Hallituksen päätökset 24.8: HUS jatkaa investointeja koronavirustestien analyysikapasiteettia nostaviin laitteistoihin

HUSin hallitus päätti uudesta 15,5 miljoonan euron laiteinvestoinnista, jolla testauskapasiteettia on mahdollista nostaa noin 3000 tutkimuksella vuorokaudessa. HUS hakee kasvavalle koronavirusanalytiikalle myös toimitiloja.

HUSin hallitus päätti ylimääräisessä kokouksessaan tänään 24.8.2020 jälleen uudesta 15,5 miljoonan laiteinvestoinnista. Hankittavalla kymmenen laitteen Mobidiagin Amplidiag Easy -kokonaisuudella testauskapasiteettia on mahdollista nostaa noin 3000 tutkimuksella vuorokaudessa.

Hankinta tehdään kiireellisyyden vuoksi suorahankintana.

HUS kertoi 19.8. 5,6 miljoonan euron laiteinvestoinnista pika-analytiikkaan.

Investointien avulla HUS nostaa tutkimuskapasiteettiaan STM:n päivitettyä testaustavoitetta vastaavaksi siten, että jatkossa HUS Diagnostiikkakeskuksessa analysoidaan yli 8000 näytettä vuorokaudessa. Laitteistojen toimitusajat huomioiden uuteen maksimitasoon on mahdollista päästä aikaisintaan lokakuun puolivälissä.

Koronavirusanalytiikan nopeasti kasvavat tarpeet aiheuttavat myös tilamuutoksia. Uusi kapasiteetti ei mahdu nykyisiin HUSLABin tiloihin Meilahteen, vaan niitä varten hankitaan uudet laboratoriotilat, joihin tuleva koronavirusdiagnostiikka keskitetään.

HUS edellyttää testauskustannusten täysimääräistä korvaamista

STM on 24.8. kirjallisesti vahvistanut, että valtio tulee korvaamaan sairaanhoitopiireille ja kunnille koronavirusepidemiaan liittyvän testauskapasiteetin lisäämisestä aiheutuvat kustannukset talousarviomenettelyn kautta. HUS korostaa edelleen, että se edellyttää aiemmin annetun lupauksen mukaisesti kustannusten täysimääräistä korvaamista sisältäen investointien lisäksi myös muut testauksen kulut.

Lisätietoja:

Diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen