Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt: Ei lukukausimaksuille - myös kansainvälisiä opiskelijoita koskevista maksuista on luovuttava!

Vesa Vihriälän johtama selvitysryhmä ehdottaa raportissaan lukukausimaksuja kaikille opiskelijoille. Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt tyrmäävät ehdotuksen. Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt vaativat myös, että nykyisistä EU- ja ETA-alueiden ulkopuolelta tulevia opiskelijoita koskevista lukukausimaksuista luovutaan.

Kannanotto, vapaa julkaistavaksi heti.

“Maksuton koulutus on tärkeä osa hyvinvointivaltiota ja se on ollut osaltaan tekemässä Suomesta sellaista yhteiskuntaa, missä kenestä tahansa voi tulla mitä tahansa. Tätä menestystarinaa ei pidä romuttaa vaan on keskityttävä hyvinvointivaltion pitkäjänteiseen kehittämiseen. Ehdotukset lukukausimaksuista on laitettava samantien ö-mappiin”, hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt linjaavat.

“Suomen väestö ikääntyy ja on selvää, että hyvinvointivaltion tulevaisuuden turvaamiseksi tarvitaan osaajia kaikkialta maailmasta. Uusien lukukausimaksujen sijaan hallituksen pitäisi ryhtyä määrätietoisesti edistämään kansainvälistymistä ja poistaa nyt EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tulevilta opiskelijoilta lukukausimaksut. Korkeakouluministeri Hanna Kososen (kesk.) olisi korkea aika aloittaa tämän valmistelu”, hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt päättävät.

Lisätietoja:

Mikkel Näkkäläjärvi, Demarinuorten puheenjohtaja

+358 40 0765002, mikkel.nakkalajarvi@demarinuoret.fi

Heidi Miettinen, Demariopiskelijoiden puheenjohtaja

+358 45 1129299, heidi.miettinen@sonk.fi

Hanna Markkanen, Keskustanuorten puheenjohtaja

+358 50 3846820, hanna.markkanen@keskustanuoret.fi

Miriam Putula, Keskustaopiskelijoiden puheenjohtaja

+358 50 3897260, miriam.putula@keskustaopiskelijat.fi

Frida Sigfrids, RKP-nuorten puheenjohtaja

+358 40 5910874, frida.sigfrids@su.fi

Ville Berglund, Liberaalit opiskelijat (LSK)

+358 40 730 1110, ville.berglund@su.fi

Amanda Pasanen, +358 40 9611330, amanda.pasanen@vihreatnuoret.fi

Brigita Krasniqi, +358 45 1312554, brigita.krasniqi@vihreatnuoret.fi

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton tasa-arvoiset puheenjohtajat

Liban Sheikh, Vasemmistonuorten puheenjohtaja

+358 50 5019721, liban@vasemmistonuoret.fi

Anna Lemström, Vasemmisto-opiskelijoiden puheenjohtaja

+358 45 6397273, puheenjohtaja@vasemmisto-opiskelijat.fi

Demarinuoret: Unkari on erotettava EU:sta!2.4.2020 08:57:19 EESTTiedote

Euroopan unionin tuomioistuin antaa tänään ratkaisunsa siitä, rikkoivatko Puola, Unkari ja Tshekki EU-lainsäädäntöä. Aiemmin tällä viikolla saimme lukea murheellisia uutisia siitä, että Unkarin hallitus ja pääministeri Orbán keskittävät valtaa itselleen. Parlamentin päätöksellä Unkarista tuli yhdessä hetkessä käytännössä diktatuuri. Unkarin hallitus ajaa myös lakia, jolla maan kunnat otetaan hallituksen kontrolliin. Demarinuoret vaatii toimien aloittamista Unkarin EU-jäsenyyden jäädyttämiseksi ja Unkarin EU-tukien lakkauttamiseksi.