Haluanko vanhemmaksi? -sivusto tarjoaa vertaistukea, keskusteluapua ja kokemustarinoita elämänvalintojaan pohtivalle

Osaisinko olla vanhempi? Jaksaisinko lapsiperhe-elämää? Onko elämäntilanteeni oikea lapselle? Onko kumppanini sopiva? Tai löydänkö kumppania lainkaan? Hukkaanko itseni ja kaiken oman perheen takia? Entä jos en rakastakaan lastani? Olisiko elämä ilman lapsia minulle paras vaihtoehto?

Haluanko vanhemmaksi? -sivustolla voi pohtia elämänvalintojaan. Kuva: MLL / Anna Autio

Nämä ovat isoja kysymyksiä, joita moni lapseton aikuinen miettii. Oikeita vastauksia niihin ei ole. Mannerheimin Lastensuojeluliitto on koonnut uudelle Haluanko vanhemmaksi? -sivustolle tietoa ja kokemuksia, joiden avulla asiaa miettivät voivat jäsentää omia ajatuksiaan.

– Suomesta on puuttunut paikka, jossa voi nimettömästi ja luottamuksellisesti pohtia, haluaako lapsia vai ei. Vanhemmuutta pohditaan tänä päivänä tarkkaan ja moni luulee olevansa ajatustensa kanssa yksin. MLL haluaa auttaa näissä pohdinnoissa tarjoamalla tietoa, keskustelumahdollisuuden ja vertaistukea – ilman painostusta kumpaankaan suuntaan, suunnittelija Anna Puusniekka sanoo.

Sivustolle on koottu kokemustarinoita erilaisista elämävalinnoista kuten eri tavoista elää lapsiperheenä sekä vapaaehtoisesta lapsettomuudesta. Kokemustarinat ovat sellaisten ihmisten aitoja elämäntarinoita, jotka ovat halunneet jakaa tarinansa, jotta samassa tilanteessa olevat ihmiset saisivat tukea.

– Voi ihmetyttää, että MLL lapsi- ja perhejärjestönä on lähtenyt kehittämään Haluanko vanhemmaksi? -sivustoa. Haluamme tässä asiassa auttaa ihmisiä tekemään tietoisia, itselle sopivia valintoja elämässään. Sivustoa tarvitaan, koska näin henkilökohtaisista asioista voi olla vaikea keskustella edes läheisten kanssa, ohjelmajohtaja Marie Rautava toteaa.

Keskustelu ulkopuolisen kanssa auttaa selvittämään omia ajatuksia

Haluanko vanhemmaksi? -sivuston nettikirjepalvelussa vanhemmuuteen liittyviä mietteitä voi käydä läpi neutraalisti asiaan suhtautuvan ammattilaisen kanssa. Kirjeenvaihdon aikana kaikki ajatukset ja tunteet ovat sallittuja. Tarkoituksena on auttaa yhteydenottajaa kirkastamaan omaa elämäntilannettaan ja tekemään omannäköisiään elämänvalintoja.

– Aiheen käsittely ulkopuolisen kanssa auttaa erittelemään siihen liittyviä tunteita ja mietteitä, lisäksi se voi avata vaihtoehtoisia näkökulmia. Valmiita vastauksia ei ole tarjolla, vaan yhdessä yhteydenottajan kanssa pohditaan elämää lapsen kanssa tai ilman hänen omista lähtökohdistaan, Anna Puusniekka kertoo.

Sivustolla on mahdollisuus myös osallistua keskusteluun muiden aihetta miettivien kanssa. Keskustelupalsta on MLL:n työntekijöiden moderoima turvallinen paikka vaihtaa ajatuksia aiheesta muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.

Sivuston rakentamista rahoittaa Päivikki ja Sakari Sohlbergin säätiö ja sitä kehitetään saadun palautteen pohjalta yhdessä käyttäjien kanssa. Palautelomake löytyy sivustolta. Haluanko vanhemmaksi? -sivusto löytyy osoitteesta mll.fi/haluankovanhemmaksi?/

suunnittelija Anna Puusniekka, anna.puusniekka(a)mll.fi, p. 050 472 5010
tiedottaja Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, p. 040 580 2393

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen Suomi. MLL tarjoaa eri elämäntilanteissa vertaistukea, monipuolista toimintaa sekä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Suomen suurimpaan lastensuojelujärjestöön kuuluu 81 000 jäsentä, 546 paikallisyhdistystä, 10 piirijärjestöä ja keskusjärjestö. www.mll.fi