Hallitusohjelman ravinteiden kierrätyksen kokeiluohjelmaan haetaan kolmea teemahanketta

Pääministeri Marinin hallitusohjelmassa on asetettu tavoitteeksi lisätä ravinteiden kierrätystä ja biokaasun tuotantoa ja käyttöä. Ravinteiden kierrätykseen ja biokaasun tuotannon edistämiseen liittyen Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus avaa hankehaun kolmelle erilliselle hankkeelle: Maatalouden ravinteet ja energia käyttöön -, Turkislannan ravinteiden kierrätys - sekä Tulevaisuuden maanviljelijät -hanke. Haku on auki 24.2.2021 – 31.3.2021.

Maatalouden ravinteet ja energia käyttöön

Hankkeen tehtävänä on viestiä aktiivisesti maatalouden ravinteiden ja biokaasuenergian tuotannosta ja käytöstä. Hankkeessa opastetaan yrityksiä käytettävissä olevista rahoitusmekanismeista, teknologisista ratkaisuista sekä auttaa hankesuunnitelmien kehittämisessä. Lisäksi tehtävänä on verkostoida alan toimijoita ja tuottaa materiaalia uuden ajatus- ja toimintatavan edistämiseksi.

Turkislannan ravinteiden kierrätys

Tavoitteena on edistää turkiseläinten lannan ravinteiden tehokasta hyötykäyttöä etsimällä ratkaisuja turkistuotannon lannan isoihin ravinnekeskittymiin liittyviin ongelmiin. Hankkeessa edellytetään, että ratkaisuja ravinteiden hallinta- ja kierrätyshaasteisiin etsitään tiiviissä yhteistyössä alan toimijoiden kanssa.

Tulevaisuuden maanviljelijät

Tavoitteena on edistää luonnonvara-alan oppilaitosten yhteistyötä opetuksen kehittämiseksi ja oppimateriaalin tuottamiseksi, lisätä tietoja ja taitoa ravinteiden kierrätyksestä, kestävistä energiaratkaisuista, kiertotaloudesta sekä ilmastonmuutoksen hillinnästä ja siihen sopeutumisesta.

Hakeminen

Hankkeiden hakuilmoitus löytyy Ravinteiden kierrätyksen kokeiluohjelma 2020-2022:n verkkosivuilta: https://www.ely-keskus.fi/ravinteiden-kierratyksen-kokeiluohjelma-2020

Ilmoituksessa on kuvattu tarkemmin hankkeiden tehtävät, hakemusten valintakriteerit sekä muut hakemiseen liittyvät asiat.

Haku tehdään tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnan hakemuslomakkeella (ely30B1_fi 05/2020). Hakemuslomake (TKI Hakulomake) on saatavilla osoitteessa:

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus:
Kehittämisasiantuntija Anja Norja puh. 0295 027 587 anja.norja@ely-keskus.fi
Kehittämispäällikkö Hanna Mäkimantila puh. 0295 027 701 hanna.makimantila@ely-keskus.fi
Maa- ja metsätalousministeriö:
Neuvotteleva virkamies Marja-Liisa Tapio-Biström, puh. 050-382 5748,
marja-liisa.tapio-bistrom@mmm.fi

Finansiering som utlysts från Finlands program för hållbar tillväxt ges till tio utvecklingsprojekt. Projekten understöder tillväxt och internationalisering av vattenkompetens genom att stärka partnerskap och helhetsutbud som har nyhetsvärde och kommersiell potential också internationellt.

Kommun- och Organisation -Helmi specialunderstöd kan ansökas i september-oktober29.6.2022 11:35:25 EEST | Tiedote

Specialunderstödet för konkreta restaurerings-, iståndsättnings- och vårdåtgärder, som för-bättrar Helmi-livsmiljöers tillstånd, är avsett för kommuner och organisationer. Ansökningsti-den pågår under perioden 15.9-31.10.2022. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (NTM-centralen) beviljar det riksomfattande understödet. Enligt miljöministeriets omdöme kommer nya ansökningstillfällen att ordnas ända fram till år 2030.