Häme kasvussa – erityisesti teollisuudessa

Hämeessä teollisuus- ja rakennusalan yritysten lähikuukausia koskevat suhdannenäkymät ovat parantuneet, selviää EK:n tammikuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat Hämeessä kohentuneet; lähikuukausien suhdanneodotuksien saldoluku oli tammikuussa +20, kun lokakuussa se oli -9 (*). Hämeessä teollisuus on valtakunnallisesti hyvässä kasvuvauhdissa. Myös kaupan ja palvelualan yrityksissä pessimismi on vähentynyt”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

(Kuva Pixhill.com)

Tammikuussa Hämeessä vastanneista teollisuus- ja rakennusalan yrityksistä 25 % ennakoi suhdanteiden paranemista ja 5 % heikkenemistä. Hämeen yritysten suhdanneodotukset ovat hieman koko maan keskiarvoa paremmat.

Teollisuus- ja rakennusalan tuotanto kasvoi loka-joulukuussa kausivaihtelu huomioon ottaen hieman ja tuotannon arvioidaan vilkastuvan alkuvuoden aikana. ”Jopa 95 % vastanneista arvioi tuotannon määrän olevan seuraavan kolmen kuukauden aikana suurempi tai yhtä suuri kuin tammikuussa”, Eerikäinen kertoo.

Viime vuoden lopussa työvoiman määrä pysyi ennallaan teollisuus- ja rakennusalalla. Tämän vuoden alkupuolella työvoiman määrä lisääntynee. ”Vastanneista teollisuus- ja rakennusalan yrityksistä 91 % ilmoittaa henkilökunnan määrän olevan seuraavan kolmen kuukauden aikana suurempi tai yhtä suuri kuin nyt”, sanoo Eerikäinen.

Kauppa ja palveluala positiivinen varovaisuudesta huolimatta

Hämeen kaupan ja palvelualan yritysten suhdannenäkymien saldoluku oli +6, kun lokakuussa saldoluku oli +4. Vastaajista 98 % arvioi suhdanteiden paranevan tai pysyvän lähikuukausina ennallaan.

”Kaupassa ja palvelualalla on tapahtunut selkeä muutos ja ala on yltänyt plussan puolelle varovaisuudesta huolimatta”, Eerikäinen toteaa.

Kaupan ja palvelualan myynti kasvoi hieman loka-joulukuussa ja myynnin ennakoidaan jatkavan kasvua edelleen vuoden alkupuolella.

Yritysten henkilöstömäärä pysyi kausivaihtelu huomioon ottaen likimain ennallaan vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä. Työvoiman määrä säilynee lähes ennallaan lähikuukausinakin kausitekijät huomioon ottaen.

(* Saldoluku saadaan vähentämällä myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus. Positiivinen lukema tarkoittaa optimistista ja negatiivinen pessimististä näkemystä taloudesta.)

EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Kyselyä on tehty säännöllisesti vuodesta 1966 lähtien. Se on osa Euroopan komission suhdannetiedustelujärjestelmää, jota EU rahoittaa osittain. Tammikuussa tehtyyn tiedusteluun vastasi Hämeessä 73 yritystä, jotka työllistävät yli 10 000 henkilöä.

(Kuva Pixhill.com)

Niemenkatu 73

Hämeen kauppakamarin yritysbarometri: Ilmassa optimismia, mutta ammattitaitoisesta työvoimasta pulaa10.1.2018 08:00Tiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yrityksistä 60 % ilmoittaa liikevaihtonsa olleen vuonna 2017 suurempi kuin vuonna 2016, selviää kauppakamarin joulukuussa tekemästä barometrikyselystä. ”Yritysten arviot liikevaihdon paranemisesta ovat pysyneet edelleen positiivisina. Saldoluku oli kesällä +49 ja nyt se on +50 (*). Lähes joka toinen vastanneista uskoo myös tilauskannan kasvavan seuraavan kuuden kuukauden aikana”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Tiestön rapautuminen pysäytettävä kriittisillä väylillä8.12.2017 08:30Tiedote

Juuri laadittu liikenneselvitys paljastaa tieverkolla liikkuvat raaka-aine- ja tavaravirrat sekä keskeisten toimialojen eniten käyttämät väylät Suomessa. Tieverkko mahdollistaa miljardien vientitulot. Siksi korjausvelka on saatava kuriin kuljetuksille kriittisillä väylillä. ”Päättäjien on hyvä tietää, että korjausvelan kasvu toimialojen eniten tarvitsemilla väylillä iskee viennin lisäksi kotimarkkinoihin”, sanoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin puheenjohtajaksi Pekka Vihma23.11.2017 18:05Tiedote

Hämeen kauppakamarin syyskokous valitsi uudeksi puheenjohtajaksi Vanajanlinna Group Oy:n toimitusjohtaja Pekka Vihman. DA-Design Oy:n toimitusjohtaja Sami Kotiniemi ja Voglia Oy:n toimitusjohtaja Markku Virtanen valittiin jatkamaan varapuheenjohtajina. Uudeksi varapuheenjohtajaksi valittiin Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto. Raute Oyj:n toimitusjohtaja Tapani Kiiski toimii puheenjohtajiston neuvonantajana.

Hämeen kauppakamarin Stipendit alueen opiskelijoille23.11.2017 15:01Tiedote

Hämeen kauppakamarin hallitus on päättänyt jakaa stipendejä seuraavien viiden vuoden ajan toiminta-alueensa opiskelijoille. ”Hallituksemme päätti myöntää Hämeen kauppakamarin Stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut aktiivista suuntautumista yritystoimintaan”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.