HALLITUKSEN TYÖLLISYYSTAVOITTEEN SAAVUTTAMINEN EDELLYTTÄNEE KIKY KAKKOSTA

Antti Rinteen hallituksen työllisyystavoitteen saavuttaminen edellyttäisi uutta kilpailukykysopimusta, Kiky kakkosta, käy ilmi EVA Analyysista Keinot kateissa. Kiky kakkonen hillitsisi Suomen vientiteollisuuden palkkakustannusten kasvun kilpailijamaita pienemmäksi tuottavuuskehitys huomioiden. Hallitusohjelman keskeinen talouspoliittinen tavoite on 75 prosentin työllisyysaste.

Työllisyysasteet (15-64-vuotiaat) Pohjoismaissa ja Saksassa 2018, %. EU on EU-maat keskimäärin. Lähde: Eurostat

Työllisyystoimenpiteistä hallituksella on käytettävissään Kiky kakkosen lisäksi muun muassa eläkeputken kiristäminen ja työtulovähennyksen kasvattaminen sekä lukuisia muita työllisyysvaikutuksiltaan vähäisempiä toimenpiteitä. Kaikkiin työllisyystoimenpiteisiin liittyy kuitenkin joku ongelma. Ne ovat joko kalliita, vaikuttavuudeltaan vähäisiä tai niistä on vaikeaa päästä yhteisymmärrykseen. Esimerkiksi vaikuttavuudeltaan tehokkainta Kiky kakkosta eivät halua työntekijät, eivätkä työnantajat.

Konkreettiset keinot, joilla työllisyystavoite olisi mahdollista saavuttaa, puuttuvat hallitusohjelmasta. Hallitus siirtää vastuun työllisyystavoitteen saavuttamisesta kolmikantaiseen valmisteluun työmarkkinajärjestöille.

Mittavista menonlisäyksistä huolimatta Rinteen hallitus pyrkii myös saavuttamaan julkisen talouden tasapainon vaalikauden loppuun mennessä. Se ei onnistu ilman työllisyysastetavoitteen saavuttamista. On myös mahdollista, että investointipakettiin on ujutettu pysyväluonteisia kulutusmenoja.

Rinteen hallituksen ohjelman vero-ohjelma on vaisu, mutta menoja lisätään tuntuvasti. Taloustilanteeseen nähden finanssipolitiikka on turhan elvyttävää. Menonlisäykset olisi parempi säästää matalasuhdanteeseen.

”Elinkeinoelämä saa hallitusohjelmasta laihat eväät. Yksityisten investointien ja yrittämisen kannustimet sivuutetaan ohjelmassa. Hallitusohjelman perusteella Rinteen hallitus on heikosti valmistautunut suhdanteen kääntymiseen ja jättää kestävyysvajeen hoitamisen tuleville sukupolville”, toteaa Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn johtaja Emilia Kullas.

Aki Kangasharju, Emilia Kullas, Ilkka Haavisto, Heini Larros, Sami Metelinen: Keinot kateissa -EVA Analyysi 6.6. kello 6.00 osoitteessa www.eva.fi

EVAn johtaja Emilia Kullas. Kuva: EVA / Matti Rajala.

SUOMALAISILLA LAAJA VALMIUS PAIKALLISEEN SOPIMISEEN3.12.2019 06:00:00 EETTiedote

Suomalaiset sopisivat palkkojen korotuksista mieluummin työpaikoilla kuin liittokohtaisissa neuvotteluissa tai tupon kaltaisissa keskitetyissä palkkaratkaisuissa, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. Suomalaisista 48 prosenttia haluaa, että palkankorotukset määräytyvät paikallisella tasolla, 31 prosenttia liittotasolla ja 14 prosenttia keskitetyissä tupon kaltaisissa ratkaisuissa.

ASUNTOJA TYÖN PERÄSSÄ MUUTTAVILLE – EI SOSIAALISTA ASUNTOTUOTANTOA, VAAN KAAVOITUS, INFRASTRUKTUURI-INVESTOINNIT JA RAKENNUSMARKKINAT AVAINASEMASSA16.10.2019 08:30:00 EESTTiedote

Vain rakentamisen lisääminen on kestävä tapa varmistaa, että työssäkäyville on tarjolla asuntoja riittävän edullisesti, käy ilmi ekonomisti Roger Wessmanin kirjoittamasta EVA Analyysista Asuntoja ahkerille. Rakentamisen lisäämisessä avainasemassa ovat kaavoitus, infrastruktuuri-investoinnit ja toimivat rakennusmarkkinat.