Hallituksen päätökset 25.11.: HUSin strategia, vuoden 2020 talousarvio sekä 2020-2022 taloussuunnitelma valmiit valtuustoon

HUSin toiminnot laajenevat vuonna 2020 erikoissairaanhoidon erityisvastuualueella. Apotin laajamittainen käyttöönotto rasittaa vuoden 2020 taloutta.

Strategiset päämäärät ohjaavat taloussuunnittelua

Hallitus käsitteli kokouksessaan HUS-kuntayhtymän vuoden 2020 talousarviota ja taloussuunnitelmaa vuosille 2020-2022. Edellisen kerran hallitus käsitteli asiaa kokouksessaan 4.11. Strategian uudistamisella tavoitellaan parempaa kilpailukykyä, toiminnan tuottavuutta, palvelujen vaikuttavuutta ja asiakaslähtöisyyttä. Samalla voidaan hillitä jäsenkuntien erikoissairaanhoidon kustannusten kasvua.

Valtuusto hyväksyy vuosittain sitovat tulostavoitteet, jotka luovat strategian toteuttamisen puitteet. Hallituksen esitys vuoden 2020 tilikauden tulostavoitteeksi on 40 miljoonaa euroa alijäämäinen. Sitovat nettokulut ovat esityksessä enintään 1 837 miljoona euroa ja investoinnit enintään 240 miljoonaa euroa. Pitkäaikaisen lainakannan määrä on vuoden 2020 lopussa enintään 662,22 miljoonaa euroa.

Vuoden 2020 tulostavoitteeseen vaikuttavat sekä HUSin toiminnan laajeneminen että Apotti potilas- ja toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto. HUSille siirtyy vuonna 2020 useita uusia toimintoja: Eksoten kuvantamis- ja laboratoriotoiminnot, Kymsoten logistiikka ja hankinta sekä Porvoon ja Loviisan kotisairaanhoito. Nämä toiminnot kasvattavat HUSin toimintatuottoja ensi vuonna noin 32 miljoonaa euroa.

Apotin käyttöönotto laajenee vuoden 2020 aikana koko HUSin alueelle ja tästä syntyvä kertaluonteinen kustannusarvio on 20,2 miljoonaa euroa. Apotin käyttöönoton ja tuotantokäytön kokonaiskuluarvio vuonna 2020 on kaikkiaan 84,7 miljoonaa euroa. Myös hankinta-, logistiikka-, talous- ja henkilöstöprosessien ohjaukseen käytettävä Harppi-toiminnanohjausjärjestelmä siirretään vuoden 2020 aikana pilvipalveluun.

Investointien painopisteet ovat ensi vuodesta eteenpäin Jorvin ja Hyvinkään sairaaloiden uudistamisohjelmissa, uuden silmäsairaalan rakentamisessa sekä Meilahden vanhojen sairaalarakennusten peruskorjauksissa.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Juha Tuominen, juha.a.tuominen(at)hus.fi, investointijohtaja Anne Priha, anne.priha(at)hus.fi

Esitys vuoden 2019 sitovien tavoitteiden muuttamisesta

Hallitus käsitteli kuntalain määräysten mukaisesti kuntayhtymän vuoden 2019 sitovat taloustavoitteet. Sen mukaisesti hallitus päätti esityksessään valtuustolle vahvistaa HUS-kuntayhtymän vuoden 2019 sitovien nettokulujen määräksi 1 796,9 miljoonaa euroa eli 95 miljoonaa euroa talousarviota suurempina. Tilikauden alijäämä on 35,9 miljoonaa euroa, joka on 15,9 miljoonaa euroa enemmän kuin talousarviossa. Vuoden 2019 investointien enimmäismääräksi vahvistettiin 213,0 milj. euroa. Valtuusto päättää talousarviosta kokouksessaan 12.12.2019.

Arvoina yhdenvertaisuus, edelläkävijyys ja kohtaaminen

Hallitus ehdottaa valtuustolle HUSin uuden strategian hyväksymistä vuosille 2020-2024. Strategian valmistelu aloitettiin keväällä ja sitä on valmisteltu osallistavasti kaikissa HUSin keskeisissä sisäisissä ja ulkoisissa sidosryhmissä. Strategiatyössä ovat olleet mukana henkilöstön lisäksi HUSin toimielimet ja jäsenkunnat, erva-alueen sairaanhoitopiirit, Helsingin yliopisto, OLKAn potilasjärjestöt sekä muut yhteistyötahot.

Valmistelun aikana HUSin arvoiksi ovat kiteytyneet yhdenvertaisuus, edelläkävijyys ja kohtaaminen. Kuntayhtymän visiona on toimia terveydenhuollon suunnannäyttäjänä. Tavoitteidensa täyttämiseksi HUSin lupauksena on antaa joka päivä, jokaiselle potilaalle, yhä parempaa hoitoa.

Strategian ytimessä on viisi päämäärää, joissa HUS tulee onnistua:

• Tuotamme potilaillemme mitatusti parasta hoitoa ja palvelua
  • Olemme paras yhteisö oppia, tutkia ja tehdä merkityksellistä työtä
  • Tuotamme terveyttä tehokkaasti ja vaikuttavasti
  • Kannamme vastuumme yhteiseksi hyväksi
  • Toteutamme asiakaslähtöisen digitaalisen muutoksen

Strategiaa käsitelty hallituksessa edellisen kerran 7.10.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Juha Tuominen, juha.a.tuominen(at)hus.fi, kehittämisjohtaja Visa Honkanen, visa.honkanen(at)hus.fi

HUS myy FinnHEMSin osakkeet valtiolle

Sosiaali- ja terveysministeriö on ehdottanut, että lääkärihelikopteritoiminnasta Suomessa vastaava FinnHEMS Oy siirtyisi valtion omistukseen. Nykyisin sen omistavat yliopistolliset sairaanhoitopiirit tasaosuuksin. HUSin hallitus päätti, että omistus voidaan luovuttaa valtiolle, mikäli kaikki omistajat luovuttavat osuutensa valtiolle samoin sopimusehdoin.

Lisätietoja: Hallintojohtaja Lauri Tanner, lauri.tanner(at)hus.fi

Pöytäkirja ja kaikki päätökset

HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa yli puoli miljoonaa potilasta. HUSissa työskentelee 25 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.