HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Kuluttajansuojan osaaminen on yrityksen kilpailuvaltti

Yritysten on tärkeä tuntea kuluttajansuojasäännösten perusasioita, jotta säännösten noudattamatta jättäminen ei aiheuttaisi ikäviä yllätyksiä. ”Kuluttajansuojan osaaminen säästää yritykseltä aikaa ja rahaa, kun mahdolliset ongelmatilanteet pystytään ratkomaan nopeasti ja ilman tarpeetonta epäselvyyttä osapuolten oikeuksien sisällöstä”, toteaa Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

(Kuva Pixhill.com/elenathewise)

Yritysten on syytä olla perillä kuluttajansuojalainsäädännön kiemuroista, jotta ne voivat täyttää lakisääteiset velvollisuudet.

”Kuluttajansuojan hyvä osaaminen mahdollistaa myös paremman asiakaspalvelun ja voi siten toimia kilpailuvalttina”, korostaa Keskuskauppakamarin lakimies, VT Raisa Harju.

Kuluttajansuojasäännöksillä huolehditaan muun muassa siitä, että kuluttajilla on käytettävissään oikeat ja riittävät tiedot valintojen tekemiseksi ja he voivat tehdä hankintoja kohtuullisin sopimusehdoin. Kun kuluttajat ovat tietoisia oikeuksistaan, lisää se heidän luottamusta yrityksiin ja vaikuttaa myös ostopäätökseen.

Pk-yrityksille suunnattu koulutus auttaa myös verkkokaupan ongelmissa

Viime vuosien aikana kuluttajansuojalle on muodostunut uusia haasteita muun muassa globalisaation ja digitalisoitumisen vuoksi. Kuluttajansuojalainsäädäntö on monimutkaistunut ja sen kokonaisvaltainen hallitseminen voi olla haastavaa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) elokuussa julkaiseman ”Kuluttajansuojan tunnettuus elinkeinonharjoittajien ja kuluttajien keskuudessa” -selvityksen mukaan yrityksillä oli ongelmia erityisesti verkkokaupan kuluttajansuojaan liittyen. Kuluttajilla puolestaan oli vääriä käsityksiä erityisesti ostosten palauttamisoikeudesta.

Verkkokaupan ongelmatilanteita pyrkii osaltaan hälventämään erityisesti pk-yrityksille suunnattu ”Consumer Law Ready” -koulutusohjelma. Koulutus tarjoaa käytännönläheistä perustietoa keskittyen erityisesti verkkokauppaan ja kotimyyntiin sekä takuuseen ja virhevastuuseen.

”Consumer Law Ready -koulutusta tarjotaan yrityksille kaikkialla Euroopassa ja sen rahoittamiseen ovat osallistuneet myös Euroopan parlamentti ja komissio. Euroopan kuluttajajärjestö BEUC koordinoi hanketta”, kertoo Suomessa yhtenä kouluttajana toimiva Harju.

Hämeen kauppakamari järjestää yrityksille suunnatut Consumer Law Ready -kuluttajansuojakoulutukset Hämeenlinnassa 5.11., Lahdessa 6.11. ja Forssassa 19.11.

Keskuskauppakamarin lakimies, VT Raisa Harju, p. 050 554 2683

(Kuva Pixhill.com/elenathewise)
Keskuskauppakamarin lakimies, VT Raisa Harju (Kuva Keskuskauppakamarin kuvapankki)

Hämeessä kiinteistöalalle valmistui 11 uutta laillistettua välittäjää13.6.2019 13:48:07 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin välittäjäkokeista saatiin kevään koekierroksella 236 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 21 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). ”Hämeen kauppakamari onnittelee vaativan kokeen suorittaneita. Alueeltamme LKV-kokeen läpäisi Lahdesta kuusi, Forssasta kaksi ja Hämeenlinnasta, Turengista sekä Vääksystä yksi henkilö”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin Stipendit alueen opiskelijoille1.6.2019 12:00:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamari myönsi 1.6.2019 stipendejä toiminta-alueensa opiskelijoille. ”Hallituksemme on päättänyt viiden vuoden ajan myöntää Hämeen kauppakamarin Stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeestä 23 läpäisi HHJ-tutkinnon29.5.2019 10:31:45 EESTTiedote

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintopäivään osallistui huhtikuussa 326 henkilöä, joista 298 läpäisi kokeen. ”Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 23 henkilöä, joista 15 on Lahdesta, neljä Hämeenlinnasta, kaksi Forssasta sekä yksi henkilö Hollolasta että Orimattilasta”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. ”Hämeen kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.”

Hämeen kauppakamarilta 200 000 euroa HAMK:ille ja LUT:ille21.5.2019 17:30:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin hallitus päätti juhlarahastostaan lahjoittaa 200 000 euroa Hämeen ammattikorkeakoululle (HAMK) ja Lappeenrannan–Lahden teknilliselle yliopistolle (LUT). ”Ensi vuosi on Hämeen kauppakamarin 80-vuotisjuhlavuosi ja lahjoituksilla rahoitetaan Hämeen ammattikorkeakoulun tutkijayliopettajien työtä ja Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston (LUT) viisivuotista professuuria”, kertoo Hämeen kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Pekka Vihma.