Häme kasvussa – erityisesti teollisuudessa

Hämeessä teollisuus- ja rakennusalan yritysten lähikuukausia koskevat suhdannenäkymät ovat parantuneet, selviää EK:n tammikuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat Hämeessä kohentuneet; lähikuukausien suhdanneodotuksien saldoluku oli tammikuussa +20, kun lokakuussa se oli -9 (*). Hämeessä teollisuus on valtakunnallisesti hyvässä kasvuvauhdissa. Myös kaupan ja palvelualan yrityksissä pessimismi on vähentynyt”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

(Kuva Pixhill.com)

Tammikuussa Hämeessä vastanneista teollisuus- ja rakennusalan yrityksistä 25 % ennakoi suhdanteiden paranemista ja 5 % heikkenemistä. Hämeen yritysten suhdanneodotukset ovat hieman koko maan keskiarvoa paremmat.

Teollisuus- ja rakennusalan tuotanto kasvoi loka-joulukuussa kausivaihtelu huomioon ottaen hieman ja tuotannon arvioidaan vilkastuvan alkuvuoden aikana. ”Jopa 95 % vastanneista arvioi tuotannon määrän olevan seuraavan kolmen kuukauden aikana suurempi tai yhtä suuri kuin tammikuussa”, Eerikäinen kertoo.

Viime vuoden lopussa työvoiman määrä pysyi ennallaan teollisuus- ja rakennusalalla. Tämän vuoden alkupuolella työvoiman määrä lisääntynee. ”Vastanneista teollisuus- ja rakennusalan yrityksistä 91 % ilmoittaa henkilökunnan määrän olevan seuraavan kolmen kuukauden aikana suurempi tai yhtä suuri kuin nyt”, sanoo Eerikäinen.

Kauppa ja palveluala positiivinen varovaisuudesta huolimatta

Hämeen kaupan ja palvelualan yritysten suhdannenäkymien saldoluku oli +6, kun lokakuussa saldoluku oli +4. Vastaajista 98 % arvioi suhdanteiden paranevan tai pysyvän lähikuukausina ennallaan.

”Kaupassa ja palvelualalla on tapahtunut selkeä muutos ja ala on yltänyt plussan puolelle varovaisuudesta huolimatta”, Eerikäinen toteaa.

Kaupan ja palvelualan myynti kasvoi hieman loka-joulukuussa ja myynnin ennakoidaan jatkavan kasvua edelleen vuoden alkupuolella.

Yritysten henkilöstömäärä pysyi kausivaihtelu huomioon ottaen likimain ennallaan vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä. Työvoiman määrä säilynee lähes ennallaan lähikuukausinakin kausitekijät huomioon ottaen.

(* Saldoluku saadaan vähentämällä myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus. Positiivinen lukema tarkoittaa optimistista ja negatiivinen pessimististä näkemystä taloudesta.)

EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Kyselyä on tehty säännöllisesti vuodesta 1966 lähtien. Se on osa Euroopan komission suhdannetiedustelujärjestelmää, jota EU rahoittaa osittain. Tammikuussa tehtyyn tiedusteluun vastasi Hämeessä 73 yritystä, jotka työllistävät yli 10 000 henkilöä.

(Kuva Pixhill.com)

Kauppakamarit julkistivat hallitusohjelmatavoitteensa – Ratkaisuja työllisyyden pullonkauloihin11.12.2018 08:00Tiedote

“Ratkaisuja Suomelle” -ohjelma tarjoaa kauppakamariryhmän panoksen Suomen tulevien vuosien haasteiden ratkaisemiseksi. ”Kauppakamariryhmä esittää uudistuksia muun muassa osaavan työvoiman, työllisyyden ja kestävän julkisen talouden ja sujuvamman sääntelyn edistämiseksi. Lisäksi ohjelmassa esitetään itsesääntelyyn perustuvia ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjuntaan sekä liikenteen ja infrastruktuurin rahoitukseen”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyrityksiä herätellään panostamaan kansainvälisiin osaajiin4.12.2018 08:00Tiedote

Hämeen kauppakamari peräänkuuluttaa uutta toimintakulttuuria työyhteisöjen kansainvälistyessä ja kilpailun koventuessa osaavasta työvoimasta. ”Etsimme Hämeestä noin sata yritystä mukaan Kansainvälinen osaaja -teemapäivään. Kyseessä on ulkomaalaisen opiskelijan yhden päivän tutustumisesta alueemme yritykseen helmikuun ensimmäisellä viikolla”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Mika Helin, Maria Jokinen ja Tuija Suur-Hamari Hämeen kauppakamarin hallitukseen22.11.2018 17:30Tiedote

Hämeen kauppakamarin syyskokouksessa 22.11. valittiin Vaalivaliokunnan esityksestä uusiksi hallituksen jäseniksi Etelä-Hämeen Osuuspankin toimitusjohtaja Mika Helin Hämeenlinnasta, Forssan Yrityskehitys Oy:n toimitusjohtaja Maria Jokinen Forssasta ja Wipak Oy:n toimitusjohtaja Tuija Suur-Hamari Lahdesta. Hämeen kauppakamarin puheenjohtajana jatkaa Vanajanlinna Oy:n osakas, hallituksen jäsen Pekka Vihma. Varapuheenjohtajina jatkavat DA-Design Oy:n toimitusjohtaja Sami Kotiniemi, Voglia Oy:n toimitusjohtaja Markku Virtanen ja Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto.