Jyväskylän yliopisto

Haku Jyväskylän yliopiston INTEGRA-koulutukseen on käynnissä

Jaa

Toisen kerran toteutettavan Jyväskylän yliopiston INTEGRA-koulutuksen hakuaika on 4.10.–5.11.2019. INTEGRA-hankkeen tavoitteena on edistää korkeakoulutaustaisten ja -kelpoisten maahanmuuttajien koulutus- ja urapolkuja sekä integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan.

Maahanmuuttajataustaiset korkeakoulutetut opiskelijat saavat INTEGRAsta hyvän pohjan jatkokoulutusta tai työelämää varten Suomessa. Kuvassa keskellä yliopistonopettaja Tuija Lehtonen.
Maahanmuuttajataustaiset korkeakoulutetut opiskelijat saavat INTEGRAsta hyvän pohjan jatkokoulutusta tai työelämää varten Suomessa. Kuvassa keskellä yliopistonopettaja Tuija Lehtonen.

Koulutus tukee jo korkeakouluopintoja suorittaneen tai korkeakoulukelpoisen henkilön integroitumista korkeakoulutukseen, oman alan tehtäviin ja yhteiskuntaan Suomessa. INTEGRA-koulutus ei johda yliopistotutkintoon, mutta koulutus ja sen aikana tarjottu ohjaus tukevat suomen- tai englanninkielisiin tutkinto-opintoihin hakeutumista koulutuksen päätyttyä.

- Ensimmäinen INTEGRA-koulutusjakso järjestettiin viime vuonna ja tulokset olivat hyvin lupaavia. Koulutukseen osallistui 17 opiskelijaa moninaisilla korkeakoulutus- ja kielitaustoilla. Heistä 16 on jatkanut työelämään tai jatko-opintoihin Suomessa, hankkeen projektipäällikkö, yliopistonopettaja Tuija Lehtonen kertoo.

Uusi koulutusjakso alkaa helmikuussa 2020 ja mukaan otetaan 20–24 opiskelijaa. Koulutuksen laajuus on 45 opintopistettä, joista suurin osa on akateemisia kieli- työelämä- ja yhteiskuntaopintoja. Koulutuksesta osa opiskellaan avoimen yliopisto-opetuksen tai yliopiston ainelaitosten tarjoamina koulutusalan opintoina. INTEGRA-koulutus voi toimia omaehtoisena kotoutumiskoulutuksena, osana kotoutumissuunnitelmaa, jolloin opiskelija voi saada työttömyysetuutta.

Koulutuksen järjestää Jyväskylän yliopiston Monikielisen akateemisen viestinnän keskus Movi yhteistyössä Avoimen yliopiston ja Koulutuspalveluiden kanssa. Hanketta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö. Kehitettävällä mallilla halutaan edistää Suomeen muuttaneiden henkilöiden integroitumista korkeakoulutukseen ja yhteiskuntaan, monikielistä osaamista sekä yliopistopedagogiikan kehittämistä.

Haku koulutukseen tapahtuu sähköisellä lomakkeella, joka on saatavilla suomeksi ja englanniksi.

Yhteyshenkilöt

yliopistonopettaja Tuija Lehtonen, 040 8053152, tuija.lehtonen@jyu.fi
tiedottaja Martta Walker, 040 805 4717, martta.a.walker@jyu.fi

INTEGRA-hankkeen verkkosivut: movi.jyu.fi/fi/kehittamistyo/integra
Monikielisen akateemisen viestinnän keskus Movi: movi.jyu.fi
Instagram: jyu_movi

Kuvat

Maahanmuuttajataustaiset korkeakoulutetut opiskelijat saavat INTEGRAsta hyvän pohjan jatkokoulutusta tai työelämää varten Suomessa. Kuvassa keskellä yliopistonopettaja Tuija Lehtonen.
Maahanmuuttajataustaiset korkeakoulutetut opiskelijat saavat INTEGRAsta hyvän pohjan jatkokoulutusta tai työelämää varten Suomessa. Kuvassa keskellä yliopistonopettaja Tuija Lehtonen.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös 17.9.2020: Kun kirjaimet vaihtuvat – Tutkimus lukutaidosta kahdella erilaisella kirjoitusjärjestelmällä konson kielessä Etiopiassa9.7.2020 13:40:25 EESTTiedote

FM Aija Katriina Ahlberg tutkii väitöksessään luku- ja kirjoitustaidon oppimista kahdella erilaisella kirjoitusjärjestelmällä. Tulokset osoittavat kirjainmerkkien tärkeän roolin siinä, miten lukija hahmottaa kielen äännerakenteita. Tutkimus toteutettiin Lounais-Etiopiassa konson kieltä puhuvien aikuisten parissa, mutta tutkimuksen tuloksilla on annettavaa myös maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon opetukseen Suomessa.

Väitös 14.8.2020: Mitä silmämme kokevat? Uusi tulkinta Merleau-Pontyn ruumiinfenomenologiasta (Yli-Tepsa)9.7.2020 11:29:20 EESTTiedote

Kun havaitaan kohde, nähdään vaikkapa sohva, katseen on jo täytynyt tarkentua siihen. Huomion kiinnittämistä on luontevaa kuvailla aivoissa tapahtuvana prosessina, joka säätelee silmien liikettä. Entä jos prosessia pitää kuvailla kokemuksellisesti? Mitä koetaan ennen kuin varsinaisesti havaitaan, vai koetaanko mitään? Onko havaitsemista edeltävä katseen tarkentuminen ja huomion kiinnittyminen luonteeltaan tiedostamatonta, ja tapahtuuko havaitsemisessa siirtymä tiedostumattomasta tietoiseen?

Vertailu osoitti: suomalaisten yksinolo lisääntynyt8.7.2020 10:06:30 EESTTiedote

Koronan aikana on huomattu yksinolon lisääntyminen. Suomalaisten sosiaalinen etäisyys on tutkimusten mukaan muuttunut tosin jo aiemmin. Jyväskylän yliopiston tutkijaryhmä on tarkastellut ajankäyttöaineistojen avulla sosiaalisen vuorovaikutuksen muutosta 1980-luvulta 2010-luvulle. Ryhmä osallistui myös kansainväliseen tutkimukseen, jossa vertailtiin lasten ja nuorten ajankäyttöä Suomessa, Englannissa ja Espanjassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme