HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Kuluttajansuojan osaaminen on yrityksen kilpailuvaltti

Yritysten on tärkeä tuntea kuluttajansuojasäännösten perusasioita, jotta säännösten noudattamatta jättäminen ei aiheuttaisi ikäviä yllätyksiä. ”Kuluttajansuojan osaaminen säästää yritykseltä aikaa ja rahaa, kun mahdolliset ongelmatilanteet pystytään ratkomaan nopeasti ja ilman tarpeetonta epäselvyyttä osapuolten oikeuksien sisällöstä”, toteaa Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

(Kuva Pixhill.com/elenathewise)

Yritysten on syytä olla perillä kuluttajansuojalainsäädännön kiemuroista, jotta ne voivat täyttää lakisääteiset velvollisuudet.

”Kuluttajansuojan hyvä osaaminen mahdollistaa myös paremman asiakaspalvelun ja voi siten toimia kilpailuvalttina”, korostaa Keskuskauppakamarin lakimies, VT Raisa Harju.

Kuluttajansuojasäännöksillä huolehditaan muun muassa siitä, että kuluttajilla on käytettävissään oikeat ja riittävät tiedot valintojen tekemiseksi ja he voivat tehdä hankintoja kohtuullisin sopimusehdoin. Kun kuluttajat ovat tietoisia oikeuksistaan, lisää se heidän luottamusta yrityksiin ja vaikuttaa myös ostopäätökseen.

Pk-yrityksille suunnattu koulutus auttaa myös verkkokaupan ongelmissa

Viime vuosien aikana kuluttajansuojalle on muodostunut uusia haasteita muun muassa globalisaation ja digitalisoitumisen vuoksi. Kuluttajansuojalainsäädäntö on monimutkaistunut ja sen kokonaisvaltainen hallitseminen voi olla haastavaa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) elokuussa julkaiseman ”Kuluttajansuojan tunnettuus elinkeinonharjoittajien ja kuluttajien keskuudessa” -selvityksen mukaan yrityksillä oli ongelmia erityisesti verkkokaupan kuluttajansuojaan liittyen. Kuluttajilla puolestaan oli vääriä käsityksiä erityisesti ostosten palauttamisoikeudesta.

Verkkokaupan ongelmatilanteita pyrkii osaltaan hälventämään erityisesti pk-yrityksille suunnattu ”Consumer Law Ready” -koulutusohjelma. Koulutus tarjoaa käytännönläheistä perustietoa keskittyen erityisesti verkkokauppaan ja kotimyyntiin sekä takuuseen ja virhevastuuseen.

”Consumer Law Ready -koulutusta tarjotaan yrityksille kaikkialla Euroopassa ja sen rahoittamiseen ovat osallistuneet myös Euroopan parlamentti ja komissio. Euroopan kuluttajajärjestö BEUC koordinoi hanketta”, kertoo Suomessa yhtenä kouluttajana toimiva Harju.

Hämeen kauppakamari järjestää yrityksille suunnatut Consumer Law Ready -kuluttajansuojakoulutukset Hämeenlinnassa 5.11., Lahdessa 6.11. ja Forssassa 19.11.

Keskuskauppakamarin lakimies, VT Raisa Harju, p. 050 554 2683

(Kuva Pixhill.com/elenathewise)
Keskuskauppakamarin lakimies, VT Raisa Harju (Kuva Keskuskauppakamarin kuvapankki)

Hämeessä tarvetta hallitustyöskentelyn terävöittämiseen20.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Hämeessä PK-yritykset eivät panosta tarpeeksi hallitustyöskentelyyn, selviää kauppakamarien helmikuussa tekemästä PK-hallitusbarometrikyselystä. ”Alueemme yritysten tulee hallitustyöskentelyssään selkeästi panostaa enemmän osaamiseen. Häme on lähes kaikissa mittareissa valtakunnallisen keskiarvon alapuolella. Ainoastaan sitoutuminen kokousten välillä on alueellamme keskimääräistä parempaa ja ymmärretään, että hallitusten jäsenten tulisi olla käytettävissä muutoinkin kuin kokouksissa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari kannustaa naisosaajia PK-yritysten hallitusjäseniksi8.3.2019 05:50:00 EETTiedote

Neljännes Suomessa toimivien PK-yritysten hallitusten jäsenistä on naisia, selviää kauppakamareiden helmikuussa tekemästä PK-hallitusbarometrikyselystä. Luku on lähes sama kuin pienillä pörssiyhtiöillä, joissa naisia on 26 prosenttia. ”Alueellamme vastanneiden PK-yritysten hallitusjäsenistä 19 prosenttia on naisia. Valtakunnallisesti keskimääräistä alhaisempi tulos osoittaa, että meidän pitää kannustaa alueellamme osaavia naisia hallitusammattilaisiksi sekä tarjottava heille myös mahdollisuutta osallistua yritysten hallitustyöskentelyyn”, painottaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Varusmiehet ja alueen yritykset kohtasivat rekrytointitapahtumassa Panssariprikaatissa22.2.2019 15:13:30 EETTiedote

Parolan Panssariprikaatin Varusmiestoimikunta (VMTK) järjesti yhteistyössä Hämeen kauppakamarin kanssa kaksipäiväisen rekrytointitapahtuman varusmiehille 20.-21.2. ”Tapahtuma järjestettiin tässä laajuudessa toista kertaa ja siihen osallistui 1500 varusmiestä sekä lähes kaksikymmentä yritystä ja oppilaitosta. Palaute on ollut hyvää ja yritykset tyytyväisiä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.