HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Kuluttajansuojan osaaminen on yrityksen kilpailuvaltti

Yritysten on tärkeä tuntea kuluttajansuojasäännösten perusasioita, jotta säännösten noudattamatta jättäminen ei aiheuttaisi ikäviä yllätyksiä. ”Kuluttajansuojan osaaminen säästää yritykseltä aikaa ja rahaa, kun mahdolliset ongelmatilanteet pystytään ratkomaan nopeasti ja ilman tarpeetonta epäselvyyttä osapuolten oikeuksien sisällöstä”, toteaa Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

(Kuva Pixhill.com/elenathewise)

Yritysten on syytä olla perillä kuluttajansuojalainsäädännön kiemuroista, jotta ne voivat täyttää lakisääteiset velvollisuudet.

”Kuluttajansuojan hyvä osaaminen mahdollistaa myös paremman asiakaspalvelun ja voi siten toimia kilpailuvalttina”, korostaa Keskuskauppakamarin lakimies, VT Raisa Harju.

Kuluttajansuojasäännöksillä huolehditaan muun muassa siitä, että kuluttajilla on käytettävissään oikeat ja riittävät tiedot valintojen tekemiseksi ja he voivat tehdä hankintoja kohtuullisin sopimusehdoin. Kun kuluttajat ovat tietoisia oikeuksistaan, lisää se heidän luottamusta yrityksiin ja vaikuttaa myös ostopäätökseen.

Pk-yrityksille suunnattu koulutus auttaa myös verkkokaupan ongelmissa

Viime vuosien aikana kuluttajansuojalle on muodostunut uusia haasteita muun muassa globalisaation ja digitalisoitumisen vuoksi. Kuluttajansuojalainsäädäntö on monimutkaistunut ja sen kokonaisvaltainen hallitseminen voi olla haastavaa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) elokuussa julkaiseman ”Kuluttajansuojan tunnettuus elinkeinonharjoittajien ja kuluttajien keskuudessa” -selvityksen mukaan yrityksillä oli ongelmia erityisesti verkkokaupan kuluttajansuojaan liittyen. Kuluttajilla puolestaan oli vääriä käsityksiä erityisesti ostosten palauttamisoikeudesta.

Verkkokaupan ongelmatilanteita pyrkii osaltaan hälventämään erityisesti pk-yrityksille suunnattu ”Consumer Law Ready” -koulutusohjelma. Koulutus tarjoaa käytännönläheistä perustietoa keskittyen erityisesti verkkokauppaan ja kotimyyntiin sekä takuuseen ja virhevastuuseen.

”Consumer Law Ready -koulutusta tarjotaan yrityksille kaikkialla Euroopassa ja sen rahoittamiseen ovat osallistuneet myös Euroopan parlamentti ja komissio. Euroopan kuluttajajärjestö BEUC koordinoi hanketta”, kertoo Suomessa yhtenä kouluttajana toimiva Harju.

Hämeen kauppakamari järjestää yrityksille suunnatut Consumer Law Ready -kuluttajansuojakoulutukset Hämeenlinnassa 5.11., Lahdessa 6.11. ja Forssassa 19.11.

Keskuskauppakamarin lakimies, VT Raisa Harju, p. 050 554 2683

(Kuva Pixhill.com/elenathewise)
Keskuskauppakamarin lakimies, VT Raisa Harju (Kuva Keskuskauppakamarin kuvapankki)

Oppisopimuksessa otettava käyttöön palkkaporrastus ja osaavan työvoiman saatavuus turvattava14.1.2019 07:30Tiedote

Kauppakamarit vaativat vaaliteeseissään oppisopimuskoulutuksen laajentamista ja osaavan työvoiman saatavuuden turvaamista. Pohjalla on oltava osaamiskeskeisyys, tutkintorakenteiden selkeys ja mahdollisuus elinikäiseen jatkuvaan ja joustavaan oppimiseen. ”Osaavan työvoiman saatavuuden turvaamiseksi meidän on myös pystyttävä houkuttelemaan Suomessa tutkintoon valmistuvia ulkomaalaisia opiskelijoita jäämään Suomeen. Haastammekin hämäläisyrityksiä kutsumaan kansainvälisen opiskelijan päiväksi tutustumaan toimintaansa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä kiinteistöalalle yhdeksän uutta laillistettua välittäjää2.1.2019 13:37Tiedote

Keskuskauppakamarin välittäjäkokeista saatiin tämän syksyn koekierroksella 204 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 32 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). ”Alueeltamme LKV-kokeen läpäisi seitsemän henkilöä ja LVV-kokeen kaksi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. ”Hämeen kauppakamari onnittelee vaativan kokeen suorittaneita.”

Kauppakamarit julkistivat hallitusohjelmatavoitteensa – Ratkaisuja työllisyyden pullonkauloihin11.12.2018 08:00Tiedote

“Ratkaisuja Suomelle” -ohjelma tarjoaa kauppakamariryhmän panoksen Suomen tulevien vuosien haasteiden ratkaisemiseksi. ”Kauppakamariryhmä esittää uudistuksia muun muassa osaavan työvoiman, työllisyyden ja kestävän julkisen talouden ja sujuvamman sääntelyn edistämiseksi. Lisäksi ohjelmassa esitetään itsesääntelyyn perustuvia ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjuntaan sekä liikenteen ja infrastruktuurin rahoitukseen”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyrityksiä herätellään panostamaan kansainvälisiin osaajiin4.12.2018 08:00Tiedote

Hämeen kauppakamari peräänkuuluttaa uutta toimintakulttuuria työyhteisöjen kansainvälistyessä ja kilpailun koventuessa osaavasta työvoimasta. ”Etsimme Hämeestä noin sata yritystä mukaan Kansainvälinen osaaja -teemapäivään. Kyseessä on ulkomaalaisen opiskelijan yhden päivän tutustumisesta alueemme yritykseen helmikuun ensimmäisellä viikolla”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.