Hallitusohjelman kultajyvä vauhdittaa hienosti avointa ja joustavaa oppimista Suomen korkeakouluissa!

Antti Rinteen hallituksen ohjelmaan on kirjattu, että korkeakoulujärjestelmää kehitetään “oppijan ja jatkuvan oppimisen alustaksi”. Suomen korkeakoulu -alustamaisesta mallista lähes kaksi vuotta sitten esityksen tehneet Suomen Ekonomit, Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ja Suomen ylioppilaskuntien liitto iloitsevat erinomaisesta kirjauksesta.
Oheinen kuva kertoo Suomen korkeakoulu -alustamaisen mallin etuja eri tilanteissa olevien oppijoiden ja korkeakoulujen näkökulmasta

“Haluamme lämpimästi kiittää hallitusohjelman neuvottelijoita avoimen ja joustavan oppimisen eteen tehdystä merkittävästä linjauksesta”, iloitsee Suomen Ekonomien koulutuspolitiikan asiantuntija Suvi Eriksson.

“Moni ei ehkä pidä kirjausta ensisilmäykseltä tärkeänä, mutta haluan korostaa, että nyt on poliittinen tahto edetä kohti sellaista korkeakoulujärjestelmää, jossa oppijat elämän eri vaiheissa voivat opiskella joustavasti opintoja kaikkien Suomen korkeakoulujen tarjonnasta. Kirjauksen myötä hallitus sitoutuu viemään eteenpäin oppimista, joka ei pysähdy organisaatiorajoihin tai maantieteellisiin rajoitteisiin”, hehkuttaa Eriksson.

“Koulutusjärjestelmään kohdistuu nyt aikamoisia paineita, kun samaan aikaan halutaan kasvattaa korkeakouluissa suoritettavien perustutkintojen määrää ja toisaalta taas meidän kaikkien pitää kehittää osaamistamme työuran aikana. Teknologinen kehitys ja yhteiskunnalliset muutokset haastavat osaamistamme, mutta tarjoavat samalla mahdollisuuksia aivan uusiin oppimisen tapoihin. On hienoa, että hallitusohjelma on tältä osin kunnianhimoinen“, kiittelee myös Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen erityisasiantuntija Piritta Jokelainen.

“Näemme tässä paljon etuja korkeakouluopiskelijoille ja myös korkeakouluopiskelua vielä harkitseville nuorille. Tällä hetkellä yli korkeakoulurajojen opiskelu on kyllä mahdollista, mutta usein käytännön haasteet tekevät siitä liian jäykkää ja vaivalloista. Hallitusohjelman kirjauksen myötä olemme luottavaisia sen suhteen, että korkeakoulutusta viedään eteenpäin entistä enemmän oppimisen ja oppijan näkökulmasta niin, että jokainen voi rakentaa itselleen kiinnostavia osaamispolkuja koko elämänsä ajan”, täydentääkoulutuspolitiikan asiantuntija Jani Kykkänen Suomen ylioppilaskuntien liitosta.

Hallitusohjelmakirjauksen mukaan avoimuuden ja joustavuuden linja tulee näkymään myös korkeakoulutuksen rahoitusperusteissa sekä tietojärjestelmien suunnittelussa. Ohjelma tarjoaa siis myös konkretiaa, mutta jättää silti vielä monia käytännön etenemisaskelia auki. Varsin avoimeksi jää sekin, miten korkeakoulutuksen määrärahat riittävät suhteessa suuriin tavoitteisiin, esimerkiksi digitaalisten oppimismahdollisuuksien lisäämiseksi. Toisaalta verkostomaista ja oppimiskeskeistä toimintatapaa on harjoiteltu viime vuosina useissa hyviin tuloksiin yltäneissä hankkeissa, kuten tekniikan verkostoyliopisto FITech, ammattikorkeakoulujen eAMK ja kauppatieteiden LITO.

“Hankkeista voimme oppia paljon, jotta onnistumme luomaan avoimuudesta ja joustavuudesta pysyvän toimintamallin. Me olemme käytettävissä kaikkeen mahdolliseen sparrailuun ja ajatustenvaihtoon tavoitteen jatkovalmistelussa”, Suomen korkeakoulu -ehdotuksen takana oleva niin sanottu ”alustajengi” toteaa.

Alustajengi antaa mielellään lisätietoja ja jatkaa keskustelua:

Suvi Eriksson
Suomen Ekonomit
Twitterissä @SuviEriksson

Piritta Jokelainen
Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut
Puh. 050 3208969
Twitterissä @PirittaJ

Jani Kykkänen
Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Twitterissä @janiky87

Kuvat

Suomen Ekonomit – Finlands Ekonomer ry Olemme yli 50 000 vaikuttajan yhteisö, kauppatieteellisen yliopistotutkinnon suorittaneiden sekä alan opiskelijoiden palvelu- ja etujärjestö. Olemme Akavan neljänneksi suurin jäsenjärjestö, liittomme muodostavat 25 ekonomiyhteisöä ja 13 opiskelijayhteisöä. Teemme vaikuttamistyötä hyvän työelämän ja kestävän yhteiskunnan puolesta. Autamme jäseniämme luomaan merkityksellisen elämän ja tavoittelemaan unelmiaan vapauttamaan todellisen potentiaalinsa.