Hallitusohjelman asuntopolitiikka: paljon hyvää ja mahdollisesti yksi raju isku rakennusalan työllisyydelle

Rinteen hallitusohjelman asuntopoliittinen osio sisältää paljon hyviä tavoitteita. Yksityisten vuokranantajien merkittävää panosta tarvitaan, jotta tavoitteet voidaan saavuttaa. Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva löytää hallitusohjelmasta paljon hyvää ja yhden suuren kysymysmerkin.

Hyvät kohdat:

1. Pääomatuloverotus ei kiristy

”Pääomatuloverotuksen kiristymisen ja vuokrasääntelyn estäminen on koko vuokraustoiminnan kannattavuuden ja toimivien asuntomarkkinoiden a ja o. Verotuksen pitäminen sellaisena, että investoinnit ovat mahdollisia, on elinehto asuntotuotannolle, kansankapitalismille ja toimiville vuokra-asuntomarkkinoille”, Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva painottaa.

2. Ei vuokrasääntelyä

On erinomaisen tärkeää, että vuokrasääntely jäi hallitusohjelmasta poisvaikka sitä vasemmiston vaaliohjelmissa väläyteltiinkin. Ekonomistipiireissä tavataan sanoa, että vuokrasääntely on tehokas tapa tuhota kaupunkiAlan itsesääntely toimii tässä suhteessa hyvin ja on positiivista, että hallitusohjelmassa siihen myös luotetaan, Koro-Kanerva huomauttaa.

3. Kahdeksan vuoden pitkäjänteinen asuntopoliittinen ohjelma

Asuntopolitiikan pitkäjänteisyys on erittäin hyvä tavoite. Tärkeää on, että yksityisten toimijoiden rooli asuntomarkkinoilla tunnistetaan ja sitä tuetaan pitkäjänteisesti”, Koro-Kanerva sanoo.

4. Ratkaisuja ilmastonmuutokseen

”Olemme iloisia, että energiatehokkuuteen ja uusiin energiaratkaisuihin haetaan uusia näkökulmia. Rakennetun ympäristön rooli on keskeinen ilmastonmuutoksen torjumisessa ja se vaatii myös valtiolta täsmätoimia”, Koro-Kanerva tuulettaa.

5. Asunnottomuuden poistaminen

”Asunnottomuus on yhteiskunnan isoimpia haasteita. On selvää, että asunnottomuuden vähentäminen ei onnistu ilman, että hyödynnetään myös yksityisissä vuokranantajissa oleva potentiaali. Tarvitsemme entistä tiiviimpää yhteistyötä julkisten toimijoiden, yksityisten vuokranantajien ja kolmannen sektorin välille sekä uusia malleja välivuokraukseeja yhteistyöhön. Myös verotuksen keinoin voimme saada lisää yksityisiä vuokranantajia ja asuntoja asunnottomuustyöhön”, alleviivaa Koro-Kanerva.

Suuri kysymysmerkki:

Hallitusohjelman kirjaus: ”Selvitetään mahdollisuutta uudistaa asuntosijoittamisen verotusta siten, että laissa rajoitetaan oikeutta vähentää yhtiölainan lyhennyksen osuus vuokratuotosta”.

”Kirjaus on harmillisen epäselvä ja aiheuttanut paljon epätietoisuutta. Käytännössä toteuttaminen tarkoittaisi poikkeuksia verolakeihin, epäselvempää ja epäreilumpaa verotusta ja asuntotuotannon hidastumista, mikä tarkoittaisi asumisen hinnan ja vuokrien selvää nousua”, Koro-Kanerva suomii.

”Toteuttaminen olisi raju isku rakennusalan työllisyydelle, mikä on ristiriidassa kunnianhimoisten työllisyystavoitteiden kanssa. Kotitalouksien velkaantumisen ehkäisyyn on parempiakin keinoja, kuten taloyhtiölainojen lainaosuuden rajaaminen ja lyhennysvapaiden sääntely. Olen luottavainen, että selvityksissä tunnistetaan nämä”, huomauttaa Koro-Kanerva.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Yksityiset vuokranantajat entistä paremmin mukaan asunnottomuustyöhön17.10.2019 10:08:42 EESTTiedote

Asunnottomien yötä vietetään jälleen 17.10.2019. Suomessa on vuodesta 2002 alkaen vietetty YK:n kansainvälistä päivää köyhyyden poistamiseksi Asunnottomien yön merkeissä. Uudessa hallitusohjelmassa tavoitellaan asunnottomuuden poistamista kahdessa vaalikaudessa eli kahdeksassa vuodessa. Jotta tavoite toteutuu, on tärkeää ottaa myös yksityiset vuokranantajat entistä vahvemmin mukaan asunnottomuustyöhön.

Suomen suurin yksityisten vuokranantajien tapahtuma kokoaa 1100 vuokranantajaa Helsinkiin lauantaina 5.10. - ”Kiristyvä sääntely tarjoaisi kultaisen oksan kansainvälisille sijoittajille”4.10.2019 16:50:07 EESTTiedote

Suomen suurin yksityisten vuokranantajien tapahtuma kokoaa 1100 vuokranantajaa Helsingin Messukeskukseen lauantaina 5.10. Tapahtumassa luodaan katsaus Suomen talouteen ja asuntomarkkinoihin yksityisten asuntosijoittajien ja vuokranantajien silmin. Tapahtumassa vietetään tänä vuonna myös Suomen Vuokranantajien 20-vuotisjuhlia. Vuokranantajia huolettaa, että ehdotetut kiristykset asuntolainoitukseen tarjoaisivat pelitilaa kansainvälisille sijoittajille.

Ehkäistäänkö kotitalouksien ylivelkaantumista vai vaikeutetaanko perheiden kodin hankintaa?1.10.2019 13:27:07 EESTTiedote

Valtiovarainministeriön kotitalouksien velkaantumista pohtinut työryhmä jätti tänään raporttinsa. Raportissa esitetään runsaasti keinoja kotitalouksien velkaantumisen ehkäisyyn. Raportissa ehdotetaan muun muassa tulosidonnaista lainakattoa asuntolainoille, asuntolainojen enimmäispituuden rajaamista 25 vuoteen ja taloyhtiölainoihin uutta sääntelyä. Toteutuessaan ehdotukset vaikeuttaisivat asuntolainan saamista ja asunnon ostamista. Muutokset osuisivat rankimmin ensimmäistä omaa kotia hankkiviin tai asuntosijoittamista aloittaviin ihmisiin.

Hoitokulujen jatkuva nousu nakertaa yksityisten vuokranantajien kannattavuutta17.9.2019 14:00:00 EESTTiedote

Kiinteistöliitto julkaisi perusteellisesti tehdyn vuosittaisen Indeksitalo-selvityksen, jossa on vertailtu kuntakohtaisia kiinteistökustannuksia ja niiden kehitystä. Selvityksessä on eritelty muun muassa kaukolämmön, vesihuollon ja kiinteistöveron muodostamia kustannuksia. Indeksitalo-vertailussa kustannukset ovat nousseet keskimäärin 2,6 prosenttia vuodessa. Kustannusten nousu on ollut huomattavaa erityisesti Helsingissä ja Espoossa.