets slut var 44,0 (45,4) miljarder euro. Effektiviteten förbättrades ytterligare och var bättre än någonsin. Varma använde 60 % (67 %) av de försäkringsavgifter som var avsedda för driftskostnader.

Varma valitsi Haahtelan vuoden 2019 rakentajakumppaniksi14.2.2019 15:48:10Tiedote

Varma palkitsi vuoden 2019 rakentajakumppanina Haahtela-yhtiöt. Haahtela palkittiin erityisesti Helsingin Kalasatamaan toteutettavan Kalasataman Kampuksen hyvin sujuneesta rakennusprojektista ja niin rakennuttajan kuin asiakkaankin välisen yhteistyön rakentamisesta. – Kalasataman Kampuksen toteutus on Haahtelan toimesta hoidettu sujuvasti ja laadukkaasti. Haahtelan käyttämä malli on sopinut hankkeeseen ja yhteistyö niin rakennuttajan, tulevan pääkäyttäjän kuin muidenkin osallisten kesken on ollut toimivaa, kertoo Varman kiinteistökehitysjohtaja Sari Raunio. – Yhteistyö on mahdollistanut tavoitteisiin pääsemisen myös suuressa ja paljon haasteita sisältävässä Kalasataman Kampus -hankkeessa. Hankkeen alusta lähtien yhteistyö Varman kanssa on tuntunut todelliselta kumppanuudelta, sanoo Haahtela-rakennuttaminen Oy:n toimitusjohtaja Eero Kiljunen. Kalasataman Kampus valmistuu kokonaisuudessaan 2019 lopussa Redin kauppakeskuksen ja Kalasataman metroaseman viereen. Kiinteistön vuokrattava pint