HALI: Lisää aloituspaikkoja sote-koulutukseen nyt!

Vanhuspalveluiden henkilöstömitoituksen uudistamista valmistellut työryhmä on antanut esityksensä siitä, kuinka hallitusohjelmaan kirjattu henkilöstömitoitus (0,7) tulee toteuttaa.

- Lopputulos on kompromissi, jossa erilaiset näkökulmat pyrittiin sovittamaan yhteen. On tärkeää, että mitoitukseen voidaan lukea mukaan laaja-alaisesti sote-alan eri ammattiryhmiä kuten tälläkin hetkellä. Rajanveto välittömään ja välilliseen työhön ei ollut helppoa. On tärkeää, että palvelutalojen kodinomaisen arjen toteutus toimii, toteaa Hyvinvointiala HALIn työmarkkinajohtaja Tuomas Mänttäri.

- Merkittävää on, että lakiesitys vahvistaa sen, että henkilöstö- ja mitoitusasioissa tulee toimia samojen periaatteiden mukaisesti yksityisellä ja julkisella sektorilla.

Väestön ikääntymisen myötä nopeasti kasvava hoivantarve asettaa suuria haasteita työvoiman saatavuudelle. Jo nyt työvoiman saatavuudessa on merkittäviä ongelmia.

- Asetetun 0,7 tason saavuttamiseksi tarvitaan yli 5 000 uutta hoitajaa nykyisten lisäksi ja ainakin 250 miljoonan euron vuotuinen lisärahoitus. Eikä tässä ole vielä otettu huomioon nopeasti vanhenevan väestön lisäpalveluiden tarvetta, eikä nykyhenkilöstön eläkepoistuman kattamista, toteaa Mänttäri. Lakiesitykseen kirjattu siirtymäaika 1.4.2023 asti on haastava juuri henkilöstön saatavuuden ja rahoituksen näkökulmasta.

Lisää aloituspaikkoja ja hoiva-avustajakoulutus vakinaistettava

Hyvinvointiala HALI ry esittää, että työvoiman riittävyyden turvaamiseksi ryhdytään toimiin välittömästi. Sote-alan koulutuksen aloituspaikkoja on lisättävä ja hoiva-avustajien koulutuksen asema vahvistettava ja vakinaistettava. Oppisopimuskoulutus mahdollistuu nykyistä paremmin, kun opiskelijoiden lukemista mitoitukseen selkiytettiin.

- Tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan lukuisia yksittäisiä toimia sekä kaikkien alan toimijoiden välistä hyvää ja rakentavaa yhteistyötä. HALI ja sen jäsenyhteisöt ovat sitoutuneet siihen, sanoo HALIn toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja, p. 040 037 4164

Tuomas Mänttäri, työmarkkinajohtaja, p. 040 571 2330

Hyvinvointiala HALI ry: Vanhuspalveluita kehitettävä kokonaisuutena21.11.2019 12:55:40 EETTiedote

Hyvinvointiala HALI ry näkee, että tehostetun hoivan henkilöstömitoituksen kaavamaisesta korottamisesta ei tule päättää irrallaan ikääntyneiden palvelujen kokonaisuudistuksesta. Asiaa pitää käsitellä yhtä aikaa valmistelussa olevien kotihoidon haasteiden ratkaisemisen ja alan laatusuosituksen päivittämisen kanssa. Ikääntyneiden palvelujen uudistamisen keskeiset reunaehdot – rahoitus ja työvoiman saatavuus - ovat vielä selvittämättä.

Hyvinvointiala HALI ry voitti työtuomioistuimessa kiistan yksikkökohtaisen luottamusmiehen valintaoikeudesta30.10.2019 16:15:00 EETTiedote

Työtuomioistuin on 29.10.2019 annetulla päätöksellä vahvistanut Hyvinvointiala HALI ry:n kannan siitä, että yksityisen sosiaalipalvelualan TES:n luottamusmiessopimuksen 2 § 4. kohdan määräystä alueluottamusmiehen valinnasta on tulkittava kokonaisuutena. Suurissa ja alueellisesti hajautetuissa yrityksissä pitää siten yrityskohtaisesti sopia luottamusmiesten lukumäärästä ja toiminta-alueesta. Oikeus hylkäsi Terveys- ja sosiaalialan neuvottelujärjestö TSN:n vaatimuksen siitä, että luottamusmiehen valintaoikeus koskisi jokaista yksikköä, ilman yrityskohtaista sopimista. HALIn työmarkkinajohtaja Tuomas Mänttäri uskoo, että isoissa yrityksissä päästään nyt päätöksen tultua rakentavasti eteenpäin neuvotteluissa alueluottamusmiesjärjestelmistä. - Luottamusmiesjärjestelmä on tärkeä osa suomalaista työmarkkinajärjestelmää. On järkevää, että sovitaan luottamusmiesten toimintaedellytykset huomioivasta alueellisesta järjestelmästä verrattuna siihen, että luottamusmiehiä valittaisiin sattumanvaraise

Ministeri Kiuru: sote tarvitsee myös yksityisiä palveluntuottajia22.10.2019 14:15:09 EESTTiedote

Sote-uudistus on jälleen vauhdissa, totesi perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru Hyvinvointiala HALI ry:n syysseminaarissa 21.10. - Yksityisiä palveluntuottajia tarvitaan. Esimerkiksi palveluseteli on osa hoitotakuun toteuttamisen ratkaisua – mutta vain osa. Keskeisintä on saada terveyskeskukset toimimaan paremmin, Kiuru toteaa. Ministeri totesi, että eniten savottaa löytyy kuntoutuksen ja suun terveydenhuollon kuntoon laittamisessa. - Suun terveydenhuollon Kela-korvausten leikkaukset olivat viime kaudella varsin rajuja. Kansanterveyden kannalta on erittäin tärkeää, että suun terveydenhuolto saadaan kuntoon, Kiuru huomauttaa. Ministerin huoli on perusteltu, sillä suun terveydenhuollon Kela-korvatut käynnit ovat vähentyneet yli puolella miljoonalla vuodesta 2013. Viime kauden sote-valmistelun virheet pyritään nyt välttämään ottamalla eri osapuolet paremmin mukaan valmisteluun. Ministerin mukaan tämä koskee myös yksityistä sektoria. - Odotan HALIlta ja muilta sidosryhmiltä ratkais