HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Kuluttajansuojan osaaminen on yrityksen kilpailuvaltti

Yritysten on tärkeä tuntea kuluttajansuojasäännösten perusasioita, jotta säännösten noudattamatta jättäminen ei aiheuttaisi ikäviä yllätyksiä. ”Kuluttajansuojan osaaminen säästää yritykseltä aikaa ja rahaa, kun mahdolliset ongelmatilanteet pystytään ratkomaan nopeasti ja ilman tarpeetonta epäselvyyttä osapuolten oikeuksien sisällöstä”, toteaa Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

(Kuva Pixhill.com/elenathewise)

Yritysten on syytä olla perillä kuluttajansuojalainsäädännön kiemuroista, jotta ne voivat täyttää lakisääteiset velvollisuudet.

”Kuluttajansuojan hyvä osaaminen mahdollistaa myös paremman asiakaspalvelun ja voi siten toimia kilpailuvalttina”, korostaa Keskuskauppakamarin lakimies, VT Raisa Harju.

Kuluttajansuojasäännöksillä huolehditaan muun muassa siitä, että kuluttajilla on käytettävissään oikeat ja riittävät tiedot valintojen tekemiseksi ja he voivat tehdä hankintoja kohtuullisin sopimusehdoin. Kun kuluttajat ovat tietoisia oikeuksistaan, lisää se heidän luottamusta yrityksiin ja vaikuttaa myös ostopäätökseen.

Pk-yrityksille suunnattu koulutus auttaa myös verkkokaupan ongelmissa

Viime vuosien aikana kuluttajansuojalle on muodostunut uusia haasteita muun muassa globalisaation ja digitalisoitumisen vuoksi. Kuluttajansuojalainsäädäntö on monimutkaistunut ja sen kokonaisvaltainen hallitseminen voi olla haastavaa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) elokuussa julkaiseman ”Kuluttajansuojan tunnettuus elinkeinonharjoittajien ja kuluttajien keskuudessa” -selvityksen mukaan yrityksillä oli ongelmia erityisesti verkkokaupan kuluttajansuojaan liittyen. Kuluttajilla puolestaan oli vääriä käsityksiä erityisesti ostosten palauttamisoikeudesta.

Verkkokaupan ongelmatilanteita pyrkii osaltaan hälventämään erityisesti pk-yrityksille suunnattu ”Consumer Law Ready” -koulutusohjelma. Koulutus tarjoaa käytännönläheistä perustietoa keskittyen erityisesti verkkokauppaan ja kotimyyntiin sekä takuuseen ja virhevastuuseen.

”Consumer Law Ready -koulutusta tarjotaan yrityksille kaikkialla Euroopassa ja sen rahoittamiseen ovat osallistuneet myös Euroopan parlamentti ja komissio. Euroopan kuluttajajärjestö BEUC koordinoi hanketta”, kertoo Suomessa yhtenä kouluttajana toimiva Harju.

Hämeen kauppakamari järjestää yrityksille suunnatut Consumer Law Ready -kuluttajansuojakoulutukset Hämeenlinnassa 5.11., Lahdessa 6.11. ja Forssassa 19.11.

Keskuskauppakamarin lakimies, VT Raisa Harju, p. 050 554 2683

(Kuva Pixhill.com/elenathewise)
Keskuskauppakamarin lakimies, VT Raisa Harju (Kuva Keskuskauppakamarin kuvapankki)

Hämeessä suhdannetilanne vaihtelee yrityksissä31.10.2018 10:35Tiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne on keskimäärin normaali, selviää EK:n lokakuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Hämeessä yritysten suhdannenäkymät ovat tasaiset, kun muualla maassa odotukset ovat selvästi heikentyneet lukuun ottamatta Uuttamaata. Brexit, USA:n tullit ja myös Keski-Euroopan talouden häiriötekijät vaikuttavat kuitenkin yritysten odotuksiin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen tärkeimmät liikennehankkeet listattu27.8.2018 00:15Tiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. ”Hämeen kauppakamarin alueelta mukana ovat vt 12 välillä Uusikylä-Tillola, vt 2 Helsinki-Forssa-Pori palvelutason parantaminen, vt 10 kehittäminen kaupunkimaisena pääväylänä Hämeenlinnan kantakaupungin alueella ja Helsinki-Riihimäki-Tampere -radan kapasiteetin lisääminen. Esille on noussut myös vt 10 kehittäminen välillä Tuulonen-Hämeenlinna”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyritysten suhdanneodotukset lähes ennallaan1.8.2018 10:07Tiedote

Hämeessä yritysten lähikuukausia koskevat suhdanneodotukset ovat varovaisemmat kuin keväällä, selviää EK:n heinäkuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Hämeessä yritykset arvioivat suhdanteiden pysyvän lähikuukausina lähes ennallaan; suhdanneodotuksien saldoluku oli heinäkuussa +1, kun huhtikuussa se oli +25 (*). Huolimatta varovaisuudesta yritysten suhdannetilanne on Hämeessä vahva”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.