Häme kasvussa – erityisesti teollisuudessa

Hämeessä teollisuus- ja rakennusalan yritysten lähikuukausia koskevat suhdannenäkymät ovat parantuneet, selviää EK:n tammikuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat Hämeessä kohentuneet; lähikuukausien suhdanneodotuksien saldoluku oli tammikuussa +20, kun lokakuussa se oli -9 (*). Hämeessä teollisuus on valtakunnallisesti hyvässä kasvuvauhdissa. Myös kaupan ja palvelualan yrityksissä pessimismi on vähentynyt”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

(Kuva Pixhill.com)

Tammikuussa Hämeessä vastanneista teollisuus- ja rakennusalan yrityksistä 25 % ennakoi suhdanteiden paranemista ja 5 % heikkenemistä. Hämeen yritysten suhdanneodotukset ovat hieman koko maan keskiarvoa paremmat.

Teollisuus- ja rakennusalan tuotanto kasvoi loka-joulukuussa kausivaihtelu huomioon ottaen hieman ja tuotannon arvioidaan vilkastuvan alkuvuoden aikana. ”Jopa 95 % vastanneista arvioi tuotannon määrän olevan seuraavan kolmen kuukauden aikana suurempi tai yhtä suuri kuin tammikuussa”, Eerikäinen kertoo.

Viime vuoden lopussa työvoiman määrä pysyi ennallaan teollisuus- ja rakennusalalla. Tämän vuoden alkupuolella työvoiman määrä lisääntynee. ”Vastanneista teollisuus- ja rakennusalan yrityksistä 91 % ilmoittaa henkilökunnan määrän olevan seuraavan kolmen kuukauden aikana suurempi tai yhtä suuri kuin nyt”, sanoo Eerikäinen.

Kauppa ja palveluala positiivinen varovaisuudesta huolimatta

Hämeen kaupan ja palvelualan yritysten suhdannenäkymien saldoluku oli +6, kun lokakuussa saldoluku oli +4. Vastaajista 98 % arvioi suhdanteiden paranevan tai pysyvän lähikuukausina ennallaan.

”Kaupassa ja palvelualalla on tapahtunut selkeä muutos ja ala on yltänyt plussan puolelle varovaisuudesta huolimatta”, Eerikäinen toteaa.

Kaupan ja palvelualan myynti kasvoi hieman loka-joulukuussa ja myynnin ennakoidaan jatkavan kasvua edelleen vuoden alkupuolella.

Yritysten henkilöstömäärä pysyi kausivaihtelu huomioon ottaen likimain ennallaan vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä. Työvoiman määrä säilynee lähes ennallaan lähikuukausinakin kausitekijät huomioon ottaen.

(* Saldoluku saadaan vähentämällä myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus. Positiivinen lukema tarkoittaa optimistista ja negatiivinen pessimististä näkemystä taloudesta.)

EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Kyselyä on tehty säännöllisesti vuodesta 1966 lähtien. Se on osa Euroopan komission suhdannetiedustelujärjestelmää, jota EU rahoittaa osittain. Tammikuussa tehtyyn tiedusteluun vastasi Hämeessä 73 yritystä, jotka työllistävät yli 10 000 henkilöä.

(Kuva Pixhill.com)

Niemenkatu 73

Hämeen tärkeimmät liikennehankkeet listattu27.8.2018 00:15Tiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. ”Hämeen kauppakamarin alueelta mukana ovat vt 12 välillä Uusikylä-Tillola, vt 2 Helsinki-Forssa-Pori palvelutason parantaminen, vt 10 kehittäminen kaupunkimaisena pääväylänä Hämeenlinnan kantakaupungin alueella ja Helsinki-Riihimäki-Tampere -radan kapasiteetin lisääminen. Esille on noussut myös vt 10 kehittäminen välillä Tuulonen-Hämeenlinna”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyritysten suhdanneodotukset lähes ennallaan1.8.2018 10:07Tiedote

Hämeessä yritysten lähikuukausia koskevat suhdanneodotukset ovat varovaisemmat kuin keväällä, selviää EK:n heinäkuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Hämeessä yritykset arvioivat suhdanteiden pysyvän lähikuukausina lähes ennallaan; suhdanneodotuksien saldoluku oli heinäkuussa +1, kun huhtikuussa se oli +25 (*). Huolimatta varovaisuudesta yritysten suhdannetilanne on Hämeessä vahva”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin yritysbarometri: Vienti vahvistaa Hämeen kasvua28.6.2018 11:30Tiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yrityksistä 49 % ilmoittaa liikevaihtonsa olevan vuonna 2018 suurempi verrattuna vuoteen 2017, selviää kauppakamarin kesäkuussa tekemästä barometrikyselystä. ”Yritysten vientinäkymät ovat suotuisat ja 36 % vastanneista arvioi viennin kasvavan seuraavien kuuden kuukauden aikana. Viennin saldoluku on +32 (*), kun vastaava luku joulukuussa oli +17”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.