Hakaniemen metroasemalla kokeillaan yhteiskäyttölokerikkoa

Hakaniemen metroaseman lippuhalliin on 15.9. avattu Lainappi-lokerikko, josta asiakkaat voivat vuokrata käyttöönsä sellaisia välineitä, joita ei käyttöasteensa tai hinnan takia kannata itse hankkia omaksi. Kyseessä on kokeilu, jolla tutkitaan miten metroasemalle sijoitettu lokerikko vaikuttaa alueen jakamistalouden suosioon.

Lainappi Oy:n Antti Moilanen esittelee lokerikkoa. Kuva: Mia Stenroos / HKL

Kokeilu on valittu HKL:n keväisen innovaationhaun kautta, jossa etsittiin ketteriä kokeiluja metroasemien palvelujen ja viihtyisyyden edistämiseksi. Kokeilun kautta HKL selvittää olisiko tämän kaltaiselle palvelulle asemilla tarvetta ja voisiko palvelu helpottaa kaupunkilaisten arkea.

─ Haluamme olla mahdollistamassa uusien palveluiden ja innovaatioiden kokeilua ja arvioida niiden mahdollisuuksia sekä vaikutuksia metroasemien käyttäjien arkeen, kertoo HKL:n palveluasiantuntija Sanna Hagberg.

Kokeiluun valittiin Lainappi-mobiilisovelluksella toimiva lokerikko

Lainappi on huhtikuussa 2021 julkaistu, kiertotaloutta edistävä mobiilisovellus, jonka avulla voi vuokrata omia tavaroitaan sekä tavaroita muilta. Nyt Hakaniemen metroasemalla kokeillaan uutena Lainappi-lokerikkoa, josta voi sovelluksen avulla vuokrata siellä jo valmiiksi olevia tavaroita.

Lokerikossa on 21 luukkua, joissa on tavaroita, joita tutkitusti kaikki eivät omista, mutta tarvitsevat aika-ajoin. Lokerikosta voi vuokrata itselleen esimerkiksi työkaluja, ikkunanpesurin, pelikonsolin tai vaikkapa mölkyn valitsemalleen ajankohdalle.

─ Odotamme, että kokeilu kehittää ja edistää alueellista ja yhteisöllistä jakamistaloutta siten, että sen toimijoina voivat aidon jakamistalouden hengessä olla sekä paikalliset kuluttajat, yritykset että julkinen toimija, kaikki yhteistyössä omissa rooleissaan. Tavoitteena on kokeilujen kautta saada aitoa käyttäjäpalautetta, oppeja ja käytännön kokemuksia, kertoo Antti Moilanen Lainappi Oy:stä.

Lokerikossa tällä hetkellä olevat tavarat ovat Lainapin omaisuutta. Myöhemmin on tarkoitus myös testata mahdollisuutta, jossa yksityiset henkilöt voisivat hyödyntää lokerikkoa omien tavaroidensa vuokraamiseen, tai vuokraamiseen muilta. Tämän teknistä toteutusta lähdetään rakentamaan, kun hanke on muilta osin aloitettu.

Antti Moilanen, Lainappi Oy
p. : 050 5523 228