Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Hakaniemessä otetaan käyttöön väliaikainen Näkinsilta 4. helmikuuta

Jaa

Merihaan kupeessa sijaitseva jalankulkua ja pyöräilyä palveleva, Sörnäisten rantatien ylittävä, Näkinsilta uusitaan. Töiden ajan jalankulkijoita ja pyöräilijöitä palvelee väliaikainen silta, joka on rakennettu vanhan sillan pohjoispuolelle. Väliaikainen silta otetaan käyttöön perjantaina 4.2. Se on katettu ja valaistu, putkimainen rakenne.

Etualalla vanha Näkinsilta ja takana väliaikainen silta. Uusi Näkinsilta rakennetaan vanhan paikalle. Kuva: Lauri Hänninen
Etualalla vanha Näkinsilta ja takana väliaikainen silta. Uusi Näkinsilta rakennetaan vanhan paikalle. Kuva: Lauri Hänninen

Vanhan sillan purkutyöt aiheuttavat melua

Vanha Näkinsilta suljetaan maanantaina 7.2., ja sen purku aloitetaan. Purkutöistä aiheutuu melua, ja ne kestävät kolmesta neljään viikkoa. Ennen raskaspurkua poistetaan pintarakenteita. Viikolla 8 puretaan autokaistojen yllä olevat osat. Tämä joudutaan tekemään yötyönä, koska Sörnäisten rantatien liikenne ohjataan tuolloin kiertoreitille.

Viikoilla 7-9 purkutyöt aiheuttavat muutoksia jalankulun ja pyöräilyn väyliin sillan molemmin puolin. Sekä liikennejärjestelyistä että yötöistä tiedotetaan myöhemmin erikseen.

Uuden sillan rakennustyöt alkavat purkutöiden valmistuttua helmi-maaliskuun vaihteessa. Uusi silta valmistuu tämän hetkisen tiedon mukaan viimeistään vuoden 2023 alkupuolella.

Työt alueella tehdään pääsääntöisesti arkisin klo 7-18, mutta toisinaan klo 22 asti tai viikonloppuisin sekä pakottavista syistä öisin.

Kaikkein meluisimmat työt pyrimme tekemään arkena 7-18. On kuitenkin tosiasia, että myös muut työt aiheuttavat ääntä ja voivat häiritä.

Miksi Näkinsilta uusitaan?

Näkinsiltaa ei pureta sen kunnon takia. Uusimisen syy on se, että se on liian matala, eivätkä erikoiskuljetukset mahdu kulkemaan sen ali. Sörnäisten rantatie muuttuu erikoiskuljetusreitiksi, koska Hämeentie ei sitä enää ole, ja Hakaniemensillan uusiminen vaatii puolestaan omat liikennejärjestelynsä.

Uudesta Näkinsillasta tulee modernimman näköinen ja alituskorkeudeltaan korkeampi. Uuteen siltaan tulee vanhojen kulkureittien lisäksi liittymiä uuden asemakaavan myötä syntyneille uusille kerrostalotonteille.

Uuden Näkinsillan rakentamisen aikatauluun vaikuttaa se, että sen Vetehisenkujalla sijaitsevaan viimeiseen maatukeen sijoitetaan jätevesilinjan pumppaamo. Sillanrakennustyöt joudutaan siis aloittamaan kaivamalla ensin pumppaamoa varten noin 15 m x 15 m kokoinen, yhdeksän metriä syvä kaivanto. Pumppaamon rakentaminen on geoteknisesti hyvin haastava työvaihe, joka vie aikaa suunnilleen saman verran kuin varsinainen sillanrakennus.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Etualalla vanha Näkinsilta ja takana väliaikainen silta. Uusi Näkinsilta rakennetaan vanhan paikalle. Kuva: Lauri Hänninen
Etualalla vanha Näkinsilta ja takana väliaikainen silta. Uusi Näkinsilta rakennetaan vanhan paikalle. Kuva: Lauri Hänninen
Lataa
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kruunusillat-raitiotie

Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille. 

Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty. Lisäksi Laajasalossa ns. Yliskylän lenkin toteuttamista tutkitaan.

Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta.

Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen. 

Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Infra & Rail Oy ja Sitowise Oy. Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.

www.kruunusillat.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöstiedote 19.5.202219.5.2022 19:03:51 EEST | Tiedote

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto kokoontui torstaina 19.5.2022. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston seuraava kokous on torstaina 9.6.2022.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme