Hämäläisyrityksiä herätellään panostamaan kansainvälisiin osaajiin

Hämeen kauppakamari peräänkuuluttaa uutta toimintakulttuuria työyhteisöjen kansainvälistyessä ja kilpailun koventuessa osaavasta työvoimasta. ”Etsimme Hämeestä noin sata yritystä mukaan Kansainvälinen osaaja -teemapäivään. Kyseessä on ulkomaalaisen opiskelijan yhden päivän tutustumisesta alueemme yritykseen helmikuun ensimmäisellä viikolla”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen alueen ammattikorkeakouluissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelee tuhansia eri kulttuureista saapuneita opiskelijoita. Heistä suurin osa jää ilman harjoittelupaikkaa tai käytännön tuntumaa työelämään.

”Kun yhteydet yrityksiin puuttuvat, eivät koulutetut kansainväliset osaajat työllisty alueellemme ja kansainvälinen osaaminen karkaa muualle”, toteaa Eerikäinen.

Kansainvälinen osaaja päiväksi yritykseen

Ensimmäistä kertaa järjestettävän Kansainvälinen osaaja -teemapäivän aikana selvitetään yritysten valmiuksia ulkomaalaisten osaajien palkkaamiseen. Testiin joutuvat myös työyhteisöjen työkalut, kielitaito ja asenteet. Esimerkiksi tietojärjestelmät sekä työ- ja turvaohjeistukset tuotetaan monissa pk-yrityksissä ainoastaan suomenkielisinä.

Hämeen kauppakamarin toteuttama pilottihanke on tarkoitus laajentaa valtakunnalliseksi ensi vuoden aikana.

”Kansainvälinen osaaja -päivä ei varsinaisesti ole rekrytointipäivä. Teemapäivän aikana kansainväliset opiskelijat selvittävät yritysten valmiutta ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden mahdollisuuksiin työskennellä yrityksissä. Monikulttuurisuus vahvistaa myös yritysten kansainvälistymistä. Näin Hämeen alueen yritykset voivat toimia esimerkkinä kaikille Suomessa toimiville yrityksille”, Eerikäinen korostaa.

Kansainvälinen osaaja -päivä toteutetaan 4. - 8.2.2019 yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun, Lahden ammattikorkeakoulun, Koulutuskeskus Salpauksen ja Koulutuskuntayhtymä Tavastian kanssa. Tapahtuman toteutusta tukevat Hämeen liitto ja Päijät-Hämeen liitto.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Kauppakamarit julkistivat hallitusohjelmatavoitteensa – Ratkaisuja työllisyyden pullonkauloihin11.12.2018 08:00Tiedote

“Ratkaisuja Suomelle” -ohjelma tarjoaa kauppakamariryhmän panoksen Suomen tulevien vuosien haasteiden ratkaisemiseksi. ”Kauppakamariryhmä esittää uudistuksia muun muassa osaavan työvoiman, työllisyyden ja kestävän julkisen talouden ja sujuvamman sääntelyn edistämiseksi. Lisäksi ohjelmassa esitetään itsesääntelyyn perustuvia ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjuntaan sekä liikenteen ja infrastruktuurin rahoitukseen”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Mika Helin, Maria Jokinen ja Tuija Suur-Hamari Hämeen kauppakamarin hallitukseen22.11.2018 17:30Tiedote

Hämeen kauppakamarin syyskokouksessa 22.11. valittiin Vaalivaliokunnan esityksestä uusiksi hallituksen jäseniksi Etelä-Hämeen Osuuspankin toimitusjohtaja Mika Helin Hämeenlinnasta, Forssan Yrityskehitys Oy:n toimitusjohtaja Maria Jokinen Forssasta ja Wipak Oy:n toimitusjohtaja Tuija Suur-Hamari Lahdesta. Hämeen kauppakamarin puheenjohtajana jatkaa Vanajanlinna Oy:n osakas, hallituksen jäsen Pekka Vihma. Varapuheenjohtajina jatkavat DA-Design Oy:n toimitusjohtaja Sami Kotiniemi, Voglia Oy:n toimitusjohtaja Markku Virtanen ja Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto.

Hämeessä suhdannetilanne vaihtelee yrityksissä31.10.2018 10:35Tiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne on keskimäärin normaali, selviää EK:n lokakuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Hämeessä yritysten suhdannenäkymät ovat tasaiset, kun muualla maassa odotukset ovat selvästi heikentyneet lukuun ottamatta Uuttamaata. Brexit, USA:n tullit ja myös Keski-Euroopan talouden häiriötekijät vaikuttavat kuitenkin yritysten odotuksiin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.