Hallituksen päätökset 14.12: HYKS-sairaanhoitoalueen johtajaksi dosentti Matti Holi

HUS hankkii Terhokodin palveluita yhdessä Helsingin, Espoon ja Vantaan kanssa. Ympäristöohjelma 2021–24 korostaa kestävää kehitystä ja viitoittaa tietä kohti hiilineutraaliutta.

Matti Holi valittiin HYKS-johtajaksi

Hallitus valitsi dosentti Matti Holin HYKS-sairaanhoitoalueen johtajaksi 18.1.2021 alkaen. Holi toimii tällä hetkellä HUS Psykiatrian toimialajohtajana ja hänellä katsottiin olevan hakijoista monipuolisin kokemus vahvana linja- ja divisioonajohtajana. Holin osaamisessa painottuvat hyvät vuorovaikutus- ja johtamistaidot sekä tuloksekas strateginen ja käytännön johtamistoiminta.

Toimitusjohtaja Juha Tuominen, yhteydenotto: kaarina.heikinheimo(at)hus.fi

Terhokodin sopimus optioineen viisi vuotta

HUS päätti osaltaan hankkia Terho-säätiöltä vaativan erityistason saattohoitopalveluja kolmen vuoden sopimuskaudelle ja mahdolliselle kahden vuoden optiokaudelle. Palvelusopimuksessa ovat HUSin lisäksi mukana myös Helsinki, Espoo ja Vantaa. Sopimuksen vuosihinta on 2 499 000 euroa, josta HUSin osuus on 2 152 000 euroa. Hankinnan ennakoitu kustannus HUSille koko viiden vuoden sopimus- ja optiokaudella on yhteensä 10 760 000 euroa. Sopimus koskee Terhokodin 17-paikkaista vuodeosastohoitoa, josta sopimuksen sisältyy 14 paikkaa, HUSin osuuden ollessa 11,5 paikkaa.

Terhokodin sopimusneuvotteluissa saavutettu ratkaisu 4.11.2020

Toimialajohtaja Johanna Mattson, johanna.mattson(at)hus.fi
Hallintojohtaja Lauri Tanner, lauri.tanner(at)hus.fi

HUS pyrkii hiilineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä

Hallitus hyväksyi ympäristöohjelman vuosille 2021–24. Ohjelmassa painottuu HUSin päivitetyn ympäristöpolitiikan mukainen tavoite olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Kerromme ympäristöohjelman tarkemmasta sisällöstä erillisellä tiedotteella.

Hallintojohtaja Lauri Tanner, lauri.tanner(at)hus.fi
Ympäristöhallinnon päällikkö Mirja Virta, mirja.virta(at)hus.fi

Pöytäkirja ja kaikki päätökset

Tidsbokningen på nätet för coronavaccinationerna har öppnats för invånarna i Nyland26.1.2021 08:11:36 EETTiedote

Tidsbokningstjänsten för coronavirusvaccinationer har öppnats på adressen coronavaccinbokning.fi. Tjänsten är gemensam för kommunerna i Nyland. Tidsbokningen fungerar enligt självbetjäningsprincipen. Vaccinationstid kan förutom via nätet också bokas per telefon. Tidsbokningstjänsten produceras av HUS. Nylands tidsbokningstjänst för coronavaccinationer består av infosidan coronavaccinbokning.fi som beskriver tjänsten och hänvisar de invånare och hälso- och sjukvårdspersonal som står i tur att vaccineras till en stark identifiering, efter att de godkänt användarvillkoren. Man loggar in i tjänsten med sina bankkoder eller ett mobilcertifikat. En screening- och förhandsinformationsblankett fylls sedan i för att säkerställa att personen tillhör den grupp som vid ifrågavarande tidpunkt vaccineras. Därefter går man till den egentliga tidsbokningen. I samma tidsbokningstjänst bokar kommunernas hälso- och sjukvårdspersonal en tid för kundens räkning via exempelvis telefontjänsten. Inledningsvis

Koronarokotusten nettiajanvaraus on avattu Uudenmaan asukkaille26.1.2021 08:11:24 EETTiedote

Uudenmaan kuntien yhteinen itsepalveluperiaatteella toimiva koronarokotusten ajanvaraus on avattu osoitteessa koronarokotusaika.fi. Nettiajanvarauksen lisäksi rokotusajan voi varata kunnista puhelimitse. Ajanvarauspalvelun on tuottanut HUS. Uudenmaan koronarokotusajanvarauspalvelu koostuu koronarokotusaika.fi -infosivustosta, jossa kerrotaan palvelusta ja ohjataan rokotusvuorossa olevat asukkaat ja sote-ammattilaiset käyttöehtojen hyväksymisen jälkeen vahvaan tunnistautumiseen. Palvelun tunnistaudutaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tämän jälkeen täytetään seulonta- ja esitietolomake, jolla varmistetaan, että henkilö kuuluu kyseisellä hetkellä rokotettavien ryhmään. Tämän jälkeen siirrytään varsinaiseen ajanvarauksen. Samassa ajanvarauspalvelussa kuntien sote-ammattilaiset varaavat ajan asiakkaan puolesta esimerkiksi puhelinpalvelussa. Alkuvaiheessa voi varata ajan ensimmäisen rokoteannoksen antamiseen. Ajanvaraus toisen rokoteannoksen antamiseen varataan ensimmäisen rokotu

Vastoin MOT-ohjelman näkemystä, HUSissa pidetään vastuullisena ja laillisena tehtyä korkean ja nopean kapasiteetin koronatestauksen suorahankintaa25.1.2021 15:44:27 EETTiedote

Suorahankinnat ovat hankintalain mukaisia, jos ne ovat välttämättömiä ja kiireellisiä. HUSissa koronavirusepidemian torjumiseksi tehdyt hankinnat ovat Suomen koronatestausstrategian mukaisia kiireellisiä toimenpiteitä yleisvaarallisen tartuntataudin torjumiseksi. Ihmettelemme YLEn asennetta kriittiseksi muuttuneessa epidemiatilanteessa.