Hallituksen korkovähennysesitys jäämässä torsoksi: Ei taltuta verovälttelyä

Hallitus on menettämässä mahdollisuuden puuttua tehokkaasti korkomenojen paisutteluun, jolla siirretään voittoja Suomesta alhaisen verotuksen maihin. Korkojen vähennysoikeuden rajaamista koskevan esityksen lausuntokierros päättyy tänään.

”Ministeriön lähtökohta on aivan oikea: aggressiivisen verosuunnittelun torjunta ja yritystoiminnan edellytyksiä tukeva verotus eivät ole vastakkaisia tavoitteita. Verovälttely vääristää markkinoita ja lisää eriarvoisuutta niin Suomessa kuin globaalisti. Nyt esitetty malli jättää kuitenkin mahdollisuuden korkoverosuunnitteluun jatkossakin”, sanoo Kepan vero- ja yritysvastuuasiantuntija Lyydia Kilpi. Esimerkiksi sähkönsiirtoyhtiöt Caruna ja Elenia ovat pienentäneet verotettavaa tulostaan korkokikkailulla.

Korkovähennysoikeuden rajaaminen on osa EU:n veronkierron vastaisen direktiivin toimeenpanoa. Direktiivi asettaa löyhän vähimmäistason aggressiivisen verosuunnittelun torjumiselle EU-maissa. Jäsenmaat hyväksyivät sen yksimielisesti kesällä 2016 vain viiden kuukauden käsittelyn jälkeen. Nopean etenemisen hintana oli heikko lopputulos, jonka myös EU:n veroparatiisit, kuten Luxemburg ja Hollanti, pystyivät hyväksymään.

Direktiivin puitteissa jäsenmaat voivat antaa yritysten vähentää verotuksessa korkomenoja summan, joka vastaa jopa kolmeakymmentä prosenttia oikaistusta elinkeinotoiminnan tuloksesta. Teollisuusmaiden yhteistyöjärjestö OECD:n veropohjien rapautumista ja voitonsiirtoa torjuva BEPS-hanke suosittelee rajan asettamista 10-30 prosenttiin. Valtiovarainministeriön Suomeen esittämä 25 prosentin raja on tämän haarukan yläpäässä ja perusteettoman korkea suhteutettuna Suomen korkotasoon.

Viime syksynä Paratiisin paperit -kohun ollessa kiivaimmillaan valtiovarainministeri Petteri Orpo totesi eduskunnalle, että ”veroparatiisit on tuhottava”. Tämä edellyttää, että voittojen siirtäminen veroparatiiseihin saadaan kuriin. Korkoverosuunnittelua tehokkaasti rajoittava lainsäädäntö on tässä avainasemassa.

”Suomi menettää vuosittain jopa yli miljardi euroa aggressiivisen verosuunnittelun takia. Suomen etu on torjua verovälttelyä mahdollisimman tehokkaasti. Samalla veroparatiisitalouden kitkeminen on osa  globaalia vastuutamme ja rakentaa kestävämpää kansainvälistä taloutta”, sanoo Lyydia Kilpi.

Kepan lausunto valtiovarainministeriölle:https://www.kepa.fi/tiedostot/kepan-lausunto-vm-korkovahennysrajoitus_0.pdf.

Lyydia Kilpi, asiantuntija, vero-oikeudenmukaisuus, Kepa ry lyydia.kilpi@kepa.fi p. 050 317 6738

Uutuuskirja kertoo suomalaisjärjestöjen työstä sodan ja konfliktien keskellä5.6.2018 13:13Kutsu

TIEDOTE/MEDIAKUTSU julkistamistilaisuuteen 11.6. kello 16.30 Kaisa-talon Kirja & Kahvi (Vuorikatu 7). Miten tehdä töitä ja rakentaa rauhaa maailman haastavimmissa maissa ja kaikkein hankalimmissa olosuhteissa? Esimerkiksi Somaliassa, Syyriassa ja Afganistanissa tilanne vaikuttaa loputtomalta sodan ja inhimillisen kärsimyksen kierteeltä. Tänään ilmestyvä uutuuskirja Rauhaa rakentamassa valaisee, kuinka suomalaiset kansalaisjärjestöt tekevät pitkäjänteistä työtä rauhan puolesta sotien runtelemissa maissa.

Maailma kylässä -festivaali tuo ilmaiskonsertteja, dokumentteja ja keskusteluja globaaleista kehityskysymyksistä Helsingin keskustaan ensi viikonloppuna21.5.2018 08:00Tiedote

Maailma kylässä -festivaali tuo ilmaiskonsertteja, keskusteluja, dokumentteja, lastenohjelmaa, katutaidetta ja kirjallisuutta Kaisaniemen puistoon ja Rautatientorille ensi viikonloppuna 26.-27.5. yli sadan ohjelmanumeron verran. Lukuisien ilmaiskonserttien ohella festivaali on myös ajankohtaisten keskusteluiden foorumi sekä maailman keittiöitä esittelevä ruokafestivaali. Festivaalin vuoden 2018 teema on Agenda 2030 – Kestävä kehitys ja alueellinen painopiste Afrikka.