Hallituksen päätökset 30.11: Vuoden 2021 talousarvio ja taloussuunnitelma seuraaville vuosille valmiit valtuustoon

Hallitus teki kaksi isoa hankintapäätöstä, yhteissummaltaan lähes 50 miljoonaa euroa.

Tiukka taloustilanne näkyy vuoden 2021 talousarviossa

Hallitus hyväksyi kokouksessaan HUS-kuntayhtymän vuoden 2021 talousarvion ja taloussuunnitelman vuosille 2021–2023. Talousarvioehdotuksen lähtökohtana on HUSin strategia vuosille 2020–2024 sekä jo aiemmin vahvistetut vuoden 2021 viisi strategista tavoitetta:

• Potilaita hoidetaan tehokkaasti mobiili-, etä- ja digihoitopoluilla
  • Laadukas johtaminen ja osaamisen jatkuvuus varmistetaan
  • Asiakaskokemusta mitataan ja kehitetään palautteen pohjalta
    kaikkialla HUSissa
  • Asiakkaita hoidetaan yhtenäisesti ja integroiduilla poluilla yhdessä
    perusterveydenhuollon kanssa
  • Tuottavuusohjelman toteutumista ja vaikutuksia seurataan kattavasti

Talousarvioehdotuksessa on otettu huomioon toiminnalliset ja työnjaolliset muutokset, väestönkasvu sekä tuottavuustavoite.

Valtuusto hyväksyy vuosittain sitovat tulostavoitteet, jotka luovat strategian toteuttamisen puitteet. Hallituksen esitys vuoden 2021 tilikauden tulostavoitteeksi on nollatulos. Sitovat nettokulut ovat esityksessä enintään 1 912,6 miljoona euroa ja investoinnit enintään 291 miljoonaa euroa. Pitkäaikaisen lainakannan määrä on vuoden 2021 lopussa enintään 854 miljoonaa euroa.

Asiakasmaksujen osalta hallitus päätti kokouksessaan 17.8., että HUSin somatiikassa perittäviä asiakasmaksuja, mukaan lukien yhteispäivystykset, korotetaan hoitajakäyntejä ja etävastaanottoja lukuun ottamatta.

Koronavirusepidemian aikaansaama hoidon siirtymä aiheuttaa noin 64 miljoonan euron kulusiirtymän vuodelta 2020 vuodelle 2021. Lisäksi kuntayhtymän taloutta rasittaa kattamattomista alijäämistä johtuva rahoitusvaje. Rahoitusvaje on arviolta noin 55 miljoonaa euroa, mikäli valtio kattaa koronavirusepidemiasta aiheutuvat ylimääräiset kustannukset vuoden 2020 osalta. Alijäämän kattamissuunnitelma ja sen periaatteet vuosille 2021–2023 vahvistettiin talousarvion ja toimintasuunnitelman mukaisesti.

Investointeihin sisältyy kaksi merkittävää yli 10 miljoonan euron hanketta. Naistenklinikan A-osan peruskorjaus toteutetaan enimmäishintaan 32,0 miljoonaa euroa. Perustettavan Laakson yhteissairaalan kiinteistöosakeyhtiön omaan pääomaan sijoitetaan vuosina 2021–2024 yhteensä enintään 16 miljoonaa euroa.

Talousarvioon sisältyy myös erillismäärärahoja, joista suurimpana HUSin oma tutkimusmääräraha 16 miljoonaa euroa. Myös strategisten projektien tukihankkeet on huomioitu talousarviossa.

Edellinen talousarvion- ja suunnitelman hallituskäsittely 16.11.

Lisätietoja:
Talousjohtaja Jari Finnilä, jari.finnila(at)hus.fi

Isoja hankintapäätöksiä HUS Tietohallinnolle ja HUS Diagnostiikkakeskukselle

HUS kilpailutti 28.8.2020 julkaistulla hankintailmoituksella EU-kynnysarvon ylittävän hankintamenettelyn "Microsoft-tuotteiden ja -palveluiden jälleenmyynti sekä siihen liittyvät jälleenmyyjän palvelut".

Hallitus päätti tarjousvertailun perusteella valita Crayon Oy:n Microsoft-tuotteiden ja -palveluiden jälleenmyynnin toimittajaksi. Sopimuksen vuosiarvo on ensimmäisenä sopimusvuonna noin 17 520 000 euroa ja toisena sopimusvuonna noin 21 024 000 euroa. Sopimuksen täytäntöönpano tehdään vuosittaisen hyväksytyn talousarvion antamissa rajoissa ja sopimus mahdollistaa myös kolme optiovuotta HUSin niin halutessa.

HUS käynnisti 28.9.2020 julkaistulla hankintailmoituksella hankintamenettelyn “Chlamydia trachomatis (Ct), Neisseria gonorrhoeae (Ng) ja suuren riskin HPV (hrHPV) –nukleiinihaponosoitustestit ja laitteistot käyttökorvausperiaatteella HUS Diagnostiikkakeskuksen Virologian ja immunologian laboratorioon Meilahteen sekä nestesytologian kokonaisuus käyttökorvausperiaatteella HUS Diagnostiikkakeskuksen patologian laboratorioon”.

Hallitus päätti tarjousvertailun perusteella hankkia molemmat hankinnan kohteena olevat kokonaisuudet Immuno Diagnostic Oy:ltä. Hankinnan arvo on yhteensä 10 750 100 euroa ja sopimuskauden kesto neljä vuotta.

Lisätietoja:
Asiakaspalvelujohtaja Pekka Lampinen, pekka.lampinen(at)hus.fi