Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjaus alkaa syyskuussa

Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjaus alkaa maanantaina 5.9.2016. Perus-korjauksessa aseman eteläpäädyn lippuhalli ja sisäänkäynnit uusitaan. Kulkuyhteys metroon säilyy koko remontin ajan. Peruskorjaus valmistuu syksyllä 2018.
Havainnekuva Hakaniemen metroaseman peruskorjatusta lippuhallista. Kuva: PES Arkkitehdit Oy

Lippuhallin tilat puretaan kokonaisuudessaan ja tilalle rakennetaan laajemmat ja monipuolisemmat liiketilat. Aseman sisäänkäynnit Hakaniemen torilla ja raitiovaunupysäkkialueella uusitaan. Jalkakäytävällä sijaitseva Siltasaarenkadun sisäänkäynti siirretään Siltasaarenkatu 16:n kiinteistöön ja Ympyrätalon vieressä oleva sisäänkäynti peruskorjataan. Aseman pohjoispäädyn sisäänkäynnit Toisella linjalla ja Porthaninkadulla ovat käytössä koko remontin ajan.

Sisäänkäynnit torilla ja pysäkkialueella suljetaan 5.9.2016

Ensimmäiseksi uusitaan Hakaniemen torilla ja raitiovaunupysäkkialueella sijaitsevat sisäänkäynnit, jotka suljetaan maanantaina 5.9.2016. Sisäänkäyntirakennukset puretaan ja tilalle rakennetaan uudet sisäänkäynnit. Rakennustöiden ajan asemalle on kulkuyhteys Siltasaarenkadulta, Porthaninkadulta ja Toiselta linjalta. Esteetön kulkuyhteys on pohjoispäädyssä Porthaninkadun sisäänkäynnillä. Sisäänkäyntien rakennustyöt valmistuvat syksyllä 2017. Tämän jälkeen työt jatkuvat Siltasaarenkadun ja Ympyrätalon sisäänkäynneillä.

Maanantaina 5.9. käynnistyvät myös aseman sisätilojen peruskorjaustyöt eteläpäädyn lippuhallissa. Lippuhallissa sijaitsevat liiketilat ja wc:t suljetaan remontin ajaksi. Lippuhallin nykyiset tilat puretaan kokonaisuudessaan ja tilalle rakennetaan uudet liiketilat sekä sosiaalitilat kuljettajille. Aseman sisätilojen kulkuyhteyksissä lippuhallista laituritasolle on poikkeusjärjestelyjä, mutta kulkuyhteys metroon säilyy koko remontin ajan. Lippuhallin peruskorjaustyöt eivät vaikuta Hakaniemen kautta kulkevaan raitiovaunu- ja metroliikenteeseen. Lippuhallin peruskorjaus valmistuu syksyllä 2018.

Hakaniemen metroasema otettiin käyttöön vuonna 1982, ja on siten yksi ensimmäisistä avatuista metroasemista. Asemaa käyttää noin 14 000 matkustajaa vuorokaudessa. Peruskorjaus on tarpeen, sillä lippuhalli on huonokuntoinen ja tekniikaltaan vanhentunut. Tilojen remontointi parantaa aseman viihtyisyyttä, turvallisuutta ja käyttömukavuutta. Peruskorjauksen valmistuttua metroasemalle on esteettömät kulkuyhteydet Siltasaarenkadulta, Hakaniemen torilta ja Porthaninkadulta.

HKL, projektipäällikkö Ermo Mattila, p. 09 310 35586

Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Tuotamme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluammeolla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ­­­­­­­­­­­ ̶­  nyt ja tulevaisuudessa.