HalpaHallissa ahkeroi 350 kesätyöntekijää

HalpaHalli tarjoaa tänä kesänä vastuullista ja monipuolista tekemistä kaupan alan ja asiakaspalvelun parissa 350 kesätyöntekijälle. "Esimiestyössä korostamme perehdyttämistä ja jatkuvaa palautetta, koska haluamme, että kesän päätteeksi voimme iloita 350:sta onnistuneesta kesätyökokemuksesta", sanoo Kokkolan HalpaHallin henkilöstöjohtaja Janne Syri.
Henkilöstöjohtaja Janne Syri seuraa taustalla, kun Josefiina Karjula (oik.) ja Saara Vähäaho käyvät läpi kassatyön yksityiskohtia. Kuva: Kokkolan HalpaHalli

Janne Syrin mukaan vakituinen henkilöstö voi viettää lomaansa levollisin mielin innokkaiden ja sitoutuneiden kesätyöntekijöiden ansiosta. Suurin osa kesätyöntekijöistä työskentelee HalpaHallin myymälöissä ja logistiikkakeskuksessa Kokkolassa.

Saara Vähäaho ja Josefiina Karjula ovat kesän töissä Kokkolan myymälässä. Molemmat nuoret tutustuivat HalpaHalliin työpaikkana ensimmäisen kerran jo työharjoittelijoina.

- Kesätyö HalpaHallissa on tosi mielenkiintoista, koska saamme tehdä monipuolisesti erilaisia asioita. Kassan lisäksi työskentelemme myymälän eri osastoilla, ja koko ajan meidän pitää tietenkin huolehtia siitä, että asiakkaat ovat tyytyväisiä ja saavat haluamansa palvelun, Vähäaho ja Karjula kertovat.

Korjaava palaute auttaa oppimaan uutta

Työsuhteen alkajaisiksi nuoret allekirjoittivat kirjallisen työsopimuksen, jossa työnkuvan lisäksi käytiin läpi muun muassa palkkaus ja viikkotuntien määrä. Käytännön työntekoa auttaa heidän mukaansa hyvä perehdytys ja positiivinen työyhteisö.

- Uusien asioiden omaksumista helpotti, ettei kaikkea käyty läpi heti yhdellä kertaa. Kahvihuoneessa kesätyöntekijät eivät tunne itseään ulkopuolisiksi, ja jos jotain asiaa ei tiedä, ei ole sellaista tunnetta, etteikö uskaltaisi kysyä.

Erityisen tärkeänä nuoret pitävät palautetta, sekä kannustavaa että korjaavaa. Oppimista auttaa sekin, että vastuuta on annettu sopivasti lisää kokemuksen karttuessa.

Vähäahon ja Karjulan mielestä työsuhteen päätyttyä järjestettävä lähtöhaastattelu olisi hyvä ajatus. Lähtöhaastattelussa työntekijä saisi palautteen työstään, mutta sen lisäksi työntekijä voisi antaa palautetta työnantajalleen. Se helpottaisi esimiehiä ymmärtämään tämän päivän nuoria työntekijöitä.

Aikuisiän työelämää ajatellen kesätöillä on heidän mukaansa iso merkitys, koska onnistuneet kokemukset edellisistä työtehtävistä helpottavat uusien töiden vastaanottamista.

Hyvän esimiehen tunnistaa Saara Vähäahon ja Josefiina Karjulan mukaan seuraavista tunnusmerkeistä:

- Hoitaa perehdyttämisen huolellisesti.

- Huomioi työntekijät tasapuolisesti ja arvostaa heitä.

- Kommunikoi kesätyöntekijöiden kanssa samalla tavalla kuin vakituisten kanssa.

- Helposti lähestyttävä, rento.

- Puuttuu asioihin ja hoitaa esimiehelle kuuluvat tehtävät.

Janne Syri,
henkilöstöjohtaja
janne.syri@halpahalli.fi

Kokkolan Halpa-Halli Oy on yksityinen perheyhtiö Pohjanmaalta. Yhtiö on toiminut alueellaan vuodesta 1969 alkaen. HalpaHallin periaatteena on myydä laadukkaat tuotteensa jatkuvasti yleistä hintatasoa edullisemmin. Ketjulla on 35 myymälää sekä verkkokauppa. Kokkolan Halpa-Halli Oy työllistää noin 1500 henkilöä, joista lähes 300 työskentelee ketjun pääpaikalla Kokkolassa. Lisätietoa HalpaHallista löydät osoitteesta www.halpahalli.fi