HALI jätti sote-lausunnon: Sote-esitys pahasti pielessä

Rakenteita uudistettaessa ei saa tehdä ratkaisuja, jotka heikentävät palveluja.

- Hallituksen mukaan kyseessä on rakenteiden uudistaminen ja sisältöjä uudistetaan myöhemmin. Tämän voisi hyväksyä, jos esitys ei sisältäisi karkeita heikennyksiä jopa nykyisiin palveluihin. Esitys paaluttaa rakenteet sellaiseen asentoon, että sisältöjen uudistamiselle ei jää tilaa, sanoo HALI:n toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Räikeimmät ongelmat liittyvät yritysten ja järjestöjen potentiaalin hyödyntämättä jättämiseen, sote-maakuntien vajaaseen itsehallintoon ja demokratian puuttumiseen sekä kustannusten kasvattamiseen – ei hillintään.

- Rakenteiden muuttaminen ei vielä auta palveluja ja tukea tarvitsevaa ihmistä. Parempi saatavuus, lyhyemmät jonot, matalat kynnykset ja oikea-aikaisuus auttavat. Yritysten ja järjestöjen yhteistyöllä julkisen sektorin kanssa tällaisiin tuloksiin on jo päästy ympäri Suomen. On hallitukselta vakava virhe, jos se sulkee pois näiden mahdollisuuksien käyttämisen. Ostopalvelujen rajoittamisen päätös on poliittinen, ei juridinen, Rajakangas muistuttaa.

Esitys on ollut lausunnoilla vuosineljänneksen, jonka aikana siihen on eri tahoilla paneuduttu. HALI muistuttaa, että myös kriittinen lausuntopalaute pitää ottaa erittäin vakavasti. Hallituksen aikataulun mukaan lausuntopalautteen jälkeen korjatun esityksen pitäisi olla eduskunnassa jo joulukuussa.

- Hallituksella on varmasti kovat paineet saada esitys etenemään viime yritysten mahalaskujen jäljiltä. Se ei kuitenkaan - yhdistettynä kireään aikatauluun - saa johtaa siihen, että lausunnoilla pyyhitään pöytää. Niihin pitää perehtyä erittäin huolella ja tarvittavat muutokset pitää tehdä, semminkin kun valmisteluvaiheessa asiassa ei kuultu juuri mitään tahoa, Rajakangas summaa.

Tutustu HALIn sote-sivustoon sekä lue koko lausunto.

Eveliina Vigelius

elinkeinoasioiden johtaja

eveliina.vigelius@hyvinvointiala.fi

Ulla-Maija Rajakangas

ulla-maija.rajakangas@hyvinvointiala.fi

Elinkeinoelämän järjestöt: Suojautumisen kustannukset korvattava myös yksityisille toimijoille16.10.2020 13:00:00 EESTTiedote

Suojamateriaalien kulutus hyvinvointipalveluissa on moninkertaistunut koronapandemian aikana. Normaaliolosuhteista poikkeava suojautuminen jatkunee vielä ensi kesään, mahdollisesti kauemminkin. Suojautumisesta on aiheutunut jo nyt kymmenien miljoonien eurojen lisäkustannukset yksityisen sektorin palveluntuottajille. Valtio on luvannut korvata täysimääräisesti kunnille ja kuntayhtymille koronapandemiasta aiheutuneet lisäkustannukset. Kustannusten korvaamisesta myös yksityisen sektorin palveluntuottajille tarvitaan pikaisesti kansallinen päätös.

Odotus on palkittu: Hoiva-avustajakoulutus tulee12.10.2020 14:07:19 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry ja yksityiset sote-palveluntuottajat ovat pitkään odottaneet hoiva-avustajakoulutuksen vakinaistamista. Koulutuksen osalta sisällöillä on suuri merkitys sekä koulutuksen mielekkyydelle että asiakaslähtöisten palvelujen toteuttamiselle. HALI kiittää sekä opetushallitusta että sosiaali- ja terveysministeriötä tämän kaiken mahdollistamisesta. STM tiedotti torstaina 8.10.2020, että se on antanut suosituksen hoiva-avustajan tehtävänkuvasta, osaamisvaatimuksista ja niihin vastaavasta koulutuksesta iäkkäiden palveluissa.

Hallitus istuu sote-lausuntojen päällä – HALI:n lausuntokooste on valmis9.10.2020 10:12:59 EESTTiedote

Hallitus julkaisee todennäköisesti tänään lausuntokierroksen jälkeen neuvotellun sovun sote-uudistuksesta. Poliittinen ratkaisu on neuvoteltu täysin suljetuin ovin, kuten näyttää olevan tämän hallituksen tapana. Uudistuksen kannalta keskeisiä tahoja ei ole kuultu valmisteluprosessin kuluessa, ja nyt lausuntoyhteenvetoa, joihin neuvottelut ovat perustuneet, ei ole julkaistu. HALI pitää lain valmistelun tapaa kestämättömänä. HALI on käynyt itse läpi kaikki annetut lausunnot. On tärkeää, että lausunnoissa esiin tuotu palaute näkyy tänään julkaistavassa hallituksen esityksessä.