HALIn työehtosopimusneuvottelut: Järjestöjen TES:sta neuvottelutulos

Hyvinvointiala HALI ry ja Toimihenkilöliitto ERTO ry ovat saavuttaneet yleisen linjan mukaisen neuvottelutuloksen sosiaalialan järjestöjä koskevasta työehtosopimuksesta 30.4.2020 klo 16.27.

Neuvottelutuloksen mukaisesti työehtosopimus uudistettaisiin 1.5.2020 alkaen. Neuvottelutuloksen sisältö tulee julkiseksi vasta sen jälkeen, kun molempien osapuolten hallinnot ovat tahoillaan vahvistaneet neuvottelutuloksen toukokuun ensimmäisellä viikolla.

Anna Kallaskari
johtava lakimies
09 1728 5504 / anna.kallaskari@hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala HALI ry edistää yksityisten sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen palveluja tuottavien yritysten ja järjestöjen toimintaedellytyksiä ja neuvottelee alan yleissitovat työehtosopimukset. HALI neuvottelee sosiaalialan järjestöjä koskevan työehtosopimuksen. HALIn noin 300 järjestöjäsentä työllistävät noin 4 500 järjestötoimihenkilöä. Järjestöjen työehtosopimus on yleissitova. Sen sopimuskausi päättyy 30.4.2020.

Valtion sitouduttava koronapandemiasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen29.5.2020 13:09:40 EESTTiedote

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on päättänyt 13.5.2020, että asiakkaiden kanssa lähikontaktissa työskentelevien pitää käyttää kasvosuojusta sosiaalihuollon ympärivuorokautisissa toimintayksiköissä ja kotiin annettavissa palveluissa. Päätös on perusteltu, mutta ei vastaa hoivakotien ja kuntien kysymykseen: korvaako valtio suojautumisesta aiheutuneet lisäkustannukset?

Hyvinvointiala HALI ry: Koronakustannusten korvaamiseen kansallinen ratkaisu20.5.2020 13:18:31 EESTTiedote

Koronapandemia on aiheuttanut kansallisen kriisin, joka vaikuttaa kaikkiin – yksilöihin ja organisaatioihin. Tällöin on luonnollista, että kriisin hoidosta aiheutuvista kustannuksista kannetaan yhdessä vastuuta. Hyvinvointiala HALI ry esittää, että valtio sitoutuu korvaamaan koronapandemian aiheuttamat lisäkustannukset kaikille hyvinvointipalvelujen tuottajille, julkisille ja yksityisille.