Häme kasvussa – erityisesti teollisuudessa

Hämeessä teollisuus- ja rakennusalan yritysten lähikuukausia koskevat suhdannenäkymät ovat parantuneet, selviää EK:n tammikuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat Hämeessä kohentuneet; lähikuukausien suhdanneodotuksien saldoluku oli tammikuussa +20, kun lokakuussa se oli -9 (*). Hämeessä teollisuus on valtakunnallisesti hyvässä kasvuvauhdissa. Myös kaupan ja palvelualan yrityksissä pessimismi on vähentynyt”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

(Kuva Pixhill.com)

Tammikuussa Hämeessä vastanneista teollisuus- ja rakennusalan yrityksistä 25 % ennakoi suhdanteiden paranemista ja 5 % heikkenemistä. Hämeen yritysten suhdanneodotukset ovat hieman koko maan keskiarvoa paremmat.

Teollisuus- ja rakennusalan tuotanto kasvoi loka-joulukuussa kausivaihtelu huomioon ottaen hieman ja tuotannon arvioidaan vilkastuvan alkuvuoden aikana. ”Jopa 95 % vastanneista arvioi tuotannon määrän olevan seuraavan kolmen kuukauden aikana suurempi tai yhtä suuri kuin tammikuussa”, Eerikäinen kertoo.

Viime vuoden lopussa työvoiman määrä pysyi ennallaan teollisuus- ja rakennusalalla. Tämän vuoden alkupuolella työvoiman määrä lisääntynee. ”Vastanneista teollisuus- ja rakennusalan yrityksistä 91 % ilmoittaa henkilökunnan määrän olevan seuraavan kolmen kuukauden aikana suurempi tai yhtä suuri kuin nyt”, sanoo Eerikäinen.

Kauppa ja palveluala positiivinen varovaisuudesta huolimatta

Hämeen kaupan ja palvelualan yritysten suhdannenäkymien saldoluku oli +6, kun lokakuussa saldoluku oli +4. Vastaajista 98 % arvioi suhdanteiden paranevan tai pysyvän lähikuukausina ennallaan.

”Kaupassa ja palvelualalla on tapahtunut selkeä muutos ja ala on yltänyt plussan puolelle varovaisuudesta huolimatta”, Eerikäinen toteaa.

Kaupan ja palvelualan myynti kasvoi hieman loka-joulukuussa ja myynnin ennakoidaan jatkavan kasvua edelleen vuoden alkupuolella.

Yritysten henkilöstömäärä pysyi kausivaihtelu huomioon ottaen likimain ennallaan vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä. Työvoiman määrä säilynee lähes ennallaan lähikuukausinakin kausitekijät huomioon ottaen.

(* Saldoluku saadaan vähentämällä myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus. Positiivinen lukema tarkoittaa optimistista ja negatiivinen pessimististä näkemystä taloudesta.)

EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Kyselyä on tehty säännöllisesti vuodesta 1966 lähtien. Se on osa Euroopan komission suhdannetiedustelujärjestelmää, jota EU rahoittaa osittain. Tammikuussa tehtyyn tiedusteluun vastasi Hämeessä 73 yritystä, jotka työllistävät yli 10 000 henkilöä.

(Kuva Pixhill.com)

Hämeessä tarvetta hallitustyöskentelyn terävöittämiseen20.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Hämeessä PK-yritykset eivät panosta tarpeeksi hallitustyöskentelyyn, selviää kauppakamarien helmikuussa tekemästä PK-hallitusbarometrikyselystä. ”Alueemme yritysten tulee hallitustyöskentelyssään selkeästi panostaa enemmän osaamiseen. Häme on lähes kaikissa mittareissa valtakunnallisen keskiarvon alapuolella. Ainoastaan sitoutuminen kokousten välillä on alueellamme keskimääräistä parempaa ja ymmärretään, että hallitusten jäsenten tulisi olla käytettävissä muutoinkin kuin kokouksissa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari kannustaa naisosaajia PK-yritysten hallitusjäseniksi8.3.2019 05:50:00 EETTiedote

Neljännes Suomessa toimivien PK-yritysten hallitusten jäsenistä on naisia, selviää kauppakamareiden helmikuussa tekemästä PK-hallitusbarometrikyselystä. Luku on lähes sama kuin pienillä pörssiyhtiöillä, joissa naisia on 26 prosenttia. ”Alueellamme vastanneiden PK-yritysten hallitusjäsenistä 19 prosenttia on naisia. Valtakunnallisesti keskimääräistä alhaisempi tulos osoittaa, että meidän pitää kannustaa alueellamme osaavia naisia hallitusammattilaisiksi sekä tarjottava heille myös mahdollisuutta osallistua yritysten hallitustyöskentelyyn”, painottaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Varusmiehet ja alueen yritykset kohtasivat rekrytointitapahtumassa Panssariprikaatissa22.2.2019 15:13:30 EETTiedote

Parolan Panssariprikaatin Varusmiestoimikunta (VMTK) järjesti yhteistyössä Hämeen kauppakamarin kanssa kaksipäiväisen rekrytointitapahtuman varusmiehille 20.-21.2. ”Tapahtuma järjestettiin tässä laajuudessa toista kertaa ja siihen osallistui 1500 varusmiestä sekä lähes kaksikymmentä yritystä ja oppilaitosta. Palaute on ollut hyvää ja yritykset tyytyväisiä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.