Hallitus sai joululahjaksi työllisyystavoitteiden täyttymisen – mutta joulu on kohta ohi ja työ jatkuu, muistuttaa Keskuskauppakamarin johtava ekonomisti

Keskuskauppakamarin johtava ekonomisti Mauri Kotamäki muistuttaa, että suhdannetilanteeseen nähden Suomen yli 7 prosentin työttömyysaste viestii työmarkkinoiden ongelmista.

Mauri Kotamäki. Kuva: Roni Rekomaa.

Tänään uutisoitiin, että hallituksen tavoittelema 72 prosentin työllisyysaste on saavutettu marraskuussa. Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan työllisiä oli marraskuussa 2 458 000. Työllisyyden trendi eli kausitasoitettu luku on noin 2 473 000.

Keskuskauppakamarin Mauri Kotamäki onnittelee hallitusta saavutetusta tavoitteesta, mutta muistuttaa, että työn tulee jatkua entistä määrätietoisemmin.

Kotamäen mukaan työllisyysasteen tavoite tulisi olla lähellä Suomen pohjoismaisia verrokkeja, jopa 80 prosenttia. Syntyvyyden laskiessa ja vanhusväestön osuuden kasvaessa kestävyysvajeen umpeen kurominen ei muutoin tule onnistumaan.

”Keskuskauppakamarin puheenjohtajatentissä 11.12. kaikki neljän suurimman puolueen puheenjohtajat linjasivat seuraavan hallituksen tavoittelevan 75 prosentin työllisyyttä. Tämä on hyvä tavoite, mutta pitkällä aikavälillä kestävyysvajeen umpeen kurominen edellyttää kunnianhimoisempaa tasoa”, Kotamäki sanoo.

Hänen mukaansa seuraavan hallituksen mahdollinen tavoite 75 prosentin työllisyysasteesta tarkoittaisi noin 100 000 lisätyöllistä verrattuna nykytasoon.

”Seuraavat 100 000 työllistä on entistä vaikeampi saavuttaa. Siihen tarvitaan useita työmarkkinoita uudistavia toimia, kuten esimerkiksi sosiaaliturvajärjestelmän kokonaisuudistusta, työperäistä maahanmuuttoa sekä kotouttamisen tehostamista ja paikallisen sopimisen lisäämistä”, Kotamäki sanoo.

Kotamäki huomauttaa, että työttömyysaste vuonna 2018 jää edelleen korkealle tasolle, eli noin 7,5 prosenttiin.

”Suhdannetilanteeseen nähden työttömyysaste on edelleen korkea ja viestii Suomen työmarkkinoiden ongelmista. Hyvä uutinen siis on, että tulevallakin hallituksella uudistamisen kohteita työmarkkinoilla riittää”, Kotamäki summaa.

Mauri Kotamäki. Kuva: Roni Rekomaa.

Kiinteistöalalle valmistui 257 uutta laillistettua välittäjää13.6.2019 09:00:00 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin järjestämän välittäjäkokeen läpäisi tänä keväänä 236 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 21 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). Välittäjäkokeiden osallistujamäärät ovat pysyneet edelleen korkeina. Vuonna 2016 voimaan tullut laki edellyttää vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä kokeen osoittamaa ammatillista pätevyyttä.

Finnvera ja Kauppakamari: Vientiyritysten tyypillinen luottotappio 30 000 euroa - Luottotappiot yhä viennin jarruna5.6.2019 09:01:00 EESTTiedote

Rahoitusosaamisen puutteet ja luottotappiot jarruttavat yhä Suomen viennin ja vientiyritysten kasvua. Vientiyritysten kärsimä luottotappio on tyypillisesti keskimäärin 30 000 euroa. Tämä käy ilmi Finnveran, Keskuskauppakamarin ja Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n teettämästä vientikaupan rahoitusbarometristä. Koetut luottotappiot ovat varsin suuria suhteessa keskimääräisen vientikaupan kokoon, joka on valtaosalla yrityksistä alle 100 000 euroa. Hyvä uutinen on, että jo lähes kolmanneksella vientiyrityksistä on kirjallinen luottopolitiikka, joka määrittelee rajat luottoriskien ottamiselle kaupankäynnissä.