Hakonen Solutions Oy

Hakosen uudet järeämmät sähkökuorma-autot käyttöön pääkaupunkiseudulla

Uudet sähkökuorma-autot nostavat Hakosen astetta raskaampaan kategoriaan päästöttömässä ja hiilineutraalissa tavara- ja jakeluliikenteessä. Uudet Renault Trucks D sähkökuorma-autot soveltuvat suurikokoisten huonekalujen ja lavatoimitusten kuljetuksiin ja korvaavat dieselkuorma-autoilla tapahtuvaa jakeluliikennettä. Hakonen aloitti sähköisten ajoneuvojen käyttöönoton vuosi sitten sähköpakettiautoista. Tavoitteena on asteittain nostaa täyssähköisen kaluston osuutta.
Renault Trucks D akkujen kapasiteetti on noin 200-300 km olosuhteista riippuen. Tämä riittää päivittäisiin ajosuoritteisiin hyvin.

Hakonen aloitti keräämään kokemusta sähköautojen käytöstä vaativassa jakelu- ja kuljetusliikenteessä pääkaupunkiseudulla vuosi sitten. Erityisen tärkeitä ominaisuuksia ovat ajoneuvojen akkujen riittävyys, kuljetuskapasiteetti sekä ajo-ominaisuudet vaihtelevissa sääoloissa. Sähköautojen käytöstä on saatu hyviä kokemuksia ja niiden käyttöä lisätään.

”Uusien sähkökuorma-autojemme akkujen kapasiteetti mitoitettiin noin 200–300 kilometrin päivittäiselle ajosuoritteelle. Tarkoituksenamme on kasvattaa sähkökuorma-autojen ja muiden lähipäästöttömien kuljetusvaihtoehtojen määrää merkittävästi, ja sitä kautta vähennämme päästöjä yrityksessämme aktiivisesti. Renault Trucks on meille kumppani, jonka sähköisten paketti- ja kuorma-autojen mallisto tukee tätä tavoitetta hyvin”, kertoo Hakonen Solutions Oy:n kehityspäällikkö Jarno Liikanen.

Katso kehityspäällikkö Jarno Liikasen kokemuksia sähköautoista https://youtu.be/O9KHPwXzTGg

Nollapäästöiseksi vuoteen 2030 mennessä

Hakosen tavoitteena on tarjota asiakkailleen aina ympäristötehokkain ratkaisu huonekalujen ja kodinkoneiden kuljetuksiin. Uusi yritysvastuustrategia sisältää tavoitteen päästä täysin päästöttömään liiketoimintaan.

”Tavoitteemme on saavuttaa nollapäästöisyys tämän vuosikymmenen loppuun mennessä. Olemme kotiinkuljetuksen ja ‑asennusten valtakunnallinen markkinajohtaja ja maan suurin kodin- ja pesulakoneiden huoltaja. Muutamme maailmaa lisäämällä päästötöntä tavaraliikennettä uusiutuvaa sähköä ja biopolttoaineita hyödyntämällä”, kertoo Matti Pohjola Hakoselta.

Kiertotalous ratkaisu luonnonvarojen riittävyyteen

Hakosen tuore yritysvastuustrategia ulottuu kuljetusten päästöttömyyttä syvemmälle. Kiertotalouden edistäminen on toinen keskeinen ympäristövastuullisuuden teema. Hakonen vastaa vuosittain tuhansien kodinkoneiden ja pesulakoneiden huolloista ja yli 30 000 vanhan kodinkoneen tai huonekalun kierrättämisestä tai toimittamisesta jatkokäsittelyyn. Kiertotalous mahdollistaa myös uusia liiketoimintamalleja, joita Hakosella tutkitaan ja kehitetään.

”Uudet konseptimme kehitetään rakentamaan kestävämpää maailmaa digitalisaatiota hyödyntämällä. Omistamisen itseisarvo vähentyy ja samalla kodinkoneiden ja huonekalujen kiertotalous- ja elinkaaripalvelut yleistyvät myös kotitalouksissa. Meillä on mahdollisuus olla läheinen ja läpinäkyvä kumppani, joka raportoi toiminnan ympäristövaikutuksista kaikille osapuolille”, jatkaa Matti Pohjola.

Yritysvastuustrategia ohjaa kuljetusten kestävään huomiseen

Syksyllä 2021 määritellyssä yritysvastuustrategiassaan Hakonen on sitoutunut suhteellisesti tuotettujen päästöjen vähentämiseen ja kiertotalousratkaisujen kehittämiseen kodinkoneiden huolto- ja elinkaaripalveluissa. Hakonen hyödyntää paluukuljetuksia tehokkaasti ja huolehtii ympäristöstä kierrättämällä vanhat kodinkoneet, huonekalut ja pakkausmateriaalit asianmukaisesti. Päivittäistä toimintaa ohjaa sertifioitu EKOkompassi-ympäristöjärjestelmä.

Matti Pohjola, toimitusjohtaja
matti.pohjola@hakonen.fi

Jarno Liikanen, kehityspäällikkö
jarno.liikanen@hakonen.fi

Kuvat

Lataa
Hakosella on käytössään täyssähköistä kalustoa joka lähtöön. Uusin tulokas Renault Trucks D nostaa kuljeutusten kapasiteetin astetta raskaammalle tasolle.  Pakettiautojen käytöstä vuoden aikana kertyneet kokemukset ovat hyviä.
Hakosella on käytössään täyssähköistä kalustoa joka lähtöön. Uusin tulokas Renault Trucks D nostaa kuljeutusten kapasiteetin astetta raskaammalle tasolle. Pakettiautojen käytöstä vuoden aikana kertyneet kokemukset ovat hyviä.
Lataa

Tulkintie 29
01740 VANTAA

020 160 5000http://www.hakonen.fi

Hakosen tavoitteena on olla kotiinkuljetuksen ja -asennusten valtakunnallinen markkinajohtaja sekä maan suurin kodinkoneiden, huonekalujen ja pesulalaitteiden palvelukonseptiyritys. Hakosella on kaikki yhden katon alla: kuljetus, asennus, kierrätys, huolto, kuluttajan digitaalinen käyttöliittymä, toiminnanohjaus, hankinta, varastointi ja terminaalipalvelut. Hakosen perheyhtiön tarina alkoi vuonna 1918 yksityisetsivä Kaarlo Hakosen sanoista: ”Hakonen on aina askeleen edellä”.