Haku Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -suomenmestaruuskilpailuihin on käynnissä!

Päästä luovuutesi valloille ja näytä taitosi! Hae mukaan Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailuihin. Hakuaika on käynnissä 15.11.2018-15.1.2019. Vuoden Kokki -kilpailu on ruoanlaiton ammattilaisten suomenmestaruuskilpailu ja Vuoden Tarjoilija -kilpailu on salipuolen ammattilaisten suomenmestaruuskilpailu. Hallitseva Vuoden Kokki 2018 on Kalle Tanner ja Vuoden Tarjoilija 2018 on Noora Sipilä, joiden edustuskaudet jatkuvat seuraavien voittajien valintaan saakka.

Haku Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -suomenmestaruuskilpailuihin on käynnissä. Kuvaaja Aleksi Tuomola/ELO-säätiö.

Seuraavat SM-kilpailut järjestetään 4-6.4.2019 Kevätmessuilla Helsingin Messukeskuksessa. Molemmissa kilpailuissa semifinaaliin pääsee yhteensä 16 hakijaa - tuomaroinnin kautta 15 hakijaa ja yksi hakija valitaan Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija Facebook-sivuilla järjestettävien Villikortti-kilpailuiden kautta. Semifinalisteista kahdeksan parasta jatkaa finaaliin.

- Vuoden Kokki 2019 -kilpailun ennakkotehtävässä hakijan tulee lähettää suunnittelemansa resepti ja annoskuva lämpimästä alku-, väli- tai pääruoasta. Reseptissä tulee käyttää jotain raaka-ainetta HKScanin tuoteperheestä, muut raaka-aineet ovat vapaavalintaisia, kertoo Vuoden Kokki 2019 -kilpailun kilpailujohtaja Heikki Liekola.

Semifinaaliin päässeet valmistavat 16 hengelle ennakkotehtävän mukaisen annoksen kahdessa tunnissa. Pääpalkintona voi voittaa Suomen Messusäätiön myöntämän 10 000 euron apurahan oman ammattitaidon kehittämistä varten. Voittaja edustaa arvostettua Vuoden Kokki -titteliä ja toimii suomalaisen ruoanlaiton myönteisenä esikuvana.

- Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailun ennakkotehtävänä on suunnitella 180 hengen illallistilaisuuteen mallikattaus ja valokuvata se. Valokuvassa näkyvä kattaus tulee tehdä neljälle hengelle. Illalliseen sisältyy aperatiivi, viiden ruokalajin pöytiin tarjoiltu menukokonaisuus juomineen, sekä kahvi ja avec-juoma. Illalliselle tulee myös suunnitella alkoholiton teepohjainen aperatiivijuomaresepti, jossa pitää hyödyntää illan menun tai yksittäisten annosten komponentteja. Lisäksi hakijan tulee pohtia, millä tavoin teejuoman mäskin pystyy hyödyntämään bankettikeittiöntoiminnassa. Lopuksi hakija täyttää vielä monivalintatehtävän, kertoo Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailun kilpailujohtaja Maria Suihkonen. Kilpailun pääpalkintona voi voittaa MaRa ry:n Henrik Bitten stipendirahaston myöntämän 10 000 euron apurahan oman ammattitaidon kehittämistä varten.

Vuoden Kokki 2019 -kilpailun päätuomarina toimii Vuoden Kokki 2001 ja ravintola Göstan ravintoloitsija Henry Tikkanen. Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailun päätuomarina toimii Pet Ravintolat Oy:n ravintoloitsija Petra Granqvist.

Kilpailuja hallinnoi ja järjestää ELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö yhteistyössä kilpailuorganisaation ja laajan yhteistyökumppaniverkoston kanssa. Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija kilpailutoiminnan pääyhteistyökumppaneita ovat Messukeskus, Metos Oy Ab, HKScan Oyj, Valio Oy, Wihuri Oy Aarnio Metro-tukku ja Viking Line Oy. Muita yhteistyökumppaneita ovat Ainoa Winery, Arvo Kokkonen Oy, Aromi-lehti, Astiavuokraus Oy Jubilee, Diversey, E.Ahlström Oy, Fredman Group Oy, MaRa ry, MTK ry, NORD-T, Pajunen Oy, Perho Liiketalousopisto, Polar Electro Finland, Puljonki Oy, SLC rf ja Vitriini-lehti.

Hakuohjeet Vuoden Kokki 2019 -kilpailuun: www.elo-saatio.fi/haku-vk
Hakuohjeet Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailuun: www.elo-saatio.fi/haku-vt

#vuodenkokki #vuodentarjoilija #ruokakulttuuri #juomakulttuuri

Kirsi Yazan
Kehityspäällikkö
kirsi.yazan@elo-saatio.fi

Kouluruokapäivä on koko koulun yhteinen, osallistava teemapäivä28.11.2018 09:20Tiedote

Tiedote 28.11.2018. Kouluruokapäivä on joka koulun oma tapahtumakonsepti maksuttomine aineistoineen, jossa tuodaan käsitykset kouluruoasta tälle vuosituhannelle yhdessä tekemällä, maistamalla, ideoimalla ja oivaltamalla. Teemapäivä on tarkoitettu kaikille - oppilaille, opettajille, keittiöhenkilökunnalle ja vanhemmille. Tavoitteena on tutustua niin kouluruokailun historiaan kuin tulevaisuuteen, tarinoihin ja tekijöihin, laajentaa näkökulmia, tarjota mahdollisuuksia vaikuttaa ja juhlistaa suomalaisia saavutuksia yhdessä luoden ruokailoa.

ELO-säätiön ruokakulttuuripalkinto 2018 John Nurmisen Säätiön Lähikalahankkeelle ja ravintola Nollalle12.10.2018 22:00Tiedote

ELO-säätiön Lentävä Lautanen -ruokakulttuuripalkinnot annettiin tänä vuonna kahdelle suomalaisen ruokakulttuurin edelläkävijälle, John Nurmisen Säätiön Lähikalahankkeelle ja ravintola Nollalle. Lähikalahankkeen tavoitteena on edistää kotimaisen ja vajaasti hyödynnetyn särkikalan elintarvikekäyttöä Suomessa. Ravintola Nolla on Pohjoismaiden ensimmäinen todellinen hävikkivapaa ravintola, joka keskittyy parhaaseen paikalliseen luomutuotantoon.

Viking Linesta Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -suomenmestaruuskilpailujen uusi pääyhteistyökumppani13.9.2018 08:00Tiedote

Viking Line aloittaa kolmivuotisen yhteistyön Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailuita järjestävän suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiön ELO-säätiön kanssa. Kilpailun pääkumppanina Viking Line nostaa esiin keittiö- ja tarjoiluhenkilökunnan tärkeää työtä ja korkeaa ammattitaitoa. Punaisilla laivoilla työskentelee 220 kokkia ja yli 300 tarjoilijaa. Ruoka- ja ravintolaelämykset ovat tärkeä osa risteilyelämystä.