Haku EU:n rahoittaman terveysdatahankkeen asiantuntijaryhmiin auki

Euroopan unionin rahoittamassa TEHDAS-hankkeessa kehitetään yhteisiä toimintaperiaatteita terveysdatan hyödyntämiseen ja infrastruktuurin suunnitteluun. Euroopan laajuinen haku projektin asiantuntijaryhmiin ja foorumeihin on avoinna 21.3.2021 asti.

Kuva: Sitra

EU:n terveysalan TEHDAS-yhteistoimintahankkeen (Joint Action Towards the European Health Data Space) tavoitteena on luoda 26 maan yhteiset periaatteet terveysdatan hyötykäyttöön.

Hankkeella pohjustetaan Eurooppaan rakentuvaa terveysdata-avaruutta. Sen tavoitteena on, että kansalaiset, yhteisöt ja yritykset hyötyvät tietoturvallisesta ja saumattomasta pääsystä terveysdataan sen sijainnista riippumatta. Hankkeessa syntyviä linjauksia hyödynnetään myös uuden lainsäädännön valmistelussa.

”Hanke edellyttää laajaa asiantuntijaosaamista eri maissa ja sen vuoksi on avattu avoin haku yhteistyöhön”, sanoo projektijohtaja Markus Kalliola Sitrasta. ”Haun tarkoituksena on tarjota eurooppalaisille toimijoille ja organisaatioille tasapuolinen mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa Euroopan terveysdata-avaruuden kehittämiseen.”

Hanke on jaettu temaattisiin työpaketteihin ja asiantuntijaryhmiin voi hakea neljään niistä sekä sidosryhmäfoorumiin. Asiantuntijaryhmissä terveysdataan liittyviä kysymyksiä tarkastellaan useista näkökulmista. Haku kattaa seuraavia teemoja: yhteistyö ja kestävyys, terveysdatan toisiokäytön hallintomalli, infrastruktuurin suunnittelu sekä kansalaisen roolin selkeyttäminen.

Tarkemmat kuvaukset työpakettien sisällöistä ja yhteistyövaatimuksista on julkaistu hankkeen verkkosivuilla. Haku neljän työpaketin asiantuntijaryhmiin ja foorumeihin sekä laajaan sidosryhmäfoorumiin on avoinna 1.-21.3.2021.

TEHDAS-yhteistoimintahanke perustuu Euroopan komission vuonna 2020 julkistamaan terveyden työohjelmaan (EU Health Programme). TEHDAS-hankkeeseen osallistuvat maat valitsivat Sitran koordinoimaan hanketta.

TEHDAS-yhteistoimintahanke toteutetaan osana Sitran Terveysdata 2030 -projektia, jossa rakennetaan ratkaisuja, pelisääntöjä ja siltaa maiden rajat ylittävälle terveysdatan hyödyntämiselle Euroopassa.

Lisätietoja:

Markus Kalliola, projektijohtaja, Sitra, Terveysdata 2030 -projekti
markus.kalliola@sitra.fi, 0294 618 432

Kirsi Suomalainen, viestinnän asiantuntija, Sitra
kirsi.suomalainen@sitra.fi, 050 369 9975

Kuva: Sitra

A new study confirms ambitious climate targets can be achieved while the economy grows9.4.2021 02:00:00 EEST | Press release

Ambitious climate targets can be achieved at the same time as economic growth, according to the study “Growth-positive zero-emission pathways to 2050”, published by the Finnish Innovation Fund Sitra. However, achieving the 1.5-degree climate target set in the Paris Agreement will require strong and consistent action from countries around the world in the coming decades, the study finds.

Beräkningar av alternativkostnader: Det är även ekonomiskt lönsamt att satsa mer på ungas kompetens än i nuläget8.4.2021 02:00:00 EEST | Tiedote

Kostnader på upp till 18 miljarder euro orsakas varje år för den offentliga ekonomin av att alla vuxna inte kommer in i arbetslivet. Det skulle alltså vara lönsamt för Finland att satsa mer på kompetens. Till exempel varje euro för de unga betalar sig mångdubbelt på lång sikt. Vi utredde alternativkostnader för kompetensutveckling. Utredningen erbjuder beslutsfattare vägkost för beslutsfattande under ramförhandlingarna.

Laskelmat vaihtoehtoiskustannuksista: Nuorten osaamiseen on taloudellisestikin kannattavaa panostaa nykyistä enemmän8.4.2021 02:00:00 EEST | Tiedote

Julkiselle taloudelle aiheutuu vuosittain jopa 18 miljardin euron kustannukset siitä, että kaikki aikuiset eivät pääse mukaan työelämään. Suomen kannattaakin panostaa osaamiseen nykyistä enemmän. Esimerkiksi jokainen euro nuoriin maksaa itsensä pitkällä aikavälillä moninkertaisesti takaisin. Selvitimme osaamisen kehittämisen vaihtoehtoiskustannuksia. Selvitys tarjoaa päätöksentekijöille eväitä kehysriihen valintoihin.