HÄMEEN KAUPPAKAMARI: EU:n kehittämisellä suuri merkitys myös Hämeen alueen yrityksille

Kauppakamarit ovat listanneet yritysten EU-teeseihin kymmenen keskeisintä seikkaa EU:n kehittämiseksi. Talouskasvun ja työpaikkojen luominen vapaakaupan ja avoimen markkinatalouden avulla on palautettava EU:n kärkihankkeeksi, vaativat Kauppakamarit. ”EU:n ja euroalueen yhteistyön kehittäminen ovat erittäin tärkeitä yritysten kannalta, sillä EU-maat ovat merkittävä kauppakumppani ja kohde alueemme yritysten viennille”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Suomen tavaraviennin arvo oli 51,8 miljardia euroa vuonna 2016. Tästä Kanta- ja Päijät-Hämeen osuus oli yhteensä 5,6 %. Suomalaisyritysten tavaraviennistä 59 % menee EU-maihin.Yritykset suhtautuvat ennakkoluulottomasti EU:n ja euroalueen yhteistyön kehittämiseen.

”Osa EU:n päätöksistä on viime vuosien aikana kuitenkin vaikuttanut kielteisesti yritysten kansainväliseen kilpailukykyyn ja vapaakaupan kehittymiseen. Tuoreena esimerkkinä Suomen metsäteollisuuteen vaikuttava hakkuiden rajoittaminen niin sanotulla LULUCF-asetuksella. Talouskriisien jälkeen on aika palauttaa markkinavetoinen talouskasvu EU:n ykkösprioriteetiksi”, Eerikäinen korostaa

Kauppakamarin EU-teesien mukaan EU:n on syytä olla aktiivinen unionin kehittämisessä painottamalla ennakkoluulottomia ja markkinaliberaaleja ratkaisuja. Toimintakykyinen ja yhtenäinen EU on vahvempi toimija maailmantalouden ja politiikan tulevissa haasteissa kuin jokainen jäsenmaa olisi yksin.

Toimivat sisämarkkinat ja sujuvat kauppasuhteet yrityksille keskeisiä

Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuoren mukaan EU:n rooli poliittisena ja taloudellisena toimijana on muuttunut Suomen EU-jäsenyyden aikana. Se on ymmärrettävä ja siihen on reagoitava.

“Suomen on nyt syytä edustaa pragmaattista ja markkinaliberaalia näkemystä unionin uudistamisessa. Integraation syventäminen pelkästään ideologisin perustein ei vastaa yritysten ja kansalaisten odotuksia. Komission tai parlamentin vallan lisäys tai kattavampi EU-viestintä ei ole aina oikea vastaus unionin haasteisiin”, Vuori painottaa.

Euroopan talous- ja sosiaalikomitean ja Eurochambersin hallituksen jäsenenä vaikuttavan Timo Vuoren mukaan EU:n sisämarkkinat vaativat aitoa tehostamista. Tällä hetkellä ne ovat yhä yhteinen ”illuusio”.

“Jäsenmaat eivät vieläkään noudata yhteisiä sääntöjä. Jos sisämarkkinat toimisivat kuten USA:ssa osavaltioiden välinen kauppa, olisi sen BKT-vaikutus 60 % nykyisen 20 % sijasta. Aktiivisen ja pragmaattisen kauppapolitiikan pitää myös helpottaa yritysten pääsyä uusille markkinoille. Hyvänä esimerkkinä onnistuneesta yhteistoiminnasta on EU:n ja Korean välinen kauppasopimus, joka on kasvattanut Suomen vientiä Koreaan jopa 40 %”, Vuori toteaa.

Tiivistelmä Kauppakamarin linjauksista EU:n tulevaisuudesta

Kauppakamarit ovat koonneet keskeiset seikat, joilla yritykset uskovat Euroopan unionin jatkossa luovan enemmän lisäarvoa kullekin jäsenmaalle, niiden kansalaisille sekä yrityksille. Näkemykset on koottu kymmenen kohdan listaan:

1. Poliittisessa integraatiossa on edettävä maltilla.

2. Vapaakauppa ja markkinatalous nostettava EU:n kasvun moottoriksi.

3. Jokaisella EU-maalla on oltava vastuu omasta taloudestaan ja sosiaaliturvasta.

4. Fiksulla sääntelyllä ja markkinavetoisilla ratkaisuilla luodaan edelläkävijyyttä.

5. Järkevä Brexit-ratkaisu on kaikkien etu.

6. Ei uusille instituutioille ja instrumenteille.

7. Komission roolia tulee selkeyttää.

8. Uudet megatrendit eivät kaipaa uusia virastoja tai normeja.

9. Yhteisvastuu ei ole itsestäänselvyys.

10. Kyllä paremmalle talouskoordinaatiolle.

Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori, p. 050 553 5319

Niemenkatu 73

Hämeen kauppakamarin yritysbarometri: Ilmassa optimismia, mutta ammattitaitoisesta työvoimasta pulaa10.1.2018 08:00Tiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yrityksistä 60 % ilmoittaa liikevaihtonsa olleen vuonna 2017 suurempi kuin vuonna 2016, selviää kauppakamarin joulukuussa tekemästä barometrikyselystä. ”Yritysten arviot liikevaihdon paranemisesta ovat pysyneet edelleen positiivisina. Saldoluku oli kesällä +49 ja nyt se on +50 (*). Lähes joka toinen vastanneista uskoo myös tilauskannan kasvavan seuraavan kuuden kuukauden aikana”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Tiestön rapautuminen pysäytettävä kriittisillä väylillä8.12.2017 08:30Tiedote

Juuri laadittu liikenneselvitys paljastaa tieverkolla liikkuvat raaka-aine- ja tavaravirrat sekä keskeisten toimialojen eniten käyttämät väylät Suomessa. Tieverkko mahdollistaa miljardien vientitulot. Siksi korjausvelka on saatava kuriin kuljetuksille kriittisillä väylillä. ”Päättäjien on hyvä tietää, että korjausvelan kasvu toimialojen eniten tarvitsemilla väylillä iskee viennin lisäksi kotimarkkinoihin”, sanoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin puheenjohtajaksi Pekka Vihma23.11.2017 18:05Tiedote

Hämeen kauppakamarin syyskokous valitsi uudeksi puheenjohtajaksi Vanajanlinna Group Oy:n toimitusjohtaja Pekka Vihman. DA-Design Oy:n toimitusjohtaja Sami Kotiniemi ja Voglia Oy:n toimitusjohtaja Markku Virtanen valittiin jatkamaan varapuheenjohtajina. Uudeksi varapuheenjohtajaksi valittiin Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto. Raute Oyj:n toimitusjohtaja Tapani Kiiski toimii puheenjohtajiston neuvonantajana.

Hämeen kauppakamarin Stipendit alueen opiskelijoille23.11.2017 15:01Tiedote

Hämeen kauppakamarin hallitus on päättänyt jakaa stipendejä seuraavien viiden vuoden ajan toiminta-alueensa opiskelijoille. ”Hallituksemme päätti myöntää Hämeen kauppakamarin Stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut aktiivista suuntautumista yritystoimintaan”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.