Haku auki harvaan asuttujen alueiden matkailuhankkeille

Harvaan asuttujen alueiden parlamentaarinen työryhmä on päättänyt kohdentaa kolme miljoonaa euroa luonto-, ruoka-, kalastus- ja metsästysmatkailun kehittämishankkeisiin. Ensimmäinen hakujakso päättyy 15.8.2022.

Kuva: Lapin materiaalipankki, Terhi Tuovinen.

Rahoitusta voidaan myöntää harvaan asuttujen alueiden matkailun kehittämishankkeille painottaen Suomen matkailustrategian 2019–2028 ja Suomen ruokamatkailustrategian 2020–2023 linjauksia sekä Visit Finlandin ruokamatkailun tuotesuosituksia.

Hankkeelle myönnettävä tuki voi olla 75–90 % hyväksyttävistä kustannuksista, enintään kuitenkin 180 000 euroa. Tuen myöntää Lapin ELY-keskus.

Kehittämishankkeen tarkoituksena voi olla luonto-, ruoka-, kalastus- ja metsästysmatkailun:

• vastuullisuuden, tiedolla johtamisen, ostettavuuden ja saavutettavuuden edistäminen
  • digitalisaation hyödyntäminen
  • yhteistyöverkostojen luominen ja alueellisten, kansallisten ja kansainvälisten kumppanuuksien rakentaminen
  • tuotekehitys ja laadun kehittäminen

Hankkeiden hakijoina voivat olla julkis- tai yksityisoikeudelliset oikeushenkilöt, kuten kunnat, yhdistykset ja yritykset.
- Hakuun toivotaan mukaan myös uusia toimijoita alueilta, joilla ei vielä ole vakiintunutta luontomatkailutoimintaa. Tuemme mielellämme innovatiivista ja uudenlaista yhteistyötä, jossa ovat mukana esimerkiksi yritykset, kunnat ja kolmas sektori, painottaa rahoitusasiantuntija Tuuli Kinnunen Lapin ELY-keskuksesta.

Hankehaku on avoinna vain vuonna 2022. Hakujaksoja järjestetään kaksi:

Hankehaku on valtakunnallinen (pl. Ahvenanmaa). Avustuksen tarkoituksena on harvaan asuttujen alueiden elinvoiman ja hyvinvoinnin kehittäminen. Aluemääritelmä pohjautuu Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) ylläpitämään paikkatietopohjaiseen kaupunki-maaseutu-luokitukseen. Avustuksen myöntämisen esteenä ei ole hankkeen vaikutusten kohdistuminen vähäisessä määrin muille kuin harvaan asutuille alueille.

Lapin ELY-keskus järjestää haun avautumisesta infotilaisuuden tiistaina 21.6.2022 klo 9–10.30. Mukaan ovat tervetulleet kaikki hausta kiinnostuneet.

Taustaa

Hankehaun käynnistämisestä päätti harvaan asuttujen alueiden parlamentaarinen työryhmä, jonka tehtävänä on edistää näiden alueiden elinvoimaa ja hyvinvointia ja seurata niiden erityiskysymyksiä. Harvaan asuttua maaseutua on Suomen pinta-alasta 68 % ja siellä asuu noin 5 % väestöstä, mutta kansallisella tasolla alue on merkittävä aineettoman ja aineellisen pääoman lähde.

Lapin ELY-keskus:

Tuuli Kinnunen
rahoitusasiantuntija

Sähköpostiosoite muotoa etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Kuva: Lapin materiaalipankki, Terhi Tuovinen.

Sinilevätilanne vaihteleva Saaristomerellä ja Selkämerellä, sisävesissä viime viikkojen kaltainen (Varsinais-Suomi, Satakunta)11.8.2022 11:44:26 EEST | Tiedote

Viime viikonlopun kovien tuulten myötä sinilevät sekoittuivat vesiin ja alkuviikon lämpimän sään seurauksena runsastuivat paikoitellen koko merialueella. Avomerellä sinilevät runsastuivat etenkin Saaristomeren eteläosassa. Sisävesissä sinilevää on tavattu paikoitellen runsaastikin, mutta tilanne on pysynyt pitkälti viime viikkojen kaltaisena.

Lapin ELY-keskus myönsi rahoitusta porotalouden, luontaiselinkeinojen ja koltta-alueen kehittämistoimintaa koskeville tutkimushankkeille (Lappi, Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu)11.8.2022 11:07:21 EEST | Tiedote

Vuoden 2022 tutkimushankehaussa tuli vireille määräaikaan mennessä neljä hakemusta, joista kaksi hanketta rahoitettiin. Tukea haettiin yhteensä yli 600 000 euron edestä. Lapin ELY-keskuksella on vuosittain käytössä noin 350 000 euroa porotalouden, luontaiselinkeinojen ja koltta-alueen kehittämistoimintaa edistävien tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Hankkeet rahoitetaan maatilatalouden kehittämisrahastosta (Makera).