HALI vahvistaa osaamistaan - Hanna-Maija Kause ja Eveliina Vigelius johtajiksi

Hyvinvointiala HALI ry:ssä tapahtuu henkilöstömuutoksia. Elinkeinoasioista vastannut johtaja Ismo Partanen on palannut Lääkäripalvelut LPY:n toiminnanjohtajaksi. HALIn elinkeinopoliittisessa edunvalvonnassa aloittaa kaksi uutta johtajaa: Hanna-Maija Kause sekä Eveliina Vigelius.

Hanna-Maija Kause siirtyy Akavasta johtavan asiantuntijan tehtävästä HALIn terveyspalveluista vastaavaksi elinkeinoasioiden johtajaksi. Hanna-Maija on aikaisemmin toiminut perhe- ja peruspalveluministerin sekä sosiaali- ja terveysministerin erityisavustajana. Hän on myös työskennellyt eduskunnassa sekä erilaisissa viestinnän tehtävissä.

Eveliina Vigelius jatkaa HALIssa uudessa tehtävässä elinkeinoasioiden johtajana vastuullaan sote-järjestelmän kehittämiseen liittyvät asiat. Hän on työskennellyt HALIssa ja sitä edeltäneessä Terveyspalvelualan Liitossa kuusi vuotta ja sitä ennen muun muassa eduskunnassa.

“Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmämme on merkittävien toimintaympäristön muutosten paineessa. Olen innoissani voidessani liittyä HALI ry:n joukkoihin osaltani ratkaisemaan muutoksesta kumpuavia kysymyksiä”, Hanna-Maija Kause toteaa.

“On tärkeää, että julkisten palvelujen saatavuus, laatu ja kustannustehokkuus aidosti paranevat. Yritysten ja järjestöjen panos ja niiden hyvä yhteistyö julkisen sektorin kanssa on ratkaisevaa. Olen erittäin motivoitunut jatkamaan tätä työtä uudessa roolissani”, Eveliina Vigelius jatkaa.

Lisätietoja:

Eveliina Vigelius

puh. 044 511 4411 / eveliina.vigelius@hyvinvointiala.fi

Hanna-Maija Kause

puh. 050 566 7949 / hanna-maija.kause@hyvinvointiala.fi

Ulla-Maija Rajakangas

puh. 0400 37 4164 / ulla-maija.rajakangas@hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala näkee hallituksen sote-esityksessä vakavia ongelmia: Tavoitteet jäävät saavuttamatta, yritysten ja järjestöjen korvaamaton panos hyödyntämättä9.9.2020 09:59:39 EESTTiedote

Hallituksen sote-esitys keskittyy rakenteisiin eikä toteutuvien palvelujen saatavuuteen, laatuun ja ihmisten palvelutarpeisiin vastaamiseen. Esitys heikentää palvelujen järjestäjän asemaa. Yritysten ja järjestöjen tarjoamia resursseja sekä kehitys- ja innovaatiovoimaa ei oteta käyttöön. Sen sijaan niiden hyödyntämisen mahdollisuuksia rajoitetaan rajusti. Esityksestä puuttuvat myös kokonaan aidot keinot hillitä sote-järjestelmän kustannusten kasvua. Hyvinvointiala HALI ry:n toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas varoittaa, että uudistus veisi tässä muodossa toteutuessaan julkisesti rahoitettua sote-palvelujärjestelmäämme kauemmas sille asetetuista tavoitteista.

Hoitojonot purettavissa heti – hoitotakuulakia ei pidä kuopata28.8.2020 08:00:00 EESTTiedote

Terveydenhuollon hoitojonot ovat julkisella sektorilla paisuneet koronaepidemian vuoksi kestämättömiksi myös muissa kuin koronaan liittyvissä palveluissa. Ihmiset ovat vältelleet kaikkia ihmiskontakteja ja jättäneet myös terveydenhuollon käyntejä väliin. Julkisesta terveydenhuollosta aikoja ei ole annettu, sillä resursseja oli ja on vielä pitkään monin tavoin sidottuna koronatilanteen hoitoon. Kuinka kriittiseksi tilanteen pitää mennä, että yksityisen sektorin palvelut avataan kaikkien kansalaisten käyttöön?

Sote-järjestöjen työ elintärkeää - budjettiesityksen leikkaus veisi toiminnalta pohjan21.8.2020 12:55:38 EESTTiedote

Valtiovarainministeriön budjettiesityksessä (13.8.2020) sosiaali- ja terveysjärjestöiltä aiotaan ensi vuonna leikata peräti 127 miljoonaa euroa. Tämä tarkoittaisi joka kolmannen euron katoamista rahoituksesta. Myös sosiaali- ja terveysministeriön oma talousarvioehdotus leikkaisi järjestöiltä 70 milj. euroa eli lähes viidenneksen tämän vuoden rahoituksesta. Toteutuessaan leikkaukset vaikuttaisivat radikaalisti kaikkiin sosiaali- ja terveysjärjestöihin ja niiden edellytyksiin varmistaa riittävä tuki sitä tarvitseville.