Hallitusohjelman asuntopolitiikka: paljon hyvää ja mahdollisesti yksi raju isku rakennusalan työllisyydelle

Rinteen hallitusohjelman asuntopoliittinen osio sisältää paljon hyviä tavoitteita. Yksityisten vuokranantajien merkittävää panosta tarvitaan, jotta tavoitteet voidaan saavuttaa. Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva löytää hallitusohjelmasta paljon hyvää ja yhden suuren kysymysmerkin.

Hyvät kohdat:

1. Pääomatuloverotus ei kiristy

”Pääomatuloverotuksen kiristymisen ja vuokrasääntelyn estäminen on koko vuokraustoiminnan kannattavuuden ja toimivien asuntomarkkinoiden a ja o. Verotuksen pitäminen sellaisena, että investoinnit ovat mahdollisia, on elinehto asuntotuotannolle, kansankapitalismille ja toimiville vuokra-asuntomarkkinoille”, Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva painottaa.

2. Ei vuokrasääntelyä

On erinomaisen tärkeää, että vuokrasääntely jäi hallitusohjelmasta poisvaikka sitä vasemmiston vaaliohjelmissa väläyteltiinkin. Ekonomistipiireissä tavataan sanoa, että vuokrasääntely on tehokas tapa tuhota kaupunkiAlan itsesääntely toimii tässä suhteessa hyvin ja on positiivista, että hallitusohjelmassa siihen myös luotetaan, Koro-Kanerva huomauttaa.

3. Kahdeksan vuoden pitkäjänteinen asuntopoliittinen ohjelma

Asuntopolitiikan pitkäjänteisyys on erittäin hyvä tavoite. Tärkeää on, että yksityisten toimijoiden rooli asuntomarkkinoilla tunnistetaan ja sitä tuetaan pitkäjänteisesti”, Koro-Kanerva sanoo.

4. Ratkaisuja ilmastonmuutokseen

”Olemme iloisia, että energiatehokkuuteen ja uusiin energiaratkaisuihin haetaan uusia näkökulmia. Rakennetun ympäristön rooli on keskeinen ilmastonmuutoksen torjumisessa ja se vaatii myös valtiolta täsmätoimia”, Koro-Kanerva tuulettaa.

5. Asunnottomuuden poistaminen

”Asunnottomuus on yhteiskunnan isoimpia haasteita. On selvää, että asunnottomuuden vähentäminen ei onnistu ilman, että hyödynnetään myös yksityisissä vuokranantajissa oleva potentiaali. Tarvitsemme entistä tiiviimpää yhteistyötä julkisten toimijoiden, yksityisten vuokranantajien ja kolmannen sektorin välille sekä uusia malleja välivuokraukseeja yhteistyöhön. Myös verotuksen keinoin voimme saada lisää yksityisiä vuokranantajia ja asuntoja asunnottomuustyöhön”, alleviivaa Koro-Kanerva.

Suuri kysymysmerkki:

Hallitusohjelman kirjaus: ”Selvitetään mahdollisuutta uudistaa asuntosijoittamisen verotusta siten, että laissa rajoitetaan oikeutta vähentää yhtiölainan lyhennyksen osuus vuokratuotosta”.

”Kirjaus on harmillisen epäselvä ja aiheuttanut paljon epätietoisuutta. Käytännössä toteuttaminen tarkoittaisi poikkeuksia verolakeihin, epäselvempää ja epäreilumpaa verotusta ja asuntotuotannon hidastumista, mikä tarkoittaisi asumisen hinnan ja vuokrien selvää nousua”, Koro-Kanerva suomii.

”Toteuttaminen olisi raju isku rakennusalan työllisyydelle, mikä on ristiriidassa kunnianhimoisten työllisyystavoitteiden kanssa. Kotitalouksien velkaantumisen ehkäisyyn on parempiakin keinoja, kuten taloyhtiölainojen lainaosuuden rajaaminen ja lyhennysvapaiden sääntely. Olen luottavainen, että selvityksissä tunnistetaan nämä”, huomauttaa Koro-Kanerva.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Asuntosijoittamisen alueelliset erot kasvavat: Katso Suomen kaupunkien rankinglista asuntosijoittajan näkökulmasta17.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat ry on julkaissut yhdessä Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) kanssa vuosittaisen ennusteen asuntosijoittamisen tulevista tuotoista. Ennusteen mukaan pitkän aikavälin vuokratuotto pysyy edelleen tasaisena, mutta alueelliset erot kasvavat erityisesti asuntojen arvon kehityksessä. Kaupunkirankingissa parhaat vuokratuotot löytyvät pienemmistä yliopistokaupungeista.

Vuokranantaja: muista sopia etukäteen vuokra-asunnossa käymisestä10.7.2019 08:30:00 EESTUutinen

Julkisuuteen nousee välillä kertomuksia vuokranantajan yllätyskäynneistä vuokralaisen kotiin. Vuokranantajalla on oikeus päästä vuokra-asuntoon asunnon kunnon valvomiseksi ja tarkistamiseksi sekä asunnon esittelemiseksi uusille vuokralais- tai ostajakandidaateille. Käynnistä tulee kuitenkin aina sopia vuokralaisen kanssa. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Niklas Nygren neuvoo, miten asunnossa käynnit hoidetaan tyylikkäästi.

Vinkit vuokranantajalle: Miten löydät sopivan vuokralaisen?3.7.2019 08:00:00 EESTUutinen

Kesällä asuntomarkkinat ja vuokraussesonki ovat kuumimmillaan. Moni vuokralainen etsii uutta kotia ja vuokranantaja luotettavaa vuokralaista omistamaansa asuntoon. Panostamalla vuokralaisen valintaan vuokranantaja pystyy ehkäisemään monia vuokraukseen liittyviä riskejä. Palkintona huolellisesta valinnasta on usein pitkäaikainen ja luotettava vuokrasuhde. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Magda El Agoz kokosi vinkit onnistuneeseen vuokralaisen valintaan.

Oletko vuokraamassa omakotitaloa? Vältä karikot huolellisella sopimuksella13.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Harkitsetko omakotitalosi vuokraamista kesäloman ajaksi tai pidemmäksi aikaa? Omakotitalon vuokraukseen sovelletaan samoja pelisääntöjä kuin muidenkin asuinhuoneistojen vuokraukseen. Moni vuokranantaja kuitenkin arkailee omakotitalon vuokrausta, koska pelkää talon huoltotoimien jäävän tekemättä ja pihanhoidon rempalleen. Suomen Vuokranantajat ry:n lakimies Tiia Tukiainen kokosi omakotitalon vuokrausta harkitseville vinkit siitä, mitä omakotitalon vuokrauksessa tulisi erityisesti ottaa huomioon.