Hämäläisyrityksiä herätellään panostamaan kansainvälisiin osaajiin

Hämeen kauppakamari peräänkuuluttaa uutta toimintakulttuuria työyhteisöjen kansainvälistyessä ja kilpailun koventuessa osaavasta työvoimasta. ”Etsimme Hämeestä noin sata yritystä mukaan Kansainvälinen osaaja -teemapäivään. Kyseessä on ulkomaalaisen opiskelijan yhden päivän tutustumisesta alueemme yritykseen helmikuun ensimmäisellä viikolla”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen alueen ammattikorkeakouluissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelee tuhansia eri kulttuureista saapuneita opiskelijoita. Heistä suurin osa jää ilman harjoittelupaikkaa tai käytännön tuntumaa työelämään.

”Kun yhteydet yrityksiin puuttuvat, eivät koulutetut kansainväliset osaajat työllisty alueellemme ja kansainvälinen osaaminen karkaa muualle”, toteaa Eerikäinen.

Kansainvälinen osaaja päiväksi yritykseen

Ensimmäistä kertaa järjestettävän Kansainvälinen osaaja -teemapäivän aikana selvitetään yritysten valmiuksia ulkomaalaisten osaajien palkkaamiseen. Testiin joutuvat myös työyhteisöjen työkalut, kielitaito ja asenteet. Esimerkiksi tietojärjestelmät sekä työ- ja turvaohjeistukset tuotetaan monissa pk-yrityksissä ainoastaan suomenkielisinä.

Hämeen kauppakamarin toteuttama pilottihanke on tarkoitus laajentaa valtakunnalliseksi ensi vuoden aikana.

”Kansainvälinen osaaja -päivä ei varsinaisesti ole rekrytointipäivä. Teemapäivän aikana kansainväliset opiskelijat selvittävät yritysten valmiutta ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden mahdollisuuksiin työskennellä yrityksissä. Monikulttuurisuus vahvistaa myös yritysten kansainvälistymistä. Näin Hämeen alueen yritykset voivat toimia esimerkkinä kaikille Suomessa toimiville yrityksille”, Eerikäinen korostaa.

Kansainvälinen osaaja -päivä toteutetaan 4. - 8.2.2019 yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun, Lahden ammattikorkeakoulun, Koulutuskeskus Salpauksen ja Koulutuskuntayhtymä Tavastian kanssa. Tapahtuman toteutusta tukevat Hämeen liitto ja Päijät-Hämeen liitto.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Vieraskielisen ammatillisen koulutuksen järjestäminen on vapautettava11.4.2019 08:10:00 EESTTiedote

Kauppakamarit ja ammatillisen koulutuksen järjestäjät vaativat vieraskielisen ammatillisen koulutuksen järjestämisen vapauttamista lupamenettelystä. ”Hämeeseen ei ole saatu lupaa vieraskieliseen koulutukseen, vaikka olemme aktiivisesti olleet vaikuttamassa asiaan ja pyrkineet saamaan muutosta tilanteeseen. Opetus- ja kulttuuriministeriön perusteet vieraskielisen koulutuksen järjestämisluvalle alueellemme ovat olleet vähintäänkin erikoiset”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä tarvetta hallitustyöskentelyn terävöittämiseen20.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Hämeessä PK-yritykset eivät panosta tarpeeksi hallitustyöskentelyyn, selviää kauppakamarien helmikuussa tekemästä PK-hallitusbarometrikyselystä. ”Alueemme yritysten tulee hallitustyöskentelyssään selkeästi panostaa enemmän osaamiseen. Häme on lähes kaikissa mittareissa valtakunnallisen keskiarvon alapuolella. Ainoastaan sitoutuminen kokousten välillä on alueellamme keskimääräistä parempaa ja ymmärretään, että hallitusten jäsenten tulisi olla käytettävissä muutoinkin kuin kokouksissa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari kannustaa naisosaajia PK-yritysten hallitusjäseniksi8.3.2019 05:50:00 EETTiedote

Neljännes Suomessa toimivien PK-yritysten hallitusten jäsenistä on naisia, selviää kauppakamareiden helmikuussa tekemästä PK-hallitusbarometrikyselystä. Luku on lähes sama kuin pienillä pörssiyhtiöillä, joissa naisia on 26 prosenttia. ”Alueellamme vastanneiden PK-yritysten hallitusjäsenistä 19 prosenttia on naisia. Valtakunnallisesti keskimääräistä alhaisempi tulos osoittaa, että meidän pitää kannustaa alueellamme osaavia naisia hallitusammattilaisiksi sekä tarjottava heille myös mahdollisuutta osallistua yritysten hallitustyöskentelyyn”, painottaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.