HalpaHalli investoi aurinkoenergiaan

HalpaHalli jatkaa investointejaan uusiin aurinkovoimaloihin. Uusimpana kohteena on ketjun Lapuan myymälä, missä aurinkopaneelien asennus alkoi elokuun lopulla. Samoihin aikoihin aurinkopaneelit asennetaan myös keväällä avatun Kalajoen HalpaHallin katolle.

Lapualla käynnistyivät elokuun lopulla Solarigon toimittamien aurinkopaneelien asennustyöt. Kuva: Solarigo Oy.

- Aurinkovoimalat ovat ympäristöystävällinen tapa tuottaa energiaa, ja tällä tavalla voimme lisäksi hyödyntää kiinteistöjen kattopinta-alaa, kertoo Kokkolan Halpa-Halli Oy:n varatoimitusjohtaja Ari Isohella.

Hänen mukaansa aurinkoenergian hyödyntäminen huomioidaan uusien myymälöiden suunnittelussa, minkä lisäksi yhtiö selvittää kohde kerrallaan nykyisten myymälöiden soveltuvuuden aurinkosähkön tuottamiseen.

Kauppaketjun ensimmäinen aurinkovoimala otettiin käyttöön Muuramessa kaksi vuotta sitten syksyllä 2016. Sen jälkeen järjestelmät on asennettu Närpiön ja Saarijärven HalpaHalleihin sekä Kokkolassa sijaitsevaan logistiikkakeskukseen.

Logistiikkakeskuksen voimala on teholtaan suurin, 397 kilowattia. Aurinkopaneeleita voimalassa on yhteensä 1 512 kappaletta ja paneeliston pinta-ala on hieman yli 5 500 neliötä. Lapuan aurinkovoimalan teho on 173 kilowattia ja Kalajoen 236 kilowattia.

- Logistiikkakeskuksessa vuotuisesta sähkönkulutuksesta noin 15 prosenttia katetaan aurinkoenergialla. Uudet myymäläkiinteistöt ovat entistä energiatehokkaampia, ja kun niiden energiankulutuksesta reilut 10 prosenttia voidaan tuottaa aurinkovoimaloilla, investoiminen uusiutuvaan aurinkovoimaan on hyvin motivoivaa, Isohella toteaa.

Energiatehokkaat myymälät osana ympäristövastuuta

Sen lisäksi että HalpaHalli investoi aurinkovoimaloihin, Ari Isohella kertoo HalpaHallin kehittäneen jo pitkään myymälöidensä energiatehokkuutta.

Uusimmissa myymälöissä on lattialämmitys sekä lämmön talteenottojärjestelmä. Ilmanvaihdon lämmön talteenottojärjestelmää hyödynnetään muun muassa lattialämmityksen tarpeisiin, ja kesäisin kylmäkaivoista pumpataan kylmää kiinteistöjen jäähdytykseen.

Kylmäkalusteet ovat ovellisia, mikä parantaa energiatehokkuutta ja tekee asioinnista miellyttävämpää. Kaikissa uusissa kylmälaitteissa on siirrytty ympäristösyistä hiilidioksidia käyttävään järjestelmään perinteisten kylmäaineita käyttävien ratkaisujen sijasta.

- Myymälöiden sähkönkulutusta pienentää osaltaan siirtyminen led-valaistukseen. Tärkeässä roolissa ovat myös kiinteistöautomaatio sekä energiankulutuksen jatkuva seuranta myymäläkohtaisesti, Isohella toteaa.

Ari Isohella
varatoimitusjohtaja
ari.isohella@halpahalli.fi

HalpaHallin toimitusjohtaja Janne Ylinen ei lisäisi sääntelyä - "HalpaHallin asettama ikäraja energiajuomien ostajille toimii mainiosti"17.9.2018 09:38Tiedote

TIEDOTE 17.09.2018. Kokkolan HalpaHalli Oy:n toimitusjohtajan Janne Ylisen mielestä lasten energiajuomien kulutusta suitsimaan ei tarvita uutta lainsäädäntöä. HalpaHalli päätti jo keväällä 2013, että ketjun kaikissa lähes 40 myymälässä energiajuomia myydään ainoastaan 16 vuotta täyttäneille. Kokemukset myyntirajoituksesta ovat erittäin positiiviset.