HALLITUSOHJELMAN PUOLIVÄLITARKASTELUSSA ON HUOMIOITAVA HEIKOIMMAT

Eläkkeensaajien Keskusliiton hallitus lähetti kokouksensa aluksi 9.3. terveisensä maan hallitukselle: Hallituksen kovat säästöpäätökset niittävät juuri sitä satoa, josta mm. Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry oli huolissaan jo hallitusohjelman luettuaan. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n Sosiaalipolitiikan tutkimusyksikkö on arvioinut valtion talousarvion muutosten vaikutuksia 6.3.2017 julkaistussa raportissa. Tulokset ovat maamme vähävaraisten kannalta suorastaan henkeä ahdistavia.

Kun poikkeuksellisen matalan inflaation vuoksi hallitusohjelmassa sovittu perusturvan indeksijäädytys vuoteen 2019 saakka ei näyttänyt tuottavan tavoiteltuja säästöjä, päätti hallitus vuoden 2017 talousarviossaan alentaa kansaneläkeindeksiä 0,85 prosenttia. Myös asumistukien hyväksyttävien enimmäisasumiskustannusten tarkistukset jätettiin tekemättä jo toisena vuonna peräkkäin.

Kansaneläkeindeksin jäädytykset ja leikkaukset, palvelumaksujen järkyttävän suuret korotukset parin viime vuoden aikana sekä erilaisten Kelan lähinnä sairastamiseen liittyvien tukien leikkaamiset ovat kiristäneet täysin kohtuuttomasti juuri kaikkein heikoimmassa asemassa olevien eläkkeensaajien taloudellista asemaa.

Vuonna 2015 eli THL:n selvityksen mukaan perusturvan varassa maassamme 507 000 henkilöä. Kokonaan perusturvan varassa eläviä oli maassamme noin 243 000 henkilöä. Edellisestä vuodesta heidän määränsä oli kasvanut viidellä prosentilla. Vuodesta 2011 kokonaan perusturvan varassa elävien määrä on kasvanut Suomessa kertakaikkisen huikeat 27 prosenttia.

Takuueläkeläisten käytettävissä olevat tulot asumiskustannusten jälkeen laskivat 3-5 prosenttia vuodesta 2016. Yli 65-vuotiaista kokonaan perusturvan varassa vuonna 2015 olevista 67 prosenttia oli naisia.

Eläkkeensaajien Keskusliitto vaatii, että hallituksen on hallituskautensa puolivälitarkastelussa 24.-25. huhtikuuta tehtävä päätöksiä myös kaikkein heikoimmassa asemassa olevien eläkkeensaajien ahdingon helpottamiseksi. Kansaneläkkeisiin suunnitelluista tulevista indeksijäädytyksistä on nyt ehdottomasti luovuttava.

Hädässä olevien eläkkeensaajiemme tilannetta pitää nyt lopultakin lähteä ratkomaan kansaneläkkeen tasoa reilusti korottamalla. Nyt suunniteltu takuueläkkeen 8 euron korotus vuonna 2018 ei todellakaan ole riittävä tässä tilanteessa. Tasokorotukset tulee ohjata kansaneläkkeeseen takuueläkkeen sijaan. Se helpottaisi myös niiden pientä työeläkettä saavien taloudellista tilannetta, joille on eläkkeensä päälle myös kansaneläkettä maksussa. Heitä oli vuoden 2015 lopussa maassamme reilut 540 000 henkeä.

puheenjohtaja Matti Hellsten, 0400 501 983

toiminnanjohtaja Timo Kokko, 050 441 3830

MIKÄ ON EKL? Eläkkeensaajien Keskusliitto on noin 80 000 jäsenellään maan toiseksi suurin eläkeläisjärjestö, joka elää aktiivisesti mukana eläkkeensaajan arjessa. Edunvalvontatyötä on tehty jo yli 50 vuotta. Sadat EKL:n paikallisyhdistykset tarjoavat työelämän jälkeen Sinullekin mielenkiintoista toimintaa, uusia harrastuksia ja tuttavuuksia.