Hämäläisyrityksiä herätellään panostamaan kansainvälisiin osaajiin

Hämeen kauppakamari peräänkuuluttaa uutta toimintakulttuuria työyhteisöjen kansainvälistyessä ja kilpailun koventuessa osaavasta työvoimasta. ”Etsimme Hämeestä noin sata yritystä mukaan Kansainvälinen osaaja -teemapäivään. Kyseessä on ulkomaalaisen opiskelijan yhden päivän tutustumisesta alueemme yritykseen helmikuun ensimmäisellä viikolla”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen alueen ammattikorkeakouluissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelee tuhansia eri kulttuureista saapuneita opiskelijoita. Heistä suurin osa jää ilman harjoittelupaikkaa tai käytännön tuntumaa työelämään.

”Kun yhteydet yrityksiin puuttuvat, eivät koulutetut kansainväliset osaajat työllisty alueellemme ja kansainvälinen osaaminen karkaa muualle”, toteaa Eerikäinen.

Kansainvälinen osaaja päiväksi yritykseen

Ensimmäistä kertaa järjestettävän Kansainvälinen osaaja -teemapäivän aikana selvitetään yritysten valmiuksia ulkomaalaisten osaajien palkkaamiseen. Testiin joutuvat myös työyhteisöjen työkalut, kielitaito ja asenteet. Esimerkiksi tietojärjestelmät sekä työ- ja turvaohjeistukset tuotetaan monissa pk-yrityksissä ainoastaan suomenkielisinä.

Hämeen kauppakamarin toteuttama pilottihanke on tarkoitus laajentaa valtakunnalliseksi ensi vuoden aikana.

”Kansainvälinen osaaja -päivä ei varsinaisesti ole rekrytointipäivä. Teemapäivän aikana kansainväliset opiskelijat selvittävät yritysten valmiutta ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden mahdollisuuksiin työskennellä yrityksissä. Monikulttuurisuus vahvistaa myös yritysten kansainvälistymistä. Näin Hämeen alueen yritykset voivat toimia esimerkkinä kaikille Suomessa toimiville yrityksille”, Eerikäinen korostaa.

Kansainvälinen osaaja -päivä toteutetaan 4. - 8.2.2019 yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun, Lahden ammattikorkeakoulun, Koulutuskeskus Salpauksen ja Koulutuskuntayhtymä Tavastian kanssa. Tapahtuman toteutusta tukevat Hämeen liitto ja Päijät-Hämeen liitto.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Kauppakamarit vaativat työnverotuksen keventämistä ja kannustinloukkujen poistamista11.2.2019 08:00:00Tiedote

Kauppakamarit kehottavat seuraavaa hallitusta kannustinloukkujen poistamiseen. Ratkaisuja Suomelle -vaaliohjelmassaan ne esittelevät keinoja, joilla Suomen kilpailukyky ja työllisyysaste saadaan nousuun. ”Työn tekemisen ja teettämisen on oltava kannattavampaa niin työntekijöiden kuin työnantajien näkökulmasta. Työnverotuksen keventäminen on yksi näistä keinoista”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Oppisopimuksessa otettava käyttöön palkkaporrastus ja osaavan työvoiman saatavuus turvattava14.1.2019 07:30:00Tiedote

Kauppakamarit vaativat vaaliteeseissään oppisopimuskoulutuksen laajentamista ja osaavan työvoiman saatavuuden turvaamista. Pohjalla on oltava osaamiskeskeisyys, tutkintorakenteiden selkeys ja mahdollisuus elinikäiseen jatkuvaan ja joustavaan oppimiseen. ”Osaavan työvoiman saatavuuden turvaamiseksi meidän on myös pystyttävä houkuttelemaan Suomessa tutkintoon valmistuvia ulkomaalaisia opiskelijoita jäämään Suomeen. Haastammekin hämäläisyrityksiä kutsumaan kansainvälisen opiskelijan päiväksi tutustumaan toimintaansa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä kiinteistöalalle yhdeksän uutta laillistettua välittäjää2.1.2019 13:37:38Tiedote

Keskuskauppakamarin välittäjäkokeista saatiin tämän syksyn koekierroksella 204 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 32 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). ”Alueeltamme LKV-kokeen läpäisi seitsemän henkilöä ja LVV-kokeen kaksi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. ”Hämeen kauppakamari onnittelee vaativan kokeen suorittaneita.”