HalpaHalli otti käyttöön hiilineutraalit kiertokassit

HalpaHallin asiakkaat voivat nyt pakata ostoksensa ympäristöystävällisiin kiertokasseihin. Kauppaketjun myymälöissä lokakuussa käyttöön otetut hiilineutraalit perusostoskassit on valmistettu 90-prosenttisesti kotitalouksilta ja teollisuudelta kerätystä kierrätysmuovista.

HalpaHallin hiilineutraalit perusostoskassit on valmistettu 90-prosenttisesti kotitalouksilta ja teollisuudelta kerätystä kierrätysmuovista. Kuva: Kokkolan HalpaHalli

- HalpaHalli sitoutui jo aikaisemmin Ympäristöministeriön ja Kaupan liiton solmimaan Green deal-sopimukseen, jonka tarkoituksena on vähentää muovikassien kulutusta. Kiertokassit ovat jälleen yksi uusi tapa vähentää ympäristövaikutusta, kertoo Kokkolan Halpa-Halli Oy:n varatoimitusjohtaja Ari Isohella.

Kodeissa kiertokassia voidaan käyttää uudelleen monin eri tavoin. Muovikasseja ei kannata polttaa energiaksi, koska niiden kierrättäminen on aina kannattavampaa. Lopuksi kassin voi hyödyntää roskapussina, mikä vähentää erillisten roskapussien tarvetta. Rinki Oy:n ekopisteisiin palautetut kiertokassit käytetään uusien kiertokassien raaka-aineena.

Ympäristövastuu osana kehittämistä

HalpaHalli on kehittänyt toimintaansa pitkäjänteisesti ympäristöä säästäväksi.

Yhtiö on muun muassa luopunut tuonnissaan kumipyöräliikenteestä siirtymällä konttikuljetuksiin, jotka saapuvat laivoilla suoraan logistiikkakeskuksen läheisyyteen Kokkolan satamaan. Omaa kuljetuskalustoa hankittaessa yhtenä tärkeänä kriteerinä on ajoneuvojen päästöarvojen minimointi, minkä lisäksi kuljettajat koulutetaan taloudelliseen ajotapaan.

Yksi tärkeä osa HalpaHallin ympäristövastuuta ovat ketjun uudet myymälät, joissa korostuu energiatehokkuus.

- Ovelliset kylmäkalusteet toimivat hiilidioksidilla, ja myymälöiden valaistuksessa käytetään led-lamppuja. Lämmön talteenottojärjestelmän ja maahan porattujen kaivojärjestelmien ansiosta jäähdyttämisessä ja lämmittämisessä hyödynnetään kylmäkalusteista syntyvää hukkalämpöä, Isohella luettelee esimerkkejä.

Mahdollisuudet hyödyntää aurinkoenergiaa selvitetään jokaisen myymäläinvestoinnin kohdalla. Tällä hetkellä HalpaHallilla on 10 aurinkovoimalaa, joiden vuosituotanto on yhteensä noin 1 600 megawattituntia. Yhtiön seuraava aurinkovoimala valmistuu keväällä 2020 avattavan Vaasan uuden HalpaHallin yhteyteen.

HalpaHallin kesäkampanja tuotti lähes 27 000 euroa vähävaraisten perheiden lapsille30.9.2019 13:00:00 EESTTiedote

HalpaHallin 50-vuotisjuhlavuoden hyväntekeväisyyskampanja käynnistyi vauhdikkaasti, sillä kesään ajoittunut kampanjan ensimmäinen vaihe tuotti yhteensä 26 881 euroa. Yhdessä Pelastakaa Lapset ry:n kanssa toteutettava kampanja kerää varoja kotimaahan vähävaraisissa perheissä asuvien ja syrjäytymisvaarassa olevien lasten koulunkäynnin ja harrastusmahdollisuuksien tukemiseen.