HÄMEEN KAUPPAKAMARI: EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien työnhakijoiden saatavuusharkinnasta luovuttava

Hallituksen tulee päättää EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien, Suomesta työlupaa hakevien saatavuusharkinnasta (*) luopumista osana valmisteilla olevaa maahanmuuttopoliittista ohjelmaa, vaativat kauppakamarit. ”Saatavuusharkinnasta luopuminen parantaisi työllisyyttä, edistäisi talouskasvua sekä auttaisi yrityksiä rekrytoimaan nopeammin ammattiosaajia, joista on pulaa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Työvoiman saatavuusongelmat uhkaavat jopa siirtää tuotantoa ja työtä pois Suomesta, sillä kansainvälisesti toimivat yritykset teettävät työtä siellä, mistä löytyy tekijöitä. (Kuva Pixhill.com / Sergey Nivens)

Kauppakamarien mukaan saatavuusharkinnasta luopuminen olisi Suomelle kilpailuetu, joka parantaisi yritysten kilpailukykyä kansainvälisesti.Osaavan työvoiman saatavuus on noussut merkittäväksi kasvun esteeksi eri toimialoilla ja yrityksillä on rekrytointivaikeuksia koko Suomessa.

”Hämeessä rekrytointiongelmia on erityisesti teollisuus- ja rakennusalalla. Viime vuonna Keskuskauppakamarin Alueiden kilpailukyky -selvitykseen vastanneista hämäläisistä yritysjohtajista 36 % ilmoitti vaikeuksista saada sopivaa työvoimaa rakennusalan lisäksi myös taloushallintoon, myyntiin ja elektroniikkasuunnitteluun. Yrityksillä oli pula myös teknisistä toimihenkilöistä, insinööreistä ja asentajista”, Eerikäinen kertoo.

Henkilöstöpulan takia yritykset eivät voi laajentaa liiketoimintansa ja mahdollistaa kasvua. Työvoiman saatavuusongelmat uhkaavat jopa siirtää tuotantoa ja työtä pois Suomesta, sillä kansainvälisesti toimivat yritykset teettävät työtä siellä, mistä löytyy tekijöitä.

Pula osaavasta työvoimasta kasvanut eri puolilla Eurooppaa

Kauppakamarit painottavat, että luopuminen saatavuusharkinnasta helpottaisi yritysten mahdollisuutta rekrytoida työntekijöitä kansainvälisesti osaamistarpeiden perusteella. Sen sijaan, että viranomainen arvioi työvoiman tarvetta yritysten puolesta, työperusteisten maahanmuuttajien määrän ratkaisisi yritysten osaamistarpeet ja avoimet työpaikat.

”On aiheellista kysyä, mitä etukäteen tehtävällä saatavuusharkinnalla tavoitellaan. Työmarkkinoiden määrällinen sääntely ei ole perusteltua, sillä työn määrä ei ole vakio. Jos taas etukäteen tehtävällä saatavuusharkinnalla pyritään estämään mahdollisia ongelmia, eikö resursseja olisi silloin järkevämpi siirtää tarvittaessa jälkikäteen tehtävään valvontaan, jolloin mahdollisiin yksittäisiin ongelmiin voidaan puuttua tehokkaammin”, kysyy Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola.

Saatavuusharkinnasta luopuminen on ajankohtaista, kun pula osaavasta työvoimasta on kasvanut Suomen lisäksi eri puolilla Eurooppaa. Kilpailu eurooppalaisesta työvoimasta on kiristynyt, eivätkä Suomessa toimivat yritykset löydä EU:n alueelta työntekijöitä yhtä helposti kuin ennen.

Kauppakamareiden mukaan Suomen on ryhdyttävä aktiivisesti houkuttelemaan maahan työntekijöitä ulkomailta. ”Väestönkehityksemme ei ole kestävällä pohjalla. Hyvinvointivaltiomme ylläpitäminen vaatii jatkossa huomattavasti nykyistä korkeampaa työllisyysastetta, jota ei ole mahdollista saavuttaa ilman työperusteista maahanmuuttoa”, Sipola sanoo.

Sipola korostaa myös, että luopuminen saatavuusharkinnasta ei yksin ratkaise pulaa osaavista työntekijöistä. ”Työperusteisen maahanmuuton lisäksi tarvitaan työllisyysasteen nostamista rakenteellista työttömyyttä purkamalla. Kannustinloukuista on päästävä eroon, työmarkkinoiden joustoja on lisättävä ja asuntoja on rakennettava varsinkin kasvukeskuksiin. Lisäksi koulutuksesta on tehtävä entistä joustavampaa, jotta se pystyy vastaamaan yhä nopeammin muuttuviin osaamistarpeisiin”, Sipola sanoo.

(* Saatavuusharkinnalla tarkoitetaan käytäntöä, jossa selvitetään ennen oleskeluluvan myöntämistä EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevalle työntekijälle, onko työmarkkinoilla Suomessa tai EU:n alueella jo saatavilla sopivaa työvoimaa kyseiseen tehtävään.)

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola, p. 050 352 1172

Jussi Eerikäinen (Kuva Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Niemenkatu 73

Tiestön rapautuminen pysäytettävä kriittisillä väylillä8.12.2017 08:30Tiedote

Juuri laadittu liikenneselvitys paljastaa tieverkolla liikkuvat raaka-aine- ja tavaravirrat sekä keskeisten toimialojen eniten käyttämät väylät Suomessa. Tieverkko mahdollistaa miljardien vientitulot. Siksi korjausvelka on saatava kuriin kuljetuksille kriittisillä väylillä. ”Päättäjien on hyvä tietää, että korjausvelan kasvu toimialojen eniten tarvitsemilla väylillä iskee viennin lisäksi kotimarkkinoihin”, sanoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin puheenjohtajaksi Pekka Vihma23.11.2017 18:05Tiedote

Hämeen kauppakamarin syyskokous valitsi uudeksi puheenjohtajaksi Vanajanlinna Group Oy:n toimitusjohtaja Pekka Vihman. DA-Design Oy:n toimitusjohtaja Sami Kotiniemi ja Voglia Oy:n toimitusjohtaja Markku Virtanen valittiin jatkamaan varapuheenjohtajina. Uudeksi varapuheenjohtajaksi valittiin Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto. Raute Oyj:n toimitusjohtaja Tapani Kiiski toimii puheenjohtajiston neuvonantajana.

Hämeen kauppakamarin Stipendit alueen opiskelijoille23.11.2017 15:01Tiedote

Hämeen kauppakamarin hallitus on päättänyt jakaa stipendejä seuraavien viiden vuoden ajan toiminta-alueensa opiskelijoille. ”Hallituksemme päätti myöntää Hämeen kauppakamarin Stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut aktiivista suuntautumista yritystoimintaan”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Tulevaisuuden osaajat seuraavat hämäläisjohtajia päivän ajan13.11.2017 09:07Tiedote

Tuhat nuorta johtajaa -kampanjaviikko starttaa Hämeessä tänään maanantaina, kun 64 opiskelijalla on mahdollisuus seurata hämäläisjohtajien työpäivää. ”Hämeen kauppakamari on toiminut kampanjan yhteistyökumppanina Forssan, Hämeenlinnan ja Lahden Nuorkauppakamarien sekä YES-verkoston kanssa. Haluamme antaa nuorille arvokkaan kokemuksen, millaisia johtajuuden taitoja työelämässä tarvitaan”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.