Hallitukselta tarvitaan nopeita toimia

Maamme hallitus valmistautuu 5. ja 6. huhtikuuta pidettävään kehysriiheensä vaikeassa tilanteessa. Eri toimijat odottavat hallitukselta edelleen päätöksiä julkisen talouden tasapainottamiseksi, konkreettisia työllisyystoimia tai täydentäviä ilmastotoimia. Venäjän aloittama sota Ukrainassa tuo kuitenkin pöydälle vielä kiireellisempiä päätöksiä turvallisuuden ja huoltovarmuuden vahvistamiseksi sekä talouden toiminnan häiriöiden hallitsemiseksi.

Metsäteollisuudella on usein toistetut pitkän aikavälin odotuksensa maamme hallitukselle. Kansainvälisen kilpailukyvyn turvaaminen edellyttää, ettei teollisuuden kustannuksia nosteta omilla päätöksillä. Samalla toivotaan, että kotimaisin päätöksin turvataan kilpailijamaihin verrattuna tasapuoliset toimintaedellytykset, jotka mahdollistavat menestyksen globaalissa kilpailussa.

- Juuri nyt pitkän aikavälin tavoitteiden ohi nousevat välittömät, toimintaedellytysten turvaamista tukevat politiikkatoimenpiteet. Niistä kolme on ylitse muiden, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo.

Puun markkinoille tuloa on edistettävä

Puun tuonnin pysähtyminen Venäjältä haastaa suomalaisen metsäteollisuuden puun saatavuutta. Suurin haaste liittyy koivukuidun saatavuuteen, mutta ongelmia muodostunee myös muiden puutavaralajien ja energiapuun hankinnassa.

- Poliittiset ratkaisut puun markkinoille tulon edistämiseksi ovat nykyisessä tilanteessa välttämättömiä. On lisäksi äärimmäisen tärkeää, että tehtävät päätökset eivät vääristä puumarkkinoiden toimintaa esimerkiksi ohjaamalla ainespuuta jalostuksen sijaan polttoon, Jaatinen painottaa.

Avainasemassa on puukaupan aktivoiminen. Mikäli puun tuonnin loppumista ei onnistuta korvaamaan muista lähteistä, metsäteollisuus joutuu tekemään joko lyhytaikaisia tai pysyviä sopeuttamistoimenpiteitä. Jos energiapuun tai turpeen tarjonta ei puolestaan vahvistu, energiateollisuus joutuu käyttämään tuotannossaan entistä enemmän jalostuskelpoista puuta, mikä heikentää metsäteollisuuden kilpailukykyä.

Sujuva logistiikka on turvattava

Kotimaisen puumarkkinan korostuminen hankinnassa aiheuttaa välittömiä tarpeita kasvattaa Suomen logistisen järjestelmän kapasiteettia. Maantieliikenteessä kapasiteettia nostaisi etenkin vähäliikenteisen tieverkon määrärahojen nopea lisäys. Raideliikenteessä toimiva keino olisi ulkomaille rekisteröityjen vaunujen käytön mahdollistaminen Suomen sisäisessä liikenteessä.

- On erittäin hyvä, että liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistänyt asian ripeän valmistelun. Ammattiliikenteen kustannusnousun hillitsemiseen on myös löydettävä nopeasti vaikuttavia keinoja, Jaatinen toteaa.

Ilman näitä toimia Suomen logistisesta kyvystä uhkaa muodostua puunhankinnan pullonkaula. Suomen sisäistä logistiikkajärjestelmää ei nykyisellään ole mitoitettu tuonnin korvaamiseen.

Energiahuoltovarmuus vaatii toimenpiteitä

Polttoaineiden saatavuus tulevalle lämmityskaudelle on varmistettava tavalla, joka turvaa jalostuskelpoisen puun käytön vientituotteisiin ja energiasivuvirtojen ohjautumisen polttoon. Mikäli puun saatavuus yleisesti ei vahvistu ja turpeen tarjonta energialähteeksi ei lisäänny, on olemassa riski, että jalostuskelpoista puuta ohjautuu tuotteiden valmistuksen ja vientitulojen sijaan polttoon.

- Energiapuun käyttöä tulee edistää käyttökohdeneutraalisti. Turve on huoltovarmuussyistä palautettava energiapalettiin. Myös tehtaiden kilpailukyvystä on huolehdittava, tässä vaikuttava keino olisi parantaa käyttöön otettavaa sähköistämisen tukea, Jaatinen toteaa.

Timo Jaatinen, toimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry, p. 09 132 6600,
timo.jaatinen@forestindustries.fi

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 100 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Finland is one of the world's largest producer of pulp, paper and paperboard in addition to being one of Europe's largest producers of sawn timber. The forest industry directly and indirectly employs approximately 100,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society. Finland has a unique opportunity to pioneer the bioeconomy thanks to the abundant forest resources, sustainable forestry practices and the first-rate expertise and competence of the forest cluster as a whole.

Alkuvuoden puukauppa neljänneksen hiljaisempaa edellisvuoteen verrattuna17.5.2022 12:05:43 EEST | Tiedote

‍Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat tammi-huhtikuussa puuta yksityismetsistä 7,4 miljoonaa kuutiota, mikä on 24 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Vuosi Kuitupuu Tukit Muut Kokonaismäärä Muutos 2022 3,8 milj. m³ 3,2 milj. m³ 0,4 milj. m³ 7,4 milj. m³ - 24 % 2021 4,8 milj. m³ 4,6 milj. m³ 0,4 milj. m³ 9,8 milj. m³ ‍Tammi-huhtikuussa kuitupuun ostomäärä oli 20 prosenttia vähemmän ja tukkien 29 prosenttia kuin viime vuoden vastaavana aikana. - Kysyntää kotimaiselle puulle on ja odotamme tarjonnankin loppuvuodesta vilkastuvan merkittävästi, toteaa Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja Karoliina Niemi. ‍Kantohinnat ennallaan ‍Havutukkien kantohinnat olivat huhtikuussa 2 prosenttia korkeammat kuin maaliskuussa. Koivutukin kantohinta oli samalla tasolla kuin maaliskuussakin. Kuitupuiden kantohinnat olivat 1–2 prosenttia korkeammalla kuin maaliskuussa. 2022 huhtikuu Mäntytukki Kuusitukki Kuitupuu Keskihinta 63 € m³ 67 € m³ 18-20 € m³ Vaihteluväli 40-67 € m³ 40-70

Raportti: Näin Suomi voittaa kilpailun vihreistä investoinneista ja työpaikoista – seuraavalle hallitukselle kuuden kohdan korjauslista5.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Teollisuuspolitiikka on tehnyt näyttävän paluun kansainväliseen keskusteluun viime vuosien aikana. Vientiteollisuuden tilaama raportti kertoo, kuinka Suomi voi pärjätä uudenlaisen teollisuuspolitiikan aikakaudella ja voittaa kilpailun vihreistä investoinneista ja työpaikoista. Risto E.J. Penttilän johdolla valmisteltu raportti esittelee erilaisia skenaarioita, johtopäätöksiä ja kuuden kohdan korjauslistan seuraavalle hallitukselle. Avain menestykseen on huolehtia yritysten toimintaedellytyksistä.

Paperin ja sellun tuotantomäärissä notkahdus, kartongissa edelleen kasvua28.4.2022 12:06:37 EEST | Tiedote

Metsäteollisuuden tuotantomäärät olivat kartonkia lukuun ottamatta tammi-maaliskuussa pienemmät viime vuoden ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna. Alkuvuoden lakkotilanne selittää suuret muutokset kemiallisen metsäteollisuuden tuotantomäärissä. Mekaanisen metsäteollisuuden tuotantomäärissä ei ollut suurta muutosta edellisvuoteen verrattuna. Sahatavaran tuotanto laski 4 prosenttia ja vanerin yhden prosentin. Kemiallisen metsäteollisuuden ensimmäisen neljänneksen tuotantomääriin vaikutti alkuvuonna ollut lakko. Paperin tuotanto laski 63 prosenttia ja sellun tuotanto 31 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kartongin tuotantomäärät jatkavat sen sijaan kasvuaan. Kartongin tuotanto oli ensimmäisellä neljänneksellä 1,1 miljoonaa tonnia, mikä on 5,2 prosenttia suurempi edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. - Pitkä lakko luonnollisesti näkyy paperin ja sellun alkuvuoden tuotantomäärissä. Myös Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on muokannut toimintaympäristöä. Ny