Hämäläisten yritysten ennakointitutka vaatii virittämistä

Hämeen kauppakamarin jäsenyrityksille suunnatun kyselyn mukaan yritysten ennakointitoiminnan suurimmat kompastuskivet ovat menetelmien puutteellinen hallinta ja tulevaisuustiedon kapea-alainen hyödyntäminen. Kyselyssä selvitettiin yritysten ennakointiosaamisen nykytilaa ja kehittämistarpeita.

Kiinnostus ympäristön tilaan, tilastoihin ja rinnakkaisiin toimialoihin liittyvään tulevaisuustietoon on yllättävän vähäistä. Kuva Pixhill.com

Kyselyn tulosten mukaan yritykset ennakoivat tulevaa seuraamalla megatrendien, trendien ja muutossignaalien vaikutuksia liiketoimintaan. Muutostekijöitä ja niiden vaikutuksia seurataan kuitenkin melko suppeasti; pääosin omalta tai asiakkaiden toimialalta. Tulevaisuustietoa hyödyntää eniten ylin johto.

Liiketoiminnan kehittämisessä korostuu omaa toimialaa, asiakkaita ja markkinoita koskeva tulevaisuustieto. Sen sijaan kiinnostus ympäristön tilaan, tilastoihin ja rinnakkaisiin toimialoihin liittyvään tulevaisuustietoon on yllättävän vähäistä.

Tulevaisuustiedon tietolähteistä ylivoimaisesti parhaana pidetään asiakkaita. Suuri merkitys on myös kollegoilla, liiketuttavilla ja kilpailijoilla. Konsultit ja ostettu tulevaisuustieto eivät kiinnosta yrityksiä. Myös työpajojen ja lyhyiden infotilaisuuksien sekä yliopistojen ja korkeakoulujen merkitys nähtiin melko vähäisenä.

Vain isot yritykset laativat strategiasuunnitelman vuosittain ja käyttävät tulevaisuustietoa systemaattisesti. Mitä pienempi yritys sitä harvemmin strategia laaditaan.

Ennakointityöpajat vastaavat kehittämistarpeisiin

Kyselyn kautta esiin nousseet kehittämistarpeet olivat lähtökohtana vuoden 2017 aikana järjestettävien kuuden NÄKY-ennakointityöpajan suunnittelussa.

Työpajakokonaisuudella pyritään vahvistamaan yritysten ennakointiosaamista. Yritykset saavat käyttöönsä uusia työkaluja ja menetelmiä, joilla tulevaisuustietoa voidaan hyödyntää mm. tuotteistamisen ja kaupallistamisen prosesseissa sekä omien toimintamallien uudistamisessa.

Koti-In Oy:n omistaja Jesse Kakkola on ollut mukana kaikissa kevään aikana järjestetyissä NÄKY-ennakointityöpajoissa. Hänen mielestään pajoista on ollut hyötyä erityisesti tulevaisuuteen suuntaavan ajattelutavan omaksumisessa. Kakkola on lanseeraamassa uutta Lightbox.fi -valaisinverkkokauppaa, jonka tavoitteena on kasvaa pohjoismaiden suurimmaksi ja elämyksellisimmäksi alallaan.

– Työpajat ovat palvelleet minua erityisesti verkkokaupan muuttuvan bisneksen hahmottamisessa. Yritän ajatella mitä tapahtuu 15 vuoden päästä ja miten asiakas silloin ajattelee ostaessaan tuotteita tai palveluita.

Jesse Kakkola seuraa aktiivisesti maailman tapahtumia ja haluaa kulkea kehityksen kärkijoukoissa.

– Työpajojen ansiosta tulevaisuusajattelusta on vähitellen muodostumassa sisäistetty, automaattinen ajattelutapa. Seuraan trendejä ja heikkoja signaaleja ja yritän olla koko ajan valppaana. Haluan, että firmani on hengissä myös kolmen vuoden kuluttua.

Mikäli tulevaisuus kiinnostaa, on yrityksillä mahdollisuus osallistua syyskuussa järjestettäviin NÄKY-työpajoihin. Tulossa ovat muun muassa tuotekehityksen ja tuotteistamisen sekä digiviestinnän työpajat. Lisätiedot Hämeen kauppakamarin sivuilta.

Kysely tehtiin ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyönä osana Hämeen NÄKY -hanketta ja siihen vastasi 128 yritystä.

Hämeen NÄKY – pk-yritysten ennakointiosaaminen -hanke (1.10.16–31.12.17) toteutetaan Hämeen kauppakamarin, Hämeen ammattikorkeakoulun, Lahden ammattikorkeakoulun sekä toisen asteen oppilaitosten yhteisprojektina. Tavoitteena on kokeilla ja kehittää uudenlaista toimintakonseptia, jolla juurrutetaan tulevaisuuden trendejä ja muutossignaaleja pk-yritysten liiketoiminnan kehittämiseen.

Hämeen ammattikorkeakoulun kehittämispäällikkö Anne Laakso, p. 040 766 3217

Niemenkatu 73

Hämeen kauppakamarin yritysbarometri: Ilmassa optimismia, mutta ammattitaitoisesta työvoimasta pulaa10.1.2018 08:00Tiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yrityksistä 60 % ilmoittaa liikevaihtonsa olleen vuonna 2017 suurempi kuin vuonna 2016, selviää kauppakamarin joulukuussa tekemästä barometrikyselystä. ”Yritysten arviot liikevaihdon paranemisesta ovat pysyneet edelleen positiivisina. Saldoluku oli kesällä +49 ja nyt se on +50 (*). Lähes joka toinen vastanneista uskoo myös tilauskannan kasvavan seuraavan kuuden kuukauden aikana”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Tiestön rapautuminen pysäytettävä kriittisillä väylillä8.12.2017 08:30Tiedote

Juuri laadittu liikenneselvitys paljastaa tieverkolla liikkuvat raaka-aine- ja tavaravirrat sekä keskeisten toimialojen eniten käyttämät väylät Suomessa. Tieverkko mahdollistaa miljardien vientitulot. Siksi korjausvelka on saatava kuriin kuljetuksille kriittisillä väylillä. ”Päättäjien on hyvä tietää, että korjausvelan kasvu toimialojen eniten tarvitsemilla väylillä iskee viennin lisäksi kotimarkkinoihin”, sanoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin puheenjohtajaksi Pekka Vihma23.11.2017 18:05Tiedote

Hämeen kauppakamarin syyskokous valitsi uudeksi puheenjohtajaksi Vanajanlinna Group Oy:n toimitusjohtaja Pekka Vihman. DA-Design Oy:n toimitusjohtaja Sami Kotiniemi ja Voglia Oy:n toimitusjohtaja Markku Virtanen valittiin jatkamaan varapuheenjohtajina. Uudeksi varapuheenjohtajaksi valittiin Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto. Raute Oyj:n toimitusjohtaja Tapani Kiiski toimii puheenjohtajiston neuvonantajana.

Hämeen kauppakamarin Stipendit alueen opiskelijoille23.11.2017 15:01Tiedote

Hämeen kauppakamarin hallitus on päättänyt jakaa stipendejä seuraavien viiden vuoden ajan toiminta-alueensa opiskelijoille. ”Hallituksemme päätti myöntää Hämeen kauppakamarin Stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut aktiivista suuntautumista yritystoimintaan”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.