HÄMEEN KAUPPAKAMARI: EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien työnhakijoiden saatavuusharkinnasta luovuttava

Hallituksen tulee päättää EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien, Suomesta työlupaa hakevien saatavuusharkinnasta (*) luopumista osana valmisteilla olevaa maahanmuuttopoliittista ohjelmaa, vaativat kauppakamarit. ”Saatavuusharkinnasta luopuminen parantaisi työllisyyttä, edistäisi talouskasvua sekä auttaisi yrityksiä rekrytoimaan nopeammin ammattiosaajia, joista on pulaa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Työvoiman saatavuusongelmat uhkaavat jopa siirtää tuotantoa ja työtä pois Suomesta, sillä kansainvälisesti toimivat yritykset teettävät työtä siellä, mistä löytyy tekijöitä. (Kuva Pixhill.com / Sergey Nivens)

Kauppakamarien mukaan saatavuusharkinnasta luopuminen olisi Suomelle kilpailuetu, joka parantaisi yritysten kilpailukykyä kansainvälisesti.Osaavan työvoiman saatavuus on noussut merkittäväksi kasvun esteeksi eri toimialoilla ja yrityksillä on rekrytointivaikeuksia koko Suomessa.

”Hämeessä rekrytointiongelmia on erityisesti teollisuus- ja rakennusalalla. Viime vuonna Keskuskauppakamarin Alueiden kilpailukyky -selvitykseen vastanneista hämäläisistä yritysjohtajista 36 % ilmoitti vaikeuksista saada sopivaa työvoimaa rakennusalan lisäksi myös taloushallintoon, myyntiin ja elektroniikkasuunnitteluun. Yrityksillä oli pula myös teknisistä toimihenkilöistä, insinööreistä ja asentajista”, Eerikäinen kertoo.

Henkilöstöpulan takia yritykset eivät voi laajentaa liiketoimintansa ja mahdollistaa kasvua. Työvoiman saatavuusongelmat uhkaavat jopa siirtää tuotantoa ja työtä pois Suomesta, sillä kansainvälisesti toimivat yritykset teettävät työtä siellä, mistä löytyy tekijöitä.

Pula osaavasta työvoimasta kasvanut eri puolilla Eurooppaa

Kauppakamarit painottavat, että luopuminen saatavuusharkinnasta helpottaisi yritysten mahdollisuutta rekrytoida työntekijöitä kansainvälisesti osaamistarpeiden perusteella. Sen sijaan, että viranomainen arvioi työvoiman tarvetta yritysten puolesta, työperusteisten maahanmuuttajien määrän ratkaisisi yritysten osaamistarpeet ja avoimet työpaikat.

”On aiheellista kysyä, mitä etukäteen tehtävällä saatavuusharkinnalla tavoitellaan. Työmarkkinoiden määrällinen sääntely ei ole perusteltua, sillä työn määrä ei ole vakio. Jos taas etukäteen tehtävällä saatavuusharkinnalla pyritään estämään mahdollisia ongelmia, eikö resursseja olisi silloin järkevämpi siirtää tarvittaessa jälkikäteen tehtävään valvontaan, jolloin mahdollisiin yksittäisiin ongelmiin voidaan puuttua tehokkaammin”, kysyy Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola.

Saatavuusharkinnasta luopuminen on ajankohtaista, kun pula osaavasta työvoimasta on kasvanut Suomen lisäksi eri puolilla Eurooppaa. Kilpailu eurooppalaisesta työvoimasta on kiristynyt, eivätkä Suomessa toimivat yritykset löydä EU:n alueelta työntekijöitä yhtä helposti kuin ennen.

Kauppakamareiden mukaan Suomen on ryhdyttävä aktiivisesti houkuttelemaan maahan työntekijöitä ulkomailta. ”Väestönkehityksemme ei ole kestävällä pohjalla. Hyvinvointivaltiomme ylläpitäminen vaatii jatkossa huomattavasti nykyistä korkeampaa työllisyysastetta, jota ei ole mahdollista saavuttaa ilman työperusteista maahanmuuttoa”, Sipola sanoo.

Sipola korostaa myös, että luopuminen saatavuusharkinnasta ei yksin ratkaise pulaa osaavista työntekijöistä. ”Työperusteisen maahanmuuton lisäksi tarvitaan työllisyysasteen nostamista rakenteellista työttömyyttä purkamalla. Kannustinloukuista on päästävä eroon, työmarkkinoiden joustoja on lisättävä ja asuntoja on rakennettava varsinkin kasvukeskuksiin. Lisäksi koulutuksesta on tehtävä entistä joustavampaa, jotta se pystyy vastaamaan yhä nopeammin muuttuviin osaamistarpeisiin”, Sipola sanoo.

(* Saatavuusharkinnalla tarkoitetaan käytäntöä, jossa selvitetään ennen oleskeluluvan myöntämistä EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevalle työntekijälle, onko työmarkkinoilla Suomessa tai EU:n alueella jo saatavilla sopivaa työvoimaa kyseiseen tehtävään.)

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola, p. 050 352 1172

Jussi Eerikäinen (Kuva Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Niemenkatu 73

Hämäläisyritysten suhdanneodotukset lähes ennallaan1.8.2018 10:07Tiedote

Hämeessä yritysten lähikuukausia koskevat suhdanneodotukset ovat varovaisemmat kuin keväällä, selviää EK:n heinäkuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Hämeessä yritykset arvioivat suhdanteiden pysyvän lähikuukausina lähes ennallaan; suhdanneodotuksien saldoluku oli heinäkuussa +1, kun huhtikuussa se oli +25 (*). Huolimatta varovaisuudesta yritysten suhdannetilanne on Hämeessä vahva”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin yritysbarometri: Vienti vahvistaa Hämeen kasvua28.6.2018 11:30Tiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yrityksistä 49 % ilmoittaa liikevaihtonsa olevan vuonna 2018 suurempi verrattuna vuoteen 2017, selviää kauppakamarin kesäkuussa tekemästä barometrikyselystä. ”Yritysten vientinäkymät ovat suotuisat ja 36 % vastanneista arvioi viennin kasvavan seuraavien kuuden kuukauden aikana. Viennin saldoluku on +32 (*), kun vastaava luku joulukuussa oli +17”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin Stipendit alueen opiskelijoille2.6.2018 12:00Tiedote

Hämeen kauppakamari myönsi 2.6.2018 stipendejä toiminta-alueensa opiskelijoille. ”Hallituksemme päätti myöntää Hämeen kauppakamarin Stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.