HALI ry: Ministeriöllä täysin väärä tilannekuva - Edes kriittisillä aloilla ei pääse koronavirustesteihin

Suomen julkinen koronaviruksen testauskapasiteetti on THL:n mukaan noin 8 000 testiä päivässä. Testejä on kuitenkin tehty parhaimmillaankin vain noin puolet siitä - useimpina päivinä jopa alle 1 000 kappaletta. Ministeriön mukaan testattavia ei ole enempää. Hyvinvointiala HALIn ry mukaan ministeriön tilannekuva on täysin väärä.

Maan hallitus linjasi jo 9.4.2020 ministeri Kiurun sanoin Suomen koronaviruksen testimäärän nostamisesta 10 000 testiin päivässä. Ministeriön mukaan julkisen sektorinkaan testauskapasiteetti ei ole täydessä käytössä, koska testin tarpeessa olevia ihmisiä ei ole.

- Ministeriön tilannekuva eroaa räikeästi todellisuudesta. HALI teki tällä viikolla jäsenyhteisöilleen kyselyn, johon vastasi hieman yli 200 yksityistä sote- ja varhaiskasvatusalan palveluntuottajaa. Niiden työntekijöistä noin 1 700 on tarvinnut koronavirustestin, mutta heistä vain noin puolet on päässyt testiin julkisessa terveydenhuollossa. Näin silti, vaikka ministeri Kiuru linjasi jo huhtikuun alussa, että testaaminen suunnataan erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöön, kun on pienikin epäily tartunnasta, kertoo HALIn toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Tilanne on äärimmäisen huolestuttava etenkin korkeimpaan riskiryhmään kuuluvien asiakkaiden kannalta. Heillä on oikeus saada turvallista hoitoa ja hoivaa. Tällä hetkellä testaamattomuus asettaa asiakkaat ja työntekijät riskiin tartuttaa ja levittää tietämättään koronavirusta.

- HALIn kyselyyn vastanneissa yrityksissä satoja työntekijöitä on jouduttu määräämään varmuuden vuoksi sairauslomalle testauksen puutteen vuoksi. Tämä on tarkoittanut sijaisten palkkaamista. Se lisää sekä kustannuksia että myös hoitohenkilöstön kiertoa. Kun vaihtuvat työntekijät esimerkiksi hoivapalveluissa kohtaavat asiakkaita, tartunnan leviämisen riski kasvaa entisestään, muistuttaa Rajakangas.

HALIn jäsenyhteisöjensä keskuudessa tekemän kyselyn tulokset vastaavat myös muilta toimialoilta työterveydenhuollon kautta saatuja viestejä: testeihin ei pääse tai niiden saamisessa on viiveitä.

- Jos testiin ei pääse, vaihtoehtona työnantajalle on kallis kahden viikon karanteeni. Pitkät, turhat poissaolot sekä altistuneen ja hänen lähipiirinsä epätietoisuus olisi mahdollista välttää parissa päivässä valmistuvalla testillä. Tähän asti työnantajat tai työntekijät itse ovat joutuneet maksamaan testauksen, kun julkisella sektorilla ei ole otettu heitä vastaan, kertoo Rajakangas.

HALI kannattaa maan hallituksen linjausta siirtyä koko yhteiskuntaa koskevista rajoituksista testaa-jäljitä-eristä-hoida -strategiaan. Se kuitenkin vaatii väistämättä sitä, että julkisin varoin testein myös pääsee. HALI vaatii tiukasti, että tilanne korjataan välittömästi.

- Viranomaisten on herättävä tilanteeseen sekä ohjeistettava tehokkaasti ja selväsanaisesti testaamisen kriteereistä kentälle. Jos julkinen testauskapasiteetti ei riitä, testausta on ostettava yksityiseltä sektorilta, Rajakangas linjaa.

Lisätietoja:
Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja, Hyvinvointiala HALI ry, p. 0400 37 4164,
ulla-maija.rajakangas@hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala HALI ry: Koronakustannusten korvaamiseen kansallinen ratkaisu20.5.2020 13:18:31 EESTTiedote

Koronapandemia on aiheuttanut kansallisen kriisin, joka vaikuttaa kaikkiin – yksilöihin ja organisaatioihin. Tällöin on luonnollista, että kriisin hoidosta aiheutuvista kustannuksista kannetaan yhdessä vastuuta. Hyvinvointiala HALI ry esittää, että valtio sitoutuu korvaamaan koronapandemian aiheuttamat lisäkustannukset kaikille hyvinvointipalvelujen tuottajille, julkisille ja yksityisille.

Yksityisillä palvelutuottajilla alkuvuonna 350 000 lääkärin digivastaanottoa – tänä vuonna miljoona rikki?12.5.2020 16:19:08 EESTTiedote

Lääkäreiden etävastaanottojen suosio on moninkertaistunut koronakriisin aikana. Erityisesti edulliset ja nopeasti saatavilla olevat chat-pohjaiset digivastaanotot ovat löytäneet runsaasti uusia käyttäjiä. Esimerkiksi maaliskuussa pelkästään kolmella suurimmalla yksityisellä terveyspalvelutuottajalla oli lähes 150 000 lääkärin digivastaanottoa. Tammi-huhtikuussa digivastaanottojen määrä oli yhteensä lähes 350 000.

HALI ry: Suojavarustetilanne parantumassa – neljäsosalla vielä akuutteja ongelmia6.5.2020 15:49:24 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry:n jäsenyhteisöjensä keskuudessa toteuttaman kyselyn mukaan yksityisten sote-palvelutuottajien nykyiset suu- ja nenäsuojainvarastot riittävät kriisitilanteessa keskimäärin noin 20 vuorokauden ajaksi, mikäli täydennyksiä ei tulisi. Kyseessä on selvä parannus edellisten kyselyjen (30.3. ja 16.4.) tilanteeseen, jolloin riittävyys oli alle 10 vuorokautta.