Hallituksen budjetista maaseudulle laihat eväät

MTK odotti hallitukselta pitkäjänteistä suunnitelmaa siitä, miten maatalouden kannattavuuskriisiä ja rahoitusvajetta hoidetaan. Ratkaisua maatalouden vaikeaan tilanteeseen ei hallituksen vuoden 2018 budjettiesitys tuo, joskin suunnitellut leikkaukset maataloustukiin ja viljelijöiden sosiaaliturvaan pienenivät hieman VM:n ehdotukseen nähden. Positiivista hallituksen budjettiesityksessä ovat lisäpanostukset puurakentamiseen, elintarvikeviennin edistämiseen ja vapaaehtoiseen metsien suojeluun.

Maataloudessa kaikki paine kasautuu ensi vuoden budjettivalmisteluun, jota varjostaa myös Brexitin kautta viljelijöitä uhkaavat leikkaukset ja markkinahäiriöt. Panostukset viljelijöiden jaksamiseen ovat tervetulleita, mutta ne eivät riitä ylläpitämään viljelijöiden nykyistä sosiaaliturvaa.

- Nyt on tarvetta vielä yhdessä katsoa miten viljelijätukien ja sosiaaliturvan heikennyksiltä voitaisiin välttyä, kun viljelijöiden jaksaminen on muutenkin koetuksella, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Hallitus esittää lämmitys-, työkone- ja voimalaitospolttoaineiden energiaveroja. MTK katsoo, että kannattavuuskriisissä olevaa maataloutta ei tulisi miltään osin rasittaa uusilla kustannuksilla.

MTK pitää hyvänä hallituksen lisärahaa ruokaviennin edistämiseen, mutta tulevaisuudessa alueelle pitää voida satsata lisää.

- Maataloudellemme ja elintarviketuotannollemme on ensisijaisen tärkeää, että ruokaviennin kasvattamisessa onnistutaan, Marttila jatkaa.

MTK pitää hyvänä, että metsiemme vapaaehtoiseen suojeluun kannustava Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelma Metso sai 10 miljoonaa euroa lisärahoitusta. Määrärahojen lisäys edistää merkittävästi Etelä-Suomen metsien suojelua ja luonnon monimuotoisuutta. Hyvää on myös, että ilmastoystävälliseen puurakentamiseen tehdään 2 miljoonan euron lisäpanostus.

Hallitus päätti käynnistää paljon uusia hankkeita esimerkiksi perhevapaauudistuksen ja yritystukien tulevaisuuden pohdinnan. On hyvä, että näitä pohditaan huolella, mutta valmistelussa on otettava huomioon myös maaseutuelinkeinojen tarpeet ja näkökulmat.

Juha Marttila, puheenjohtaja, 050 341 3167

Antti Sahi, toiminnanjohtaja, 0400 804 496

Glyfosaatin käytön jatkosta ei vieläkään päätöstä10.11.2017 09:32Tiedote

Gyfosaatin käytön jatkoaika on nyt pitkään odottanut EU:n päätöksentekoa. Puolentoista vuoden tutkimusaika ei tuonut mitään uutta tietoa aineen vaarallisuudesta. Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto on todennut aineen turvalliseksi, mikä normaalissa tapauksessa olisi taannut 15 vuoden jatkon. Komissio esitti nyt viiden vuoden jatkoa myyntiluvalle, mutta ei saanut esitykselleen riittävää kannatusta. Glyfosaatin kielto riisuu maataloudelta keskeiset keinot ilmaston- ja vesiensuojeluun. MTK vaatii, että sadonkorjuun jälkeinen käyttö on siksi sallittava.