Hallituksen kaavailema irtisanomislaki vaientaa naiset – PAMin Ann Selin ja JHL:n Päivi Niemi-Laine vaativat sukupuolivaikutusten arviointia

Hallituksen aikeet muuttaa työsopimuslakia ja heikentää yksilöperusteista irtisanomissuojaa iskee pahiten naisvaltaisiin aloihin. Liittojohtajien mielestä suunnitelma uhkaa tasa-arvoa ja lisää sukupuolten välistä eriarvoisuutta työmarkkinoilla.

Hallituksen tarkoituksena on muuttaa työsopimuslakia niin, että työntekijän irtisanominen on nykyistä vapaampaa alle 20 työntekijää työllistävissä yrityksissä. Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin ja Julkisten ja hyvinvointialojen ammattiliitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine tyrmäävät esityksen.

– Hallituksen olisi pitänyt arvioida esityksen vaikutuksia eri sukupuolille, liittopuheenjohtajat vaativat.

– Toteutuessaan laki vaientaa naiset työpaikoilla. Henkilöperusteisen irtisanomiskynnyksen höllentäminen lisää pelkoa ja asettaa työntekijät eriarvoiseen asemaan sukupuolen ja työpaikan koon mukaan. Naisten asema työmarkkinoilla on jo nyt heikompi kuin miesten ja uhka on, että kuilu syvenee entisestään, puheenjohtajat toteavat.

PAMin ja JHL:n puheenjohtajat ovat vakuuttuneita siitä, että hallituksen perustelut muutostarpeille ovat tuulesta temmattuja. Tutkittua tietoa siitä, että nykyiset säädökset vaikeuttaisivat työllistämisen kynnystä ei ole olemassa.

– Irtisanomislaki on jälleen kerran osoitus puutteellisesta lainsäädäntötyön valmistelusta, johon Sipilän hallituksen aikana on totuttu. Kaiken lisäksi tämäkin työntekijöihin kohdistuva heikennys osuu ensimmäisenä naisvaltaisille aloille, PAMin Ann Selin toteaa.

Hallituksen esitys kohdistuu erityisesti palvelualojen ja julkisen sektorin työntekijöihin siksi, että näillä aloilla ei juurikaan ole työehtosopimuksissa irtisanomissuojaa koskevia määräyksiä. Aloilla työskentelevästä työvoimasta naisia on lähes 70 prosenttia.

– Jos laki tulee voimaan, miesvaltaisten alojen työntekijät ovat turvassa irtisanomissuojaan liittyviltä heikennyksiltä ainakin seuraaviin työehtosopimusneuvotteluihin saakka. Naisvaltaiset alat kuten julkinen sektori ja palvelualat kokevat työsuhdeturvan heikennykset välittömästi, toteaa JHL:n Päivi Niemi-Laine.

Puheenjohtajat muistuttavat, että työelämän tasa-arvon edistämiseksi tarvitaan tekoja, jotka kaventavat palkkaeroja, mutta myös edistävät yhteiskunnallisia rakenteita kuten perhevapaita niin, että naiset pystyvät osallistumaan paremmin työelämään.

Lisätietoja:

- puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, JHL, p. 040 702 4772

- puheenjohtaja Ann Selin, PAM, p. 0500 750 405

JHL:n edustajisto: Luottamus palautettava työmarkkinoille15.11.2018 13:04Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n edustajisto pitää tärkeänä, että maan hallitus vahvistaa luottamusta työmarkkinajärjestöjen kanssa valmistelemalla keskeiset työelämän lait ja muutokset kolmikantaisesti. Työmarkkinaosapuolten laajaa osaamista tulee hyödyntää myös seuraavan hallitusohjelman strategisten päämäärien valmistelussa. Suomalaisen yhteiskunnan kehittäminen on perustunut keskinäiseen luottamukseen eikä tätä luottamusta ole varaa horjuttaa enää yhtään enempää. Suomella ei ole varaa menettää kolmikantaa. Aidolla kolmikantaisella valmistelulla on ollut keskeinen rooli luottamuksen rakentamisessa, ristiriitojen sovittamisessa käytännön politiikaksi sekä pitkäjänteisen, yli hallituskausien kantavienyhteiskunnallista tasa-arvoa lisäävien uudistusten tekemisessä. Edustajisto toivoo, että tuleva hallitus ymmärtää nykyistä paremmin kolmikannan merkityksen hyvän lainsäädäntövalmistelun, jatkuvuuden ja yhteiskuntarauhan takaajana. Nykyhallituksen aikana kolmikannan asema on oll

JHL kräver att uppsägningslagens motiveringar bereds som trepartssamarbete, vi är inte ännu i mål26.10.2018 17:15Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL kräver att uppsägningslagens detaljerade motiveringar bereds som trepartssamarbete. Dessutom ska de osakliga uppsägningsgrunder som nämns i 7 kapitlet 2 § i arbetsavtalslagen förbli oförändrade. Annars föreligger fara att uppsägningsskyddets nivå fastställts först i konflikter som behandlas i domstol.