Hakaniemen metroaseman pohjoispään lippuhalli remontoidaan

Hakaniemen metroaseman pohjoispään lippuhallin perusparannus alkaa syksyllä 2021. Lippuhalli on matkustajien käytössä pääsääntöisesti koko remontin ajan.

Havainnekuva lippuhallista. Kuva: Cederqvist & Jäntti Arkkitehdit Oy

Perusparannuksessa Toisen linjan sisäänkäynnille asennetaan liukuporras. Lippuhallin lattia- ja seinäpinnat uusitaan kokonaisuudessaan ja valaistusta parannetaan. Tiloihin lisätään myös esteettömän liikkumisen opasteita.

Lippuhalliin rakennetaan kaksi uutta liiketilaa ja nykyisiä liiketiloja laajennetaan. Wc-tilat uusitaan ja samalla rakennetaan uusi esteetön wc-tila. Lippuhallin tiloissa parannetaan paloturvallisuutta, energiatehokkuutta ja tilavalvontaa.

Metroaseman viereen rakenteilla olevan Lyyra-korttelin alimmista liiketiloista, päivittäistavarakaupasta ja ravintolasta, tulee kulkuyhteys lippuhalliin.

Lippuhallin perusparannus valmistuu vuoden 2023 alussa.

Hakaniemen metroasema otettiin käyttöön vuonna 1982. Tilapintoja ja tekniikkaa ei ole uusittu kaikilta osin 70-luvun rakentamisen jälkeen.

Hakaniementorin puoleiset sisäänkäynnit ja lippuhalli on uudistettu aiemmin, ja remontti valmistui vuonna 2019.

HKL, projektipäällikkö Mari Koponen, p. 040 487 1821

Havainnekuva lippuhallista. Kuva: Cederqvist & Jäntti Arkkitehdit Oy