Hallituksen budjetista maaseudulle laihat eväät

MTK odotti hallitukselta pitkäjänteistä suunnitelmaa siitä, miten maatalouden kannattavuuskriisiä ja rahoitusvajetta hoidetaan. Ratkaisua maatalouden vaikeaan tilanteeseen ei hallituksen vuoden 2018 budjettiesitys tuo, joskin suunnitellut leikkaukset maataloustukiin ja viljelijöiden sosiaaliturvaan pienenivät hieman VM:n ehdotukseen nähden. Positiivista hallituksen budjettiesityksessä ovat lisäpanostukset puurakentamiseen, elintarvikeviennin edistämiseen ja vapaaehtoiseen metsien suojeluun.

Maataloudessa kaikki paine kasautuu ensi vuoden budjettivalmisteluun, jota varjostaa myös Brexitin kautta viljelijöitä uhkaavat leikkaukset ja markkinahäiriöt. Panostukset viljelijöiden jaksamiseen ovat tervetulleita, mutta ne eivät riitä ylläpitämään viljelijöiden nykyistä sosiaaliturvaa.

- Nyt on tarvetta vielä yhdessä katsoa miten viljelijätukien ja sosiaaliturvan heikennyksiltä voitaisiin välttyä, kun viljelijöiden jaksaminen on muutenkin koetuksella, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Hallitus esittää lämmitys-, työkone- ja voimalaitospolttoaineiden energiaveroja. MTK katsoo, että kannattavuuskriisissä olevaa maataloutta ei tulisi miltään osin rasittaa uusilla kustannuksilla.

MTK pitää hyvänä hallituksen lisärahaa ruokaviennin edistämiseen, mutta tulevaisuudessa alueelle pitää voida satsata lisää.

- Maataloudellemme ja elintarviketuotannollemme on ensisijaisen tärkeää, että ruokaviennin kasvattamisessa onnistutaan, Marttila jatkaa.

MTK pitää hyvänä, että metsiemme vapaaehtoiseen suojeluun kannustava Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelma Metso sai 10 miljoonaa euroa lisärahoitusta. Määrärahojen lisäys edistää merkittävästi Etelä-Suomen metsien suojelua ja luonnon monimuotoisuutta. Hyvää on myös, että ilmastoystävälliseen puurakentamiseen tehdään 2 miljoonan euron lisäpanostus.

Hallitus päätti käynnistää paljon uusia hankkeita esimerkiksi perhevapaauudistuksen ja yritystukien tulevaisuuden pohdinnan. On hyvä, että näitä pohditaan huolella, mutta valmistelussa on otettava huomioon myös maaseutuelinkeinojen tarpeet ja näkökulmat.

Juha Marttila, puheenjohtaja, 050 341 3167

Antti Sahi, toiminnanjohtaja, 0400 804 496

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.